Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 3η ενότητα(Ασκήσεις)
Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις σε ευθείες και πλάγιες:
- Τι γνώμη έχεις για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
- Άραγε θα υπάρξουν σύντομα λύσεις για την κλιματική αλλαγή;
- Ο δημοσιογράφος ρώτησε ποιος ήταν υπεύθυνος για την εκδήλωση.
- Αναρωτιέμαι πόσο επηρεάζει η τεχνολογία τις ανθρώπινες σχέσεις.
- Ποιος είναι υπεύθυνος για την οργάνωση της εκδήλωσης;
- Ο μαθητής ρώτησε τον δάσκαλο τι σημαίνει “εξ αποστάσεως μάθηση”.
- Υπάρχει σήμερα ρατσισμός στην Ελλάδα;
- Η Σοφία ήθελε να μάθει αν θα υπάρξουν λύσεις για την κλιματική αλλαγή.
- Πόσο επηρεάζει η τεχνολογία τις ανθρώπινες σχέσεις;
- Ο τουρίστας ρώτησε μήπως ξέρω πού είναι το κοντινότερο φαρμακείο.
- Μήπως ξέρεις πού βρίσκεται το κοντινότερο φαρμακείο;
Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή (γνήσιες, ρητορικές, ερωτήσεις προσταγής):
- Πού θα πάτε φέτος διακοπές;
- Τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη;
- Θα μου περάσεις εκείνο το βιβλίο από το ράφι;
- Ποια είναι τα αίτια της κλιματικής αλλαγής;
- Μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς αγάπη;
- Πώς μπορεί ένα παιδί να αντιμετωπίσει το άγχος στις εξετάσεις;
- Πότε ξεκίνησε η διαδικτυακή εκπαίδευση στην Ελλάδα;
- Μήπως δεν είμαστε όλοι ίσοι τελικά;
- Θα μου γράψεις το όνομά σου εδώ;
- Μπορείς να μου πεις τι ώρα είναι το μάθημα;
Να διακρίνετε τις παρακάτω πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις σε ολικής και μερικής άγνοιας:
- Δεν ήταν σίγουρος αν η φίλη του είχε έρθει στο πάρτι.
- Μας είπε ότι δεν ήξερε αν υπήρχαν ακόμα διαθέσιμα εισιτήρια.
- Ο καθηγητής ρώτησε αν είχαμε καταλάβει το νόημα του ποιήματος.
- Δεν θυμάμαι ποιος τηλεφώνησε χθες το βράδυ.
- Ρώτησε πότε ξεκινά το θερινό ωράριο στα καταστήματα.
- Μου είπε πού ακριβώς βρίσκεται το μουσείο της πόλης.
- Θέλω να μάθω αν υπάρχει τρόπος να αλλάξουμε το μέλλον.
- Ήθελα να μάθω τι σκέφτεται για τη νέα ταινία.
- Δεν κατάλαβα πώς κατάφερε να περάσει όλες τις εξετάσεις με τόσο καλό βαθμό.
- Αναρωτήθηκε αν λειτουργεί ακόμη αυτό το παλιό ραδιόφωνο.
- Μας ρώτησαν γιατί καθυστερήσαμε στην εκδήλωση.
- Δεν ξέρω αν θα γίνει τελικά η σχολική εκδρομή.
- Η Σοφία ήθελε να μάθει πόσοι συμμετείχαν στον διαγωνισμό.
- Αναρωτήθηκε με ποιον τρόπο θα μπορούσε να βοηθήσει.
- Δεν κατάλαβα αν είχε τελειώσει η συνάντηση όταν φτάσαμε.
- Με ρώτησε αν τον γνωρίζω.
- Εξήγησέ μου πώς να πάω
Να μετατρέψετε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο στα παρακάτω παραδείγματα
- «Πού πηγαίνεις;», ρώτησε η Μαρία.
- «Θα έρθω αύριο», είπε ο Νίκος.
- «Γιατί αργήσατε;», μας ρώτησε ο καθηγητής.
- «Διάβασες το βιβλίο;», είπε η μητέρα.
- «Πότε ξεκινά το μάθημα;», ρώτησε ο μαθητής.
- «Δεν καταλαβαίνω την άσκηση», είπε η Άννα.
- «Μπορείς να με βοηθήσεις;», είπε ο φίλος μου.
- «Πόσους βαθμούς πήρες;», ρώτησε ο πατέρας μου.
- «Θα πάμε εκδρομή την Κυριακή», είπε η δασκάλα.
- «Τι ώρα είναι;», με ρώτησε.
Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ στα παρακάτω παραδείγματα
- Ο Γιάννης είπε ότι δεν ήθελε να πάει στο πάρτι.
- Η καθηγήτρια ρώτησε αν είχαμε κάνει την εργασία.
- Ο παππούς ρώτησε πού είχαμε πάει το καλοκαίρι.
- Η Μαρία είπε ότι θα φύγει νωρίτερα.
- Ο φίλος μου αναρωτήθηκε πώς λύνεται η άσκηση.
- Η μαμά με ρώτησε τι ώρα τελειώνει το μάθημα.
- Ο καθηγητής είπε ότι αύριο θα γράψουμε διαγώνισμα.
- Ο Νίκος ρώτησε ποιον είχαμε συναντήσει στην πλατεία.
- Η Ελένη είπε ότι της άρεσε πολύ η ταινία.
- Ο πατέρας μου με ρώτησε αν θα είμαι στο σπίτι το βράδυ.
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok