Νεοελληνική Γλώσσα Β´ Γυμνασίου: Ενότητα 2(Κριτήριο αξιολόγησης)
Κείμενο
Με την πάροδο των ετών παρατηρούμε ότι όλο και περισσότερες γυναίκες σ’ όλα τα κράτη του κόσμου, της Ευρώπης και στη χώρα μας συμμετέχουν ενεργά στην αγορά εργασίας, διεκδικώντας επαγγελματική απασχόληση. Αυτό σημαίνει ότι, καθώς η μητέρα βρίσκεται πολλές ώρες στη δουλειά, η φροντίδα για το σπίτι και τα μέλη της οικογένειας απαιτεί αλλαγές: οι παραδοσιακοί ρόλοι αναθεωρούνται, οι ευθύνες μοιράζονται, όλοι χρειάζεται να αναλάβουν δουλειές, ώστε το σύστημα της οικογένειας να συνεχίσει να λειτουργεί αποτελεσματικά ως προς τις ανάγκες που υπάρχουν.
Οι γονείς αναγκάζονται να δουλεύουν ολοένα και περισσότερο σε εργασίες, που γίνονται σταδιακά όλο και πιο απαιτητικές. Οι συνθήκες των μεγαλουπόλεων δεν είναι ιδιαίτερα φιλικές για τους κατοίκους τους. Ο βιοπορισμός, πιθανόν, να εξαντλεί τους ανθρώπους και τις δυνάμεις τους. Η υπερένταση, οι συγκρούσεις και το άγχος αποτελούν καθημερινό μέρος της ζωής στη σημερινή εποχή. Έτσι, γυρίζουν στο σπίτι κουρασμένοι, χωρίς ψυχικά και σωματικά αποθέματα. Η ενασχόληση με τα παιδιά τους μετατρέπεται σε μια σειρά από ενέργειες ρουτίνας. Τα συναισθηματικά προβλήματα των εφήβων παίρνουν, συχνά, τη μορφή μπελά για τους γονείς, που προσπαθούν να τελειώσουν τη μέρα τους, χωρίς άλλες συγκρούσεις και βάσανα σαν εκείνα που αντιμετώπισαν στη δουλειά τους. Οι έφηβοι αισθάνονται ότι παραμελούνται και ότι τα προβλήματά τους μένουν χωρίς απάντηση, λύση ή και στήριξη από τους μεγάλους. Η άρνηση, η σιωπή, η αναβολή, η έλλειψη σεβασμού γεννούν προβλήματα που συσσωρεύονται και, όταν δεν αντιμετωπίζονται έγκαιρα και ουσιαστικά, οδηγούν τους εφήβους σε παραπτωματική συμπεριφορά.
Ωστόσο, η επαγγελματική δραστηριότητα της μητέρας δεν είναι απειλητική για την ισορροπία και τη συνοχή της οικογένειας. Η εργαζόμενη μητέρα ενισχύει οικονομικά την οικογένεια, αλλά και η ίδια μέσα από τη δουλειά της αισθάνεται δραστήρια και πιο ολοκληρωμένη, κάτι που έχει θετική επίπτωση και στην ισορροπημένη σχέση με τα παιδιά της.
Ερώτηση κατανόησης
Γιατί η επαγγελματική δραστηριότητα της μητέρας δεν είναι απειλητική για την ισορροπία της οικογένειας; (3 μονάδες)
Λεξιλογική άσκηση
Να χωρίσετε τις λέξεις ως προς τα συνθετικά τους και να τις χαρακτηρίσετε ως προς το είδος τους. (3 μονάδες)
Σύνθετη Λέξη |
Α΄ συνθετικό |
Β΄ συνθετικό |
Είδος |
Βαρυχειμωνιά |
|
|
|
Ζαχαροπλάστης |
|
|
|
Ψιλόλιγνος |
|
|
|
Γκριζομάλλης |
|
|
|
Σημαιοφόρος |
|
|
|
Χαρτοπαίχτης |
|
|
|
Συνταξιούχος |
|
|
|
Κουρτινόξυλο |
|
|
|
Ημερομίσθιο |
|
|
|
Καλόκαρδος |
|
|
|
Επεξεργασία παραγράφου
Αφού διαβάσετε την παρακάτω παράγραφο: (3 μονάδες)
α) Να εντοπίσετε τα δομικά της μέρη.
β) Να εντοπίσετε τις διαρθρωτικές λέξεις και να δηλώσετε τη σημασία τους.
γ) Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξής της.
Η σημερινή οικογένεια έχει σημαντικές διαφορές από εκείνη της παλιάς εποχής. Είναι ολιγομελής και αποτελείται από τους γονείς και τα παιδιά (πυρηνική οικογένεια), ενώ οι παππούδες και οι γιαγιάδες ζουν κατά κανόνα χωριστά. Άλλες ουσιαστικές διαφορές είναι ότι τα μέλη της σημερινής οικογένειας θεωρούνται ισότιμα, ενώ οι περισσότεροι σύζυγοι εργάζονται και έξω από το σπίτι. Έτσι δεν είναι ούτε ο πατέρας αφέντης ούτε η μητέρα η υπάκουη και καταπιεσμένη γυναίκα της παλιάς εποχής, η υποταγμένη στον άντρα της. Αλλά και ως γονείς οι σημερινοί σύζυγοι είναι ολότελα διαφορετικοί σε σύγκριση με εκείνους των παλαιότερων εποχών. Επικοινωνούν με τα παιδιά τους με το διάλογο και εκδηλώνουν με τρυφερότητα τη στοργή και την αγάπη τους γι’αυτά. Θα βρουν πάντα χρόνο να ασχοληθούν με τα παιδιά, να ακούσουν τα προβλήματά τους, να δείξουν κατανόηση και ενδιαφέρον, να τα βοηθήσουν. Όσο για τις παιδαγωγικές μεθόδους, αντί για την προσβολή και τον ξυλοδαρμό χρησιμοποιούν το διάλογο και τη συμβουλή, ενώ προσπαθούν οι ίδιοι να αποτελούν με τη συμπεριφορά τους παράδειγμα για τα παιδιά τους.
Συντακτικές ασκήσεις
- Στις παρακάτω προτάσεις να κάνετε συντακτική ανάλυση(Υποκείμενο, Ρήμα & Αντικείμενο). Να διακρίνετε τα αντικείμενα σε άμεσα και έμμεσα. (3 μονάδες)
- Η φύση γεμίζει γαλήνη την ψυχή μου.
- Τον κήπο θα τον σπείρουμε λαχανικά.
- Μας διηγήθηκε τι συνέβη.
- Το Υπουργείο ανακοίνωσε τα αποτελέσματα στους υπουργούς.
- Έριξαν το φταίξιμο του Γιάννη.
2) Να χαρακτηρίσετε τα ρήματα ως μεταβατικά ή αμετάβατα. (3 μονάδες)
- Τα παιδιά κοιμήθηκαν νωρίς χθες.
- Μου αρέσει να πηγαίνω βόλτα.
- Τα βάζα έσπασαν με το σεισμό.
- Οι κλέφτες έφυγαν τρέχοντας από το σπίτι.
- Ο Γιώργος άφησε τα παπούτσια στις σκάλες.
Παραγωγή γραπτού λόγου
Να γράψετε μια παράγραφο περίπου 100 λέξεων, χρησιμοποιώντας την παρακάτω θεματική πρόταση. (5 μονάδες)
«Όταν η μητέρα εργάζεται, αλλάζουν οι ισορροπίες της οικογένειας».