Νέα Ελληνικά Β´ ΕΠΑΛ: Οι νέοι σήμερα ως ενεργοί πολίτες(Κριτήριο αξιολόγησης)
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΩΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
Α. Μη λογοτεχνικό κείμενο
Οι νέοι σήμερα ως ενεργοί πολίτες
Το κείμενο είναι απόσπασμα από δημοσίευση του Γεώργιου Κ. Λάγαρη (δικηγόρου και υποψήφιου διδάκτορα της Νομικής σχολής Αθηνών) και αντλήθηκε από τον ιστότοπο www.lagaris.gr.
Οι νέοι σήμερα ανήκουν σε μια γενιά που έχει μπροστά της μεγάλα και σύγχρονα προβλήματα, πολύ διαφορετικά από αυτά που είχε να αντιμετωπίσει η προηγούμενη. Μια γενιά με τα δικά της βιώματα και τις δικές της ανάγκες που αναζητά τους δικούς της στόχους, τα δικά της οράματα.
Η νέα γενιά σήμερα είναι η γενιά της αισιοδοξίας, της ελπίδας και της αναγέννησης σε μια εποχή των μεγάλων αντιφάσεων αλλά και των μεγάλων προκλήσεων. Από τη μια είναι τα «καλομαθημένα παιδιά» της κοινωνίας της αφθονίας και του καταναλωτισμού καθώς η άνοδος του βιοτικού επιπέδου είναι αδιαμφισβήτητη. Από την άλλη πλευρά, ο σύγχρονος τρόπος ζωής επιβάλλει τον ανταγωνισμό, την κοινωνική απομόνωση και τελικά την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.
Οι νέοι πρέπει να παρεμβαίνουν μέσα στο σχολείο για να επιδιώκουν καλύτερες συνθήκες και βελτίωση των υποδομών. Πρέπει να ενισχυθεί ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων θεωρώντας ότι ο εκφυλισμός[1] των θεσμών πολιτικής συμμετοχής των μαθητών αναστέλλει κάθε δυνατότητα μαζικής παρέμβασης στο σχολείο. Τα μαθητικά συμβούλια, πρέπει να είναι έκφραση δημοκρατικής συμμετοχής και επιτέλους πρέπει να αναλάβουν τον πραγματικό τους ρόλο.
Οι νέοι σήμερα έχουν οικολογικό ενδιαφέρον περισσότερο από κάθε άλλη γενιά. Πρέπει να παίρνουν πρωτοβουλίες μέσα στο σχολείο αλλά και έξω απ αυτό βελτιώνοντας άμεσα το περιβάλλον της γειτονιάς. Κυρίαρχα όμως, αυτό που πετυχαίνουν είναι να διαμορφώνουν οι ίδιοι μέσα τους οικολογική συνείδηση και πολύ περισσότερο να αλλάξουν κατά κάποιοι τρόπο την περιβαλλοντική κουλτούρα των συμμαθητών τους, των συνομηλίκων τους. Οι οικολογικές πρωτοβουλίες ευαισθητοποιούν την κοινωνία και δίνουν το μήνυμα της πολιτικής και κοινωνικής συμμετοχής.
Οι νέοι διεκδικούν συμμετοχή στον πολιτισμό. Για τους νέους ο πολιτισμός είναι η απάντηση απέναντι στη σύγχρονη εποχή της σύγχυσης, της μιζέριας και της κοινωνικής απομόνωσης. Πρέπει να βοηθηθούν να συγκροτούν πολιτιστικές ομάδες με παρόμοια ενδιαφέροντα και ανησυχίες, όπως θεατρικές ομάδες, ομάδες φίλων του κινηματογράφου, μουσικά σχήματα, ομάδες που ενδιαφέρονται για το βιβλίο ή ομάδες εθελοντών που παίρνουν πρωτοβουλίες για την πολιτιστική αναβάθμιση της περιοχής τους.
Οι νέοι πρέπει να συμμετέχουν στο εθελοντικό κίνημα υπό την έννοια ότι αυτό αποτελεί μια νέα μορφή πολιτικής και κοινωνικής συμμετοχής, μια ριζοσπαστική εμπειρία ζωής, κοινωνικής υπευθυνότητας και προσωπικής ολοκλήρωσης.
Α1. Αναλαμβάνεις να παρουσιάσεις στους συμμαθητές σου συνοπτικά σε 60-70 λέξεις τους τρόπους με τους οποίους σύμφωνα με τον κειμενογράφο οι νέοι μπορούν να εκδηλώσουν έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για το περιβάλλον και τον πολιτισμό.
Μονάδες 15
Α2. Η 2η παράγραφος του κειμένου στηρίζεται σε μια αντίθεση. Αφού την εντοπίσεις (μονάδες 2), να παρουσιάσεις τα στοιχεία που αντιτίθενται (μονάδες 4) και στη συνέχεια να αιτιολογήσεις την επιλογή αυτού του τρόπου οργάνωσης από τον συγγραφέα (μονάδες 4).
Μονάδες 10
Α3. «Η νέα γενιά σήμερα είναι η γενιά της αισιοδοξίας, της ελπίδας και της αναγέννησης σε μια εποχή των μεγάλων αντιφάσεων αλλά και των μεγάλων προκλήσεων.» Ποιες είναι οι αντιφάσεις και οι προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπη κατά τη γνώμη σου η νέα γενιά; Να απαντήσεις αναλαμβάνοντας ως εκπρόσωπος της νέας γενιάς να στείλεις μια επιστολή στον συγγραφέα. Μπορείς αν θέλεις να αξιοποιήσεις τις ιδέες και τις προτάσεις που διατυπώνονται στο κείμενο.
Μονάδες 25
Β. Λογοτεχνικό κείμενο
ΝΑΖΙΜ ΧΙΚΜΕΤ (1902-1963)
Για τη ζωή
Το ποίημα που ακολουθεί είναι του Ναζίμ Χικμέτ, ενός από τους πιο προοδευτικούς διανοούμενους της Τουρκίας, από τη συλλογή Ποιήματα, μτφρ. Άρης Δικταίος (εκδ. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα 1983).
Η ζωή δεν είναι παίξε-γέλασε
Πρέπει να τήνε πάρεις σοβαρά
Τόσο μα τόσο σοβαρά
Που έτσι, να πούμε, ακουμπισμένος σ’ έναν τοίχο
Με τα χέρια σου δεμένα
Ή μέσα στ’ αργαστήρι
Με λευκή μπλούζα και μεγάλα ματογυάλια
Θε να πεθάνεις, για να ζήσουνε οι άνθρωποι,
Οι άνθρωποι που ποτέ δε θά ’χεις δει το πρόσωπό τους
Και θα πεθάνεις ξέροντας καλά
Πως τίποτα πιο ωραίο, πως τίποτα πιο αληθινό
απ’ τη ζωή δεν είναι.
Β1. Ποιες συμβουλές δίνει το ποιητικό υποκείμενο για τη ζωή; Να τις παρουσιάσεις συνοπτικά σε 40-50 λέξεις.
Μονάδες 15
Β2. Ποιο ρηματικό πρόσωπο χρησιμοποιεί το ποιητικό υποκείμενο (μονάδες 5); Να ερμηνεύσεις την επιλογή του σε σχέση με το μήνυμα που θέλει να μεταδώσει (μονάδες 5).
Μονάδες 10
Β3. Να επιλέξεις ένα από τα δύο θέματα που σου δίνονται. Να καταγράψεις τις απαντήσεις σου σε ένα κείμενο 100-150 λέξεων.
- Και θα πεθάνεις ξέροντας καλά
Πως τίποτα πιο ωραίο, πως τίποτα πιο αληθινό
απ’ τη ζωή δεν είναι.
Πώς κατέληξε το ποιητικό υποκείμενο στην παραπάνω θέση; Να διατυπώσεις τη συμφωνία ή τη διαφωνία σου αιτιολογώντας την απάντησή σου.
ή
- Αν σου δινόταν η δυνατότητα να δώσεις κι εσύ κάποιες συμβουλές για τη ζωή, ποιες θα ήταν αυτές; Να τις διατυπώσεις σε πεζό ή ποιητικό λόγο απευθυνόμενος σε κάποιον συνομήλικό σου σε β΄ πρόσωπο.
Μονάδες 25
[1] εκφυλισμός : εξασθένιση, παρακμή
«Το/τα θέμα/τα προέρχεται και αντλήθηκε/αν από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)».
-
Ακολουθήστε τη σελίδα μας στο facebook Φιλολογικός Ιστότοπος για να ενημερώνεστε για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα.