Αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Α.Σ.Τ.Ε.
Στη δημοσιότητα η απόφαση – Ενισχύεται ο θεσμός των σχολικών βιβλιοθηκών
Αλλαγές ανακοινώθηκαν στο πρόγραμμα σπουδών των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.) του υπουργείου Τουρισμού καθώς και νέες διατάξεις που αφορούν τους σπουδαστές. Παράλληλα, ενισχύεται ο θεσμός των σχολικών βιβλιοθηκών, ενώ την ίδια ώρα ξεκίνησε η επίδειξη των γραπτών δοκιμίων των υποψηφίων στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου με την ειδική κατηγορία των Ελλήνων του εξωτερικού.
Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
Αρχικά, πρέπει να τονιστεί ότι το πρόγραμμα σπουδών των Ανώτερων Σχολών Τουρισμού (Α.Σ.Τ.Ε.) του υπουργείου Τουρισμού από το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 γίνεται και πάλι τριετές. Οι σπουδαστές/τριες στο τρίτο έτος σπουδών τους καλούνται να επιλέξουν μία από τις προτεινόμενες τρεις εξειδικεύσεις του προγράμματος σπουδών. Μετά την επιλογή τους υποχρεούνται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα που συμπεριλαμβάνονται στην εξειδίκευση αυτή και μόνο.
Ειδικότερα, σπουδαστές/στριες που εισήχθησαν στις Α.Σ.Τ.Ε. το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 και ολοκλήρωσαν το πρώτο έτος σπουδών τους, κατά την εισαγωγή τους στο δεύτερο έτος, ήτοι εκείνο του ακαδημαϊκού έτους 2025-2026, και εφεξής θα παρακολουθήσουν το νέο τριετές πρόγραμμα σπουδών, προσαρμοσμένο με βάση τα μαθήματα που έχουν ήδη παρακολουθήσει. Ακόμη, σπουδαστές/στριες που εισήχθησαν στις Α.Σ.Τ.Ε. το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 και ολοκλήρωσαν το δεύτερο έτος σπουδών τους, κατά την εισαγωγή τους στο τρίτο έτος, ήτοι εκείνο του ακαδημαϊκού έτους 2025-2026, και εφεξής θα παρακολουθήσουν το νέο τριετές πρόγραμμα σπουδών, προσαρμοσμένο με βάση τα μαθήματα που έχουν ήδη παρακολουθήσει.
Παράλληλα, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση, σπουδαστές/στριες που εισήχθησαν στις Α.Σ.Τ.Ε. το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και ολοκλήρωσαν το τρίτο έτος σπουδών τους, κατά την εισαγωγή τους στο τέταρτο έτος, ήτοι εκείνο του ακαδημαϊκού έτους 2025-2026, θα παρακολουθήσουν μόνο για το έτος αυτό το πρόγραμμα σπουδών που ίσχυε κατά τον χρόνο εισαγωγής τους στις Α.Σ.Τ.Ε. του υπουργείου Τουρισμού, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 20071/29.12.2020 (Β’ 5824) κοινή απόφαση «Πρόγραμμα σπουδών των Ανώτερων Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων (Α.Σ.Τ.Ε.) του υπουργείου Τουρισμού» (όπως αντικαταστάθηκε με την υπ’ αρ. 2664/17.02.2021 (Β’ 618) κοινή απόφαση και τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 19353/29.10.2021 (Β’ 5057) κοινή απόφαση), η ισχύς της οποίας παύει αυτοδικαίως με την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Οφειλόμενα μαθήματα -οποιουδήποτε ακαδημαϊκού έτους έως την έναρξη ισχύος της απόφασης- από ήδη φοιτούντες σπουδαστές / σπουδάστριες, εγγεγραμμένους/ες έως και το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, αξιολογούνται από τον/την εκπαιδευτικό που ορίζει ο/η Διευθυντής/Διευθύντρια της σχολής, με έναν ή συνδυασμό από τους ακόλουθους τρόπους: (α) απαλλακτική εργασία, (β) παρουσίαση εργασίας, (γ) προφορική εξέταση.
Παράλληλα, με απόφαση του/της Διευθυντή/Διευθύντριας της
Σχολής καθορίζονται ειδικότερα θέματα των απαλλακτικών εργασιών, όπως οι προθεσμίες υποβολής, η δυνατότητα επανυποβολής, η αξιολόγηση, ο τρόπος αρχειοθέτησης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια εφαρμογής.
Σε περίπτωση οφειλής μαθημάτων λόγω υπέρβασης του ορίου απουσιών η οποία συνεπάγεται την επαναπαρακολούθηση του οφειλούμενου μαθήματος, ο/η Διευθυντής/Διευθύντρια της σχολής λαμβάνει μέριμνα ως προς την πλήρωση της εν λόγω υποχρέωσης από κάθε σπουδαστή/σπουδάστρια.
Ισχύς απόφασης – Τελικές διατάξεις
Η πρόσφατη, λοιπόν, απόφαση, ισχύει για όσους σπουδαστές
εισάγονται στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Τουρισμού από το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 και εφεξής. Από την έναρξη ισχύος της απόφασης, παύει η ισχύς της υπ’ αρ. 20071/ 29.12.2020 κοινής απόφασης «Πρόγραμμα σπουδών των Ανώτερων Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων (Α.Σ.Τ.Ε.) του υπουργείου Τουρισμού» (Β’ 5824), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 4 της πρόσφατης απόφασης. Η ισχύς της συγκεκριμένης απόφασης αυτής ξεκίνησε, ήδη, από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ενισχύεται ο θεσμός
των σχολικών βιβλιοθηκών
Σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης και αναβάθμισης των σχολικών βιβλιοθηκών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προχωρά το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, σύμφωνα με ανακοίνωσή του. Από το πρόγραμμα «Ενίσχυση και Εμπλουτισμός των Σχολικών Βιβλιοθηκών» του ΕΣΠΑ 2021-2027 θα διατεθεί το ποσό των 60 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, συλλογών βιβλίων έως 2.000 τίτλων, εμπλουτισμό των υφιστάμενων, πρόσληψη 400 βιβλιοθηκονόμων από τον Σεπτέμβριο του 2026, σχεδίαση και λειτουργία ενός Εθνικού Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων.
Πιο αναλυτικά, οι 400 νέοι βιβλιοθηκονόμοι, οι οποίοι θα προσληφθούν με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα εξυπηρετούν έως τρεις σχολικές μονάδες με φυσική παρουσία, ενώ θα υποστηρίζουν επιπλέον σχολεία στο πλαίσιο τοπικών και περιφερειακών δικτύων σχολικών βιβλιοθηκών που θα δημιουργηθούν. Η στελέχωση αυτή θεωρείται κομβικής σημασίας για τη βιωσιμότητα και δυναμική ανάπτυξη του θεσμού, καθώς η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού αποτέλεσε διαχρονικά βασικό εμπόδιο για τη λειτουργία και τον εκσυγχρονισμό των σχολικών βιβλιοθηκών.
Παράλληλα, η νέα στρατηγική του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για τις σχολικές βιβλιοθήκες η οποία θα υλοποιηθεί μέσω του προγράμματος του ΕΣΠΑ 2021-2027, περιλαμβάνει: ● Δημιουργία συλλογών βιβλίων και άλλου υλικού μέχρι 2.000 τίτλων των νέων σχολικών βιβλιοθηκών, ● Δημιουργία μικρών συλλογών βιβλίων και άλλου υλικού σε σχολεία τα οποία δεν διαθέτουν σχολική βιβλιοθήκη, ● Εμπλουτισμό υφιστάμενων συλλογών σχολικών βιβλιοθηκών με μικρό αριθμό νέων τίτλων βιβλίων και άλλου υλικού μέχρι εξάντλησης του διαθέσιμου προϋπολογισμού, ● Σύνταξη μανιφέστου για τις σχολικές βιβλιοθήκες το οποίο θα βασίζεται στο μανιφέστο της IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) και θα περιγράφει τη φυσιογνωμία της σχολικής βιβλιοθήκης, ● Επικαιροποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας των σχολικών βιβλιοθηκών.
Παράλληλα, στη νέα στρατηγική περιλαμβάνεται η σύσταση και συγκρότηση επιτροπής και ορισμός επιμέρους επιτροπών επιστημόνων και εμπειρογνωμόνων οι οποίοι θα προσδιορίσουν τη σύνθεση της συλλογής των σχολικών βιβλιοθηκών και θα εισηγηθούν τίτλους βιβλίων και άλλου υλικού ως κατάλληλους για τις σχολικές βιβλιοθήκες. Για τη διαμόρφωση του διευρυμένου καταλόγου των σχολικών βιβλιοθηκών θα πραγματοποιηθεί ανοικτή πρόσκληση σε εκδοτικούς οίκους για την υποβολή τίτλων βιβλίων και άλλου υλικού προκειμένου να κριθεί η καταλληλότητά του για τις σχολικές βιβλιοθήκες. Οι σχολικές μονάδες θα κληθούν να επιλέξουν οι ίδιες τα βιβλία ή και άλλο υλικό που επιθυμούν από τον εγκεκριμένο κατάλογο για να διαμορφώσουν: α) τη συλλογή των νέων σχολικών βιβλιοθηκών που θα δημιουργηθούν β) τις μικρές συλλογές (φιλαναγνωσίας ή άλλο) που θα αποκτηθούν από σχολικές μονάδες που δεν διαθέτουν σχολική βιβλιοθήκη και γ) νέες προσκτήσεις για τον εμπλουτισμό συλλογών λειτουργούντων σχολικών βιβλιοθηκών.
Τέλος, στην ανακοίνωση γίνεται λόγος για σχεδίαση και λειτουργία ενός Εθνικού Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών και μιας συμμετοχικής κοινότητας εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, ψηφιακή διασύνδεση σχολικών βιβλιοθηκών με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας και τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες καθώς και ορισμό πολυδύναμων / ενισχυμένων σχολικών βιβλιοθηκών (σε σχολικές μονάδες που θα τοποθετηθούν βιβλιοθηκονόμοι) και δημιουργία τοπικών δικτύων.
Επίδειξη γραπτών δοκιμίων
των Ελλήνων του εξωτερικού
Από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (η με αριθμό πρωτ. Φ.253/75425/Β6/2009 – ΦΕΚ Β’ 1369 Υπουργική Απόφαση όπως τροποποιήθηκε από τη με αριθμ. πρωτ. Φ.253/89582/Α5/2024-ΦΕΚ Β’ 4625 Υπουργική Απόφαση), οι υποψήφιοι, που λαμβάνουν μέρος στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την ειδική κατηγορία των Ελλήνων του εξωτερικού μπορούν να λάβουν γνώση των γραπτών τους δοκιμίων με επίδειξη αυτών σε χώρο και σε χρονικό διάστημα που θα καθορίζεται από τη Διεύθυνση Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Οι υποψήφιοι που συμμετείχαν στις εξετάσεις Ελλήνων εξωτερικού Σεπτεμβρίου 2025 και επιθυμούν να λάβουν γνώση των γραπτών τους δοκιμίων με επίδειξη αυτών, πρέπει να υποβάλουν αιτήσεις απευθείας στην ανωτέρω Διεύθυνση, είτε ταχυδρομικά (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, «ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ» ΤΜΗΜΑ B’, Ανδρ. Παπανδρέου 37, Τ.Κ. 15122, Μαρούσι – Αθήνα) είτε ηλεκτρονικά στην ηλεκτρονική διεύθυνση «dode@minedu.gov.gr», έως την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025.
Στην αίτηση υποψηφίου αναγράφονται τα πλήρη ονομαστικά του στοιχεία (επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, μητρώνυμο), ο κωδικός αριθμός με τον οποίο συμμετείχε στις πανελλήνιες εξετάσεις, το μάθημα ή τα μαθήματα για τα οποία επιθυμεί να λάβει γνώση των γραπτών του δοκιμίων και τηλέφωνο επικοινωνίας.
Μαζί με την αίτηση συνυποβάλλεται σχετικό παράβολο, το οποίο υποχρεωτικά εκδίδεται ηλεκτρονικά από την εφαρμογή «e-Παράβολο» της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών στην ηλεκτρονική διεύθυνση «http://www.gsis.gr», με ονομασία «Παράβολα επίδειξης γραπτών δοκιμίων Πανελληνίων Εξετάσεων». Η επίδειξη των γραπτών δοκιμίων γίνεται αποκλειστικά και μόνο στον ίδιο τον ενδιαφερόμενο παρουσία του γονέα του ή του κηδεμόνα του, εφόσον ο υποψήφιος το ζητήσει.





