Ελένη Ευριπίδη: Επεισόδιο Β’, στ. 607-636 (Κριτήριο αξιολόγησης)

ΚΕΙΜΕΝΟ: Επεισόδιο Β’, στ.607-636

ΜΕΝ: Εσύ που φοβισμένη ορμάς απάνω

στου τάφου τα σκαλιά και στο βωμό του∙

μη φεύγεις, στάσου∙ ως είδα τη θωριά σου,

σάστισα και βουβός έχω απομείνει.                                       610

ΕΛΕ: Ασέβεια, γυναίκες∙ μ ‘εμποδίζει

να πάω στο μνήμα αυτός και πιάνοντάς με,

στο βασιλιά γυρεύει να με δώσει,

για να με παντρευτεί κι ας μην τον στέργω.

ΜΕΝ: Δε βοηθάω κακούς ούτε είμαι κλέφτης.                     615

ΕΛΕ: Όμως η φορεσιά σου έτσι σε δείχνει.

ΜΕΝ: Στάσου, μην τρέχεις πια και μην τρομάζεις.

ΕΛΕ: Στέκομαι, γιατί αγγίζω αυτό το μέρος.

ΜΕΝ: Ποια είσαι; Ποια γυναίκα βλέπω μπρος μου;

ΕΛΕ: Ρωτώ κι εγώ το ίδιο. Εσύ ποιος είσαι;                         620

ΜΕΝ: Τόσο πολύ να μοιάζει άλλη δεν είδα.

ΕΛΕ: Θεοί! Θεϊκό ‘ναι να ‘βρεις τους δικούς σου.

ΜΕΝ: Είσαι Ελληνίδα ή ντόπια από εδώ γύρω;

ΕΛΕ: Ελληνίδα∙ εσύ ποιος είσαι; Πες μου.

ΜΕΝ: Όμοια, απαράλλαχτη με την Ελένη!                           625

ΕΛΕ: Κι εσύ με το Μενέλαο, τα ‘χω χάσει.

ΜΕΝ: Σωστά το δύστυχο μ’ έχεις γνωρίσει.

ΕΛΕ: Μετά από χρόνια στη γυναίκα σου ήρθες.

ΜΕΝ: Γυναίκα μου; Σταμάτα, μη μ’αγγίζεις.

ΕΛΕ: Που σου ‘δωσε ο Τυνδάρεως, ο γονιός μου.               630

ΜΕΝ: Φαντάσματα αγαθά στείλε μου, Εκάτη.

ΕΛΕ: Συντρόφισσα δεν είμαι της Εκάτης.

ΜΕΝ: Κι εγώ δεν έχω πάρει δυο γυναίκες.

ΕΛΕ: Ποιας άλλης είσαι ομόκλινος κι αφέντης;

ΜΕΝ: Αυτής μες στη σπηλιά που ήρθε απ ‘την Τροία.        635

ΕΛΕ: Εμένα μονάχα γυναίκα σου έχεις.

ΜΕΝ: Σωστά δε βλέπω ή σάλεψεν ο νους μου;

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

  1. α. Να εντοπίσετε και να αναλύσετε στους παραπάνω στίχους δύο παραδείγματα όπου εκφράζεται η αντίθεση ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και το «είναι».

β. Σε ποιο σημείο του κειμένου έχουμε την «πρώτη αναγνώριση»; Ποια είναι η σημασία της στην εξέλιξη του έργου;

  1. α. Να δώσετε από έναν πλαγιότιτλο για καθένα από τα παρακάτω χωρία: (1)στ.607-625 και (2)626-636.

β. Πώς ονομάζεται ο τύπος διαλόγου που αναπτύσσεται στο παραπάνω απόσπασμα; Να σχολιάσετε τι προκαλεί στο θεατή.

 

  1. Να επισημάνετε τις ψυχολογικές μεταπτώσεις της ηρωίδας κατά τη διάρκεια της παραπάνω σκηνής.

 

Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok