Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: Επαναληπτικές ασκήσεις(Ενότητες 1-5)

Να βρείτε με ποιο τρόπο συνδέονται οι προτάσεις στις παρακάτω περιπτώσεις (ασύνδετο σχήμα, παρατακτική ή υποτακτική σύνδεση) :

  1. Οι τιμές αυξήθηκαν και οι καταναλωτές δυσανασχέτησαν.
  2. Αν και οι ενδείξεις ήταν ανησυχητικές, η κυβέρνηση δεν έλαβε μέτρα.
  3. Η κοινωνία ζητά λύσεις και η πολιτεία καλείται να ανταποκριθεί.
  4. Προσπάθησε να παρέμβει, αλλά δεν του δόθηκε ο λόγος.
  5. Επειδή η οικονομία παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, αυξάνεται η αισιοδοξία.
  6. Τα πρόσωπα σκυθρωπά, τα βλέμματα καρφωμένα στο έδαφος.
  7. Όταν η κρίση κορυφώθηκε, ενεργοποιήθηκαν όλα τα σχέδια.
  8. Η ανεργία μειώθηκε, όμως το αίσθημα ανασφάλειας παραμένει.
  9. Καμιά εξήγηση, καμιά ανάληψη ευθύνης, καμιά προοπτική.
  10. Παρόλο που γνώριζε τις συνέπειες, αγνόησε τις προειδοποιήσεις.
  11. Ο υπουργός μίλησε, η Βουλή αντέδρασε, η κοινωνία παρακολούθησε.
  12. Δράση χωρίς σχεδιασμό, απόφαση χωρίς συναίνεση, αποτέλεσμα χωρίς διάρκεια.
  13. Καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής εντείνονται, η ανάγκη για δράση γίνεται επιτακτική.
  14. Μπορείς να διαφωνείς ή να συμφωνείς, μα δεν μπορείς να αδιαφορείς.
  15. Λες και ήθελε να πείσει και τον τελευταίο δύσπιστο, μιλούσε με ένταση.
  16. Μόλις άκουσε την είδηση, έσπευσε να ενημερώσει τον διευθυντή του.
  17. Η καταιγίδα πλησίαζε, οι άνθρωποι έτρεχαν να προστατευτούν.
  18. Μία κρίση, μία ευκαιρία, μία πρόκληση.
  19. Η πρόταση εγκρίθηκε και οι εργασίες ξεκίνησαν άμεσα.

 

Να αναγνωρίσετε πού έχουμε κυριολεξία και μεταφορά στα παρακάτω παραδείγματα:

  1. Ο υπουργός έχασε το έδαφος κάτω από τα πόδια του μετά τις αποκαλύψεις.
  2. Η φωτιά κατέκαψε 1000 στρέμματα πευκοδάσους στην Εύβοια.
  3. Η φωνή του έσπασε όταν αναφέρθηκε στα θύματα.
  4. Η έκθεση δείχνει ότι η βία ριζώνει σε κοινωνικές ανισότητες.
  5. Ο αρχηγός έβαλε πλάτη στις δύσκολες διαπραγματεύσεις.
  6. Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου χτύπησε την αγορά.
  7. Το παιδί έσπασε το βάζο της γιαγιάς παίζοντας μπάλα μέσα στο σπίτι.
  8. Η χώρα γύρισε σελίδα μετά τις εκλογές.
  9. Ο ποταμός ξεχείλισε από τα νερά της βροχής.
  10. Ο πολιτικός απέφυγε τις παγίδες της συνέντευξης με διπλωματία.
  11. Η επιστήμη άνοιξε δρόμους σε νέες θεραπείες.
  12. Το χιόνι σκέπασε τα χωριά της Πίνδου.
  13. Η πρόταση συνάντησε αντιστάσεις στη Βουλή.
  14. Ο μαθητής έχασε τον ειρμό της σκέψης του κατά την εξέταση.
  15. Η φτώχεια κτυπά την πόρτα όλο και περισσότερων νοικοκυριών.
  16. Ο οδηγός βγήκε από τον δρόμο λόγω παγετού.
  17. Η κυβέρνηση ακολουθεί σταθερή γραμμή στη διαχείριση του χρέους.
  18. Το παιδί έπεσε και χτύπησε το γόνατό του στο πεζοδρόμιο.
  19. Ο οργανισμός έχει πληγές από χρόνια παραμέλησης.
  20. Το αεροπλάνο προσγειώθηκε με ασφάλεια στην Αθήνα.

 

Να αναγνωριστούν οι ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές και πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις και να προσδιοριστεί ο συντακτικός ρόλος της καθεμιάς:

  1. Είναι βέβαιο ότι οι εντάσεις θα συνεχιστούν και τις επόμενες μέρες.
  2. Δεν γνωρίζουμε αν θα κατατεθεί τελικά η τροπολογία.
  3. Επιθυμεί να ολοκληρώσει το έργο πριν από τις εκλογές.
  4. Φοβάμαι μην προκύψει νέο επεισόδιο στα σύνορα.
  5. Θέλουμε να ακουστεί και η φωνή των εργαζομένων.
  6. Αναρωτήθηκε ποιος ευθύνεται για την καθυστέρηση των μέτρων.
  7. Είπε ότι θα ενημερώσει το κοινό μόλις ολοκληρωθεί η έρευνα.
  8. Δεν ξέρω πότε ακριβώς ξεκίνησε η διαρροή των στοιχείων.
  9. Εκφράστηκε ο φόβος μήπως η συμφωνία καταρρεύσει την τελευταία στιγμή.
  10. Η ελπίδα να αρθεί το αδιέξοδο παραμένει ζωντανή.
  11. Δεν είναι σαφές ποιοι είχαν πρόσβαση στα απόρρητα αρχεία.
  12. Δεν θέλω να παρεξηγηθούν οι προθέσεις μου.
  13. Δεν ήταν βέβαιο αν η κρίση είχε ξεπεραστεί οριστικά.
  14. Το ερώτημα είναι κατά πόσο η κοινωνία είναι έτοιμη για αλλαγή.
  15. Ζήτησε να δοθούν εξηγήσεις για το περιστατικό.

 

 

Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή (γνήσιες, ρητορικές, ερωτήσεις προσταγής):

  1. Τι ώρα αρχίζει η παράσταση;
  2. Δεν ντρέπεσαι να μιλάς έτσι;
  3. Μπορείς να με βοηθήσεις λίγο με τα ψώνια;
  4. Ποιος δε θέλει την ειρήνη στον κόσμο;
  5. Γιατί δεν κάθεσαι να ησυχάσεις λίγο;
  6. Πόσο κοστίζει αυτό το βιβλίο;
  7. Μπορείς να μου κλείσεις την πόρτα, σε παρακαλώ;
  8. Τι άλλο να πω πια για να με καταλάβεις;
  9. Ξέρεις πού είναι το κοντινότερο φαρμακείο;
  10. Δεν είναι υπέροχο αυτό το ηλιοβασίλεμα;
  11. Ποιος άνθρωπος θα δεχόταν τέτοια προσβολή;
  12. Θες να βγεις έξω αμέσως!
  13. Μου λες πού πήγες χθες το βράδυ;
  14. Πώς μπορείς να είσαι τόσο αδιάφορος;
  15. Μπορείς να φέρεις τα ποτήρια στο τραπέζι;
  16. Πότε έχεις το επόμενο μάθημα;
  17. Είναι δυνατόν να φέρθηκες έτσι;
  18. Θα μπορούσες να σταματήσεις να μιλάς για λίγο;
  19. Μου δίνεις το αλάτι, σε παρακαλώ;
  20. Ποιος λογικός άνθρωπος θα έκανε κάτι τέτοιο;

 

Να βρείτε το είδος των αναφορικών προτάσεων (επιθετικές ή ελεύθερες) και να προσδιορίσετε τον συντακτικό τους ρόλο.

  1. Η κοπέλα που γνώρισες χθες είναι ξαδέρφη μου.
  2. Δεν ήξερα ποιον να ρωτήσω για βοήθεια.
  3. Το βιβλίο που μου χάρισες ήταν εξαιρετικό.
  4. Θα βοηθήσω όποιον με χρειαστεί.
  5. Ο φίλος μου που σπουδάζει στο Λονδίνο θα έρθει το καλοκαίρι.
  6. Η κυρία Παπαδοπούλου, που είναι διευθύντρια του σχολείου, συμμετέχει στην επιτροπή.
  7. Μου αρέσει να διαβάζω ό,τι με εμπνέει.
  8. Η ταινία που είδαμε χθες ήταν συγκλονιστική.
  9. Ο άντρας που μένει δίπλα μας είναι γιατρός.
  10. Το παιδί που κάθεται δίπλα σου είναι ο Γιάννης.
  11. Μου έδωσε ό,τι του είχε απομείνει.
  12. Ήρθε όποιος είχε προσκληθεί.
  13. Ο καθηγητής που διδάσκει Ιστορία είναι πολύ αυστηρός.
  14. Η μητέρα που δουλεύει όλη μέρα είναι εξαντλημένη.
  15. Θα προσλάβουμε όποιον έχει τα προσόντα.
  16. Ο σκύλος που υιοθετήσαμε είναι πολύ φιλικός.
  17. Βοήθησε όποιον είχε ανάγκη.
  18. Το παιδί που έτρεχε στην αυλή έπεσε και χτύπησε.
  19. Θα κάνουμε ό,τι πρέπει για να τον στηρίξουμε.
  20. Βρήκα τον άνθρωπο που έψαχνα τόσο καιρό.
  21. Ο αδελφός μου, ο οποίος μένει στη Θεσσαλονίκη, θα έρθει για λίγες μέρες.
  22. Ο Μιχάλης, τον οποίο γνώρισες πέρσι, άνοιξε δική του επιχείρηση.

 

 

 

Να εντοπίσετε αν η δευτερεύουσα πρόταση είναι τελική ή αιτιολογική.

  1. Έτρεξα γρήγορα για να προλάβω το λεωφορείο.
  2. Δεν ήρθε στο μάθημα επειδή ήταν άρρωστος.
  3. Σου έφερα αυτό το βιβλίο για να το διαβάσεις στις διακοπές.
  4. Δεν απάντησε στο τηλέφωνο επειδή κοιμόταν.
  5. Πήρε μαθήματα μουσικής για να μάθει κιθάρα.
  6. Έφυγε νωρίς επειδή είχε δουλειά.
  7. Κλείσε την πόρτα σιγά για να μην ξυπνήσει το παιδί.
  8. Δεν βγήκε βόλτα επειδή έβρεχε πολύ.
  9. Πήγε στο φαρμακείο για να πάρει τα φάρμακά της.
  10. Δεν είπε τίποτα επειδή δεν ήθελε να τον προσβάλει.

 

Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok