Θέματα 2025 – Λατινικά – Ημερήσιο Λύκειο – Εσπερινό Λύκειο
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ από Εκπαιδευτικό Οργανισμό Ορίζοντες
Ενδεικτικές απαντήσεις
Θέμα Α1
Μάθε τώρα τι έκανε αργότερα ο Νασικάς. Λίγες μέρες αργότερα, όταν ο Έννιος είχε έρθει στον Νασικά και τόν ζητούσε από την πόρτα, ο Νασικάς φώναξε δυνατά ότι δεν ήταν στο σπίτι, αν και ήταν στο σπίτι. Τότε ο Έννιος αγανακτισμένος επειδή ο Νασικάς έλεγε ψέματα τόσο φανερά: «Τι (λες);» είπε «Εγώ δεν γνωρίζω τη φωνή σου;» Μήπως θέλεις να μάθεις τι απάντησε ο Νασικάς;
Ούτε η φτώχεια ούτε ο πόνος εμποδίζει τον σοφό, ούτε αυτά τα πράγματα, τα οποία βγάζουν από τον δρόμο τους τους άπειρους και τους γκρεμοτσακίζουν. Εσύ πιστεύεις ότι εκείνος καταβάλλεται από τις συμφορές; Τις χρησιμοποιεί! Ο Φειδίας δεν ήξερε να κάνει αγάλματα μόνο από ελεφαντόδοντο∙ έκανε (αγάλματα) επίσης από χαλκό. Αν πήγαινες σ’ εκείνον μάρμαρο, αν (του πήγαινες) πιο ευτελές υλικό, θα έκανε τέτοιο (άγαλμα), όσο μπορούσε να γίνει τέλειο από εκείνο (το υλικό).
Θέμα Β1
- Σωστή
- Λανθασμένη
- Σωστή
- Σωστή
- Λανθασμένη
Θέμα Β2
domi: δωμάτιο
cognosco: απόγνωση
imperītos: πείρα
agunt: αγωγή
premi: πρέσα
Θέμα Γ1
diēbus: diei
aperte: apertius, apertissime
vocem tuam: vocum tuarum
impudens: impudenti
mihi ipsi: ego ipse
ebore: ebur
simulacra: simulacrum
viliōrem: vilem, vilissimam
tale: talia
optimum: melius
Eōdem: eorundem
Θέμα Γ2α
indignātus | indignans
mentiebātur | mentiens
utitur | utens
Θέμα Γ2β
Accipe: acceptu
fecerit: fac
venisset: veniendo
exclamāvit: exclamemus
credis: creditum
agunt: acturus es
putas: putari
sciēbat: scivisse
posset: possit
Θέμα Δ1α
diēbus: είναι αφαιρετική του μέτρου ή της διαφοράς στο post
se: είναι υποκείμενο στο απαρέμφατο esse (λατινισμός ειδικού απαρεμφάτου)
ancillae: είναι έμμεσο αντικείμενο στο ρήμα credidi
malis: είναι απρόθετη αφαιρετική του ποιητικού αιτίου στο απαρέμφατο premi
ex aere: είναι εμπρόθετος προσδιορισμός της ύλης στο ρήμα faciebat
Θέμα Δ1β
Ο υποθετικός λόγος αναπτύσσεται ως εξής:
Υπόθεση: Si marmor illi obtulisses
Απόδοση: fecisset tale
Ανήκει στο δεύτερο είδος του μη πραγματικού (υπόθεση αντίθετη του πραγματικού) για το παρελθόν (υπόθεση και απόδοση), διότι η υπόθεση εκφέρεται με υποτακτική υπερσυντελίκου (obtulisses) όπως ακριβώς και η απόδοση (fecisset).
Για το είδος της δυνατής ή πιθανής υπόθεσης για το παρόν-μέλλον μετατρέπεται ως εξής:
Si marmor illi obferas, faciat tale.
Θέμα Δ2α
- quid postea Nasīca fecit?
- ego domi non sum.
iii. quid Nasīca respondit? (ή) scito quid Nasīca responderit.
Θέμα Δ2β
Sapiens nec paupertate nec dolore prohibetur, nec eis rebus, quibus imperiti avertuntur.
………………………………………………………………..
Σχολιασμός εκφωνήσεων
Εκφωνήσεις μεσαίας δυσκολίας και προσεκτικά επιλεγμένες ήταν αυτές που κλήθηκαν να διαχειριστούν σήμερα οι υποψήφιες και οι υποψήφιοι του Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού. Οι υποψήφιοι με καλή προετοιμασία και υπομονή στη διάρκεια του εξεταστικού τρίωρου δεν πρέπει να αντιμετώπισαν ιδιαίτερα προβλήματα.
………………………………………………………………..
Καλή δύναμη και καλή συνέχεια σε όλα τα παιδιά που διαγωνίζονται στον επίπονο στίβο των εξετάσεων.
Δημήτρης Περβολιανάκης