Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: Ενότητες 1, 2 & 3(Κριτήριο αξιολόγησης)

KEIMENO:

Φώκια Mοnachus monachus

 Η φώκια είναι δεινή κολυμβήτρια. Xάρη στο υδροδυναμικό σχήμα του σώματός της και τη φυσιολογία της, η μεσογειακή φώκια μπορεί να καταδυθεί σε μεγάλα βάθη και να παραμείνει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας για αρκετή ώρα. Μπορεί να μειώσει τις ανάγκες της σε οξυγόνο, ώστε ακόμα και να κοιμηθεί μέσα στο νερό. Όταν χρειαστεί να αναπνεύσει, αναδύεται ενστικτωδώς, χωρίς να διακόψει τον ύπνο της. Αν και περνά μεγάλο μέρος της ζωής της στο νερό, η φώκια βγαίνει συχνά στην ξηρά για να ξεκουραστεί και να γεννήσει. Παλαιότερα ζούσαν σε κοπάδια και μπορούσε κανείς να βλέπει συχνά φώκιες που έβγαιναν στις ανοιχτές παραλίες. Σήμερα όμως τα ζώα καταφεύγουν σε απόμερες σπηλιές, βραχώδεις ακτές και ακατοίκητες βραχονησίδες, μακριά από την ενοχλητική ανθρώπινη παρουσία.

Μέχρι τον Β´ Παγκόσμιο πόλεμο οι άνθρωποι κυνηγούσαν τη μεσογειακή φώκια για το δέρμα της, με το οποίο έφτιαχναν παπούτσια και ζώνες, και για το λίπος της, από το οποίο έφτιαχναν σπαρματσέτα και σαπούνι. Στις μέρες μας το κυνήγι της για εμπορικούς σκοπούς έχει σταματήσει, αλλά η μεσογειακή φώκια απειλείται περισσότερο παρά ποτέ. Κυριότερα αίτια είναι η καταστροφή των βιότοπων του ζώου, καθώς και η εκ προθέσεως θανάτωσή του.

Η υπεραλίευση καθώς και η παράνομη αλιεία (π.χ. με χρήση δυναμίτη) έχουν οδηγήσει σε σημαντική μείωση των ιχθυαποθεμάτων. Οι φώκιες, ανήμπορες πλέον να εξασφαλίσουν αρκετή τροφή από το φυσικό τους στοιχείο, στρέφονται ολοένα και συχνότερα στα δίχτυα των ψαράδων αφαιρώντας την «ψαριά» και προξενώντας ζημιές στα αλιευτικά εργαλεία. Οι αλιείς, οργισμένοι, φτάνουν τελικά, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα και στη θανάτωση των ζώων.

http://www.wwf.gr

 

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

Α1. Ποια επιχειρήματα χρησιμοποιεί ο συγγραφέας του κειμένου για να αιτιολογήσει την θέση του ότι η μεσογειακή φώκια σήμερα κινδυνεύει περισσότερο παρά ποτέ;

Α2. Να σχολιάσετε το ρόλο των ανθρώπων στη ζωή και το μέλλον του είδους της μεσογειακής φώκιας.

Β1. Να βρείτε τη δομή της τρίτης παραγράφου του κειμένου.

Β2. α) Η φώκια είναι δεινή κολυμβήτρια: Να μετατρέψετε την επαυξημένη πρόταση σε απλή.

β) Να εντοπίσετε στο κείμενο δύο άλλες επαυξημένες προτάσεις.

γ) η μεσογειακή φώκια μπορεί να καταδυθεί σε μεγάλα βάθη.: Να μετατρέψετε την αποφαντική πρόταση σε ερωτηματική και επιφωνηματική.

Γ) Σε μια πρόσφατη βόλτα στο πάρκο μαζί με τους φίλους σας χρειάστηκε να βοηθήσετε ένα ζώο που κινδύνευε. Γράψτε ένα γράμμα σε έναν φίλο σας για να του αφηγηθείτε το περιστατικό και τα συναισθήματα που σας προκάλεσε.

 

Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok