Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 3η ενότητα(Ασκήσεις)

Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις σε ευθείες και πλάγιες:

  1. Τι γνώμη έχεις για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
  2. Άραγε θα υπάρξουν σύντομα λύσεις για την κλιματική αλλαγή;
  3. Ο δημοσιογράφος ρώτησε ποιος ήταν υπεύθυνος για την εκδήλωση.
  4. Αναρωτιέμαι πόσο επηρεάζει η τεχνολογία τις ανθρώπινες σχέσεις.
  5. Ποιος είναι υπεύθυνος για την οργάνωση της εκδήλωσης;
  6. Ο μαθητής ρώτησε τον δάσκαλο τι σημαίνει “εξ αποστάσεως μάθηση”.
  7. Υπάρχει σήμερα ρατσισμός στην Ελλάδα;
  8. Η Σοφία ήθελε να μάθει αν θα υπάρξουν λύσεις για την κλιματική αλλαγή.
  9. Πόσο επηρεάζει η τεχνολογία τις ανθρώπινες σχέσεις;
  10. Ο τουρίστας ρώτησε μήπως ξέρω πού είναι το κοντινότερο φαρμακείο.
  11. Μήπως ξέρεις πού βρίσκεται το κοντινότερο φαρμακείο;

 

Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή (γνήσιες, ρητορικές, ερωτήσεις προσταγής):

  1. Πού θα πάτε φέτος διακοπές;
  2. Τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη;
  3. Θα μου περάσεις εκείνο το βιβλίο από το ράφι;
  4. Ποια είναι τα αίτια της κλιματικής αλλαγής;
  5. Μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς αγάπη;
  6. Πώς μπορεί ένα παιδί να αντιμετωπίσει το άγχος στις εξετάσεις;
  7. Πότε ξεκίνησε η διαδικτυακή εκπαίδευση στην Ελλάδα;
  8. Μήπως δεν είμαστε όλοι ίσοι τελικά;
  9. Θα μου γράψεις το όνομά σου εδώ;
  10. Μπορείς να μου πεις τι ώρα είναι το μάθημα;

 

 

Να διακρίνετε τις παρακάτω πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις σε ολικής και μερικής άγνοιας:

  1. Δεν ήταν σίγουρος αν η φίλη του είχε έρθει στο πάρτι.
  2. Μας είπε ότι δεν ήξερε αν υπήρχαν ακόμα διαθέσιμα εισιτήρια.
  3. Ο καθηγητής ρώτησε αν είχαμε καταλάβει το νόημα του ποιήματος.
  4. Δεν θυμάμαι ποιος τηλεφώνησε χθες το βράδυ.
  5. Ρώτησε πότε ξεκινά το θερινό ωράριο στα καταστήματα.
  6. Μου είπε πού ακριβώς βρίσκεται το μουσείο της πόλης.
  7. Θέλω να μάθω αν υπάρχει τρόπος να αλλάξουμε το μέλλον.
  8. Ήθελα να μάθω τι σκέφτεται για τη νέα ταινία.
  9. Δεν κατάλαβα πώς κατάφερε να περάσει όλες τις εξετάσεις με τόσο καλό βαθμό.
  10. Αναρωτήθηκε αν λειτουργεί ακόμη αυτό το παλιό ραδιόφωνο.
  11. Μας ρώτησαν γιατί καθυστερήσαμε στην εκδήλωση.
  12. Δεν ξέρω αν θα γίνει τελικά η σχολική εκδρομή.
  13. Η Σοφία ήθελε να μάθει πόσοι συμμετείχαν στον διαγωνισμό.
  14. Αναρωτήθηκε με ποιον τρόπο θα μπορούσε να βοηθήσει.
  15. Δεν κατάλαβα αν είχε τελειώσει η συνάντηση όταν φτάσαμε.
  16. Με ρώτησε αν τον γνωρίζω.
  17. Εξήγησέ μου πώς να πάω

 

 

 

 

 

 

Να μετατρέψετε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο στα παρακάτω παραδείγματα

  1. «Πού πηγαίνεις;», ρώτησε η Μαρία.
  2. «Θα έρθω αύριο», είπε ο Νίκος.
  3. «Γιατί αργήσατε;», μας ρώτησε ο καθηγητής.
  4. «Διάβασες το βιβλίο;», είπε η μητέρα.
  5. «Πότε ξεκινά το μάθημα;», ρώτησε ο μαθητής.
  6. «Δεν καταλαβαίνω την άσκηση», είπε η Άννα.
  7. «Μπορείς να με βοηθήσεις;», είπε ο φίλος μου.
  8. «Πόσους βαθμούς πήρες;», ρώτησε ο πατέρας μου.
  9. «Θα πάμε εκδρομή την Κυριακή», είπε η δασκάλα.
  10. «Τι ώρα είναι;», με ρώτησε.

 

Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ στα παρακάτω παραδείγματα

  1. Ο Γιάννης είπε ότι δεν ήθελε να πάει στο πάρτι.
  2. Η καθηγήτρια ρώτησε αν είχαμε κάνει την εργασία.
  3. Ο παππούς ρώτησε πού είχαμε πάει το καλοκαίρι.
  4. Η Μαρία είπε ότι θα φύγει νωρίτερα.
  5. Ο φίλος μου αναρωτήθηκε πώς λύνεται η άσκηση.
  6. Η μαμά με ρώτησε τι ώρα τελειώνει το μάθημα.
  7. Ο καθηγητής είπε ότι αύριο θα γράψουμε διαγώνισμα.
  8. Ο Νίκος ρώτησε ποιον είχαμε συναντήσει στην πλατεία.
  9. Η Ελένη είπε ότι της άρεσε πολύ η ταινία.
  10. Ο πατέρας μου με ρώτησε αν θα είμαι στο σπίτι το βράδυ.

 

Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok