Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου: Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων
Στο πλαίσιο του προγράμματος “Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων”, υλοποιούνται εξ αποστάσεως σεμινάρια 200 ωρών με στόχο α) την απόκτηση δεξιοτήτων Εκπαιδευτών Ενηλίκων β) την προετοιμασία και την απευθείας συμμετοχή στις εξετάσεις αξιολόγησης εκπαιδευτικής επάρκειας υποψήφιων Εκπαιδευτών Ενηλίκων μη Τυπικής Εκπαίδευσης του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. (Υπουργείο Παιδείας) (Ν. 4386/16 Άρθρο 67) και γ) τη μοριοδότηση για προσλήψεις σε δομές μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Γίνε εκπαιδευτής ενηλίκων, διεκδίκησε θέσεις εργασίας σε προκυρήξεις προσλήψεων δομών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Επέλεξε νέο ή και παράλληλο δρόμο σταδιοδρομίας ως εκπαιδευτικός.
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης στην Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων θα εφοδιάσει τους εκπαιδευτικούς με μεθόδους, εργαλεία και ικανότητες, ώστε να αναβαθμίσουν τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις τους σε θέματα της φιλοσοφίας και των αρχών της εκπαίδευσης ενηλίκων. Ακόμα, θα βελτιώσει τις εκπαιδευτικές πρακτικές των συμμετεχόντων, αναπτύσσοντας σύγχρονες και καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις, οι οποίες θα ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη (π.χ. με την αξιοποίηση της τέχνης και των μεθόδων της Μετασχηματίζουσας Μάθησης).
Ειδικότερα, οι επιμορφούμενοι θα αποσαφηνίσουν τις έννοιες της εκπαίδευσης ενηλίκων, της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης, θα γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά των ενηλίκων εκπαιδευομένων, θα μάθουν να σχεδιάζουν διαφοροποιημένα εκπαιδευτικά προγράμματα και διδακτικές ενότητες, αλλά και να κάνουν σωστή χρήση εκπαιδευτικών τεχνικών και εποπτικών μέσων, έτσι ώστε να επιτρέπουν την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευομένων. Επιπλέον, θα κατανοήσουν την αναγκαιότητα της βιωματικής προσέγγισης της γνώσης, της ομαδοσυνεργατικής μάθησης και των διαθεματικών προσεγγίσεων, θα κατανοήσουν το διαφορετικό τρόπο που προσλαμβάνουν τη γνώση οι ενήλικες, θα γνωρίσουν τους κανόνες που διέπει η δυναμική της ομάδας και το ρόλο τους ως εκπαιδευτές στην ομάδα, θα αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα του επαγγελματισμού στην εκπαίδευση ενηλίκων και θα κατανοήσουν την αναγκαιότητα της ευελιξίας των προγραμμάτων σπουδών, έτσι ώστε να επαναπροσδιορίζονται οι στόχοι, τροποποιώντας το περιεχόμενο και προσαρμόζοντάς το κάθε φορά στις ανάγκες των εκπαιδευομένων.
Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος ονομάζονται «Σπόνδυλοι» ακολουθώντας την ονοματολογία την οποία έχει θέσει η Υπουργική Απόφαση 2844/23-10-2012 σύμφωνα με την οποία στο Πλαίσιο Προγράμματος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών αποτυπώνονται κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα:
α) Τα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών έχουν σπονδυλωτή διάρθρωση. Κάθε αυτοτελής σπόνδυλος θα πρέπει να περιλαμβάνει μια ή και περισσότερες ενότητες μαθησιακών αποτελεσμάτων και να υπάρχει η δυνατότητα κάθε σπόνδυλος να αντιστοιχεί σε πιστωτικές μονάδες παρακολούθησης και βαθμούς ECVET που θα δηλώνουν τη σχετική βαρύτητα του σπονδύλου σε σχέση με το πλήρες προσόν.
β) Η παρακολούθηση κάθε σπονδύλου περιλαμβάνει μελέτη υλικού και εκπόνηση μιας ή περισσότερων εργασιών και τελική εξεταστική δοκιμασία καθώς και συμμετοχή σε συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο, με στόχο τη διαρκή βελτίωση/ανατροφοδότηση των εκπαιδευόμενων εκπαιδευτών.
γ) Ένας τουλάχιστον από τους σπονδύλους θα περιλαμβάνει βιωματική εφαρμογή εκπαιδευτικών μεθόδων και τεχνικών, προκειμένου οι προς πιστοποίηση εκπαιδευτές να εξοικειωθούν με βασικές διεργασίες της εκπαίδευσης ενηλίκων, αλλά ταυτόχρονα να προετοιμαστούν και για τη διαδικασία αξιολόγησης και πιστοποίησης της εκπαιδευτικής τους επάρκειας
Ακολουθούν οι θεματικές ενότητες – σπόνδυλοι και οι ενότητες μαθησιακών αποτελεσμάτων αριθμημένα. (Πληρούν απόλυτα την επίσημη τράπεζα θεμάτων του ΕΟΠΠΕΠ όπως έχει καθορίσει το εκπαιδευτικό υλικό για τη συμμετοχή στις εξετάσεις εκπαιδευτικής επάρκειας εκπαιδευτών μη τυπικής εκπαίδευσης)
1. Ομάδα Εκπαιδευομένων – Ομάδες στόχοι (35 ώρες)
1.1.1. Χαρακτηριστικά ενηλίκων εκπαιδευοµένων
1.1.2. Εμπόδια στη μάθηση που αντιμετωπίζουν οι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι
1.1.3. Προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης ενηλίκων
1.1.4. Η εκπαιδευτική ομάδα στην εκπαίδευση ενηλίκων
1.1.5. Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων
1.1.6. Οι εκπαιδευτικές τεχνικές
1.1.7. Σχεδιασμός διδακτικής ενότητας
2. Δυναμική της ομάδας (10 ώρες)
2.1.1. Εισαγωγικά
2.1.2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις της δυναμικής της ομάδας
2.1.3. Βασικοί παράγοντες προσδιορισμού της δυναμικής της ομάδας
2.1.4. Δομή της ομάδας
2.1.5. Στόχοι μιας εργασίας στα πλαίσια της ομάδας
2.1.6. Τεχνικές εργασίας στα πλαίσια της ομάδας
3. Θεωρητικό Πλαίσιο – Αρχές Εκπαίδευσης Ενηλίκων (15 ώρες)
3.1.1. Οι στόχοι της βιωματικής μάθησης και τα μέσα της βιωματικής διδασκαλίας
3.1.2. Η ιδιαιτερότητα και ο σκοπός της εκπαίδευσης ενηλίκων σύμφωνα
3.1.3. με τη θεωρία του Jack Mezirow για τη Μετασχηματίζουσα Μάθηση
4. Ιστορική Εξέλιξη – Εκπαιδευτική Πολιτική (10 ώρες)
4.1.1. Εθνικό πλαίσιο δια βίου μάθησης-Κέντρα Δια Βίου Μάθησης
4.1.2. Η «κυβερνητική στρατηγική» στη διά βίου εκπαίδευση σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο: Εν-νοιολογικές αποσαφηνίσεις
4.1.3. Η «κυβερνητική στρατηγική» στη διά βίου εκπαίδευση στην Ελλάδα
4.1.4. Θεωρητικές προσεγγίσεις για την διά βίου μάθηση στην Ελλάδα: διαχρονική εξέλιξη και προο-πτική
4.1.5. Η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διά βίου μάθηση
4.1.6. Ελληνική εμπειρία: διαχρονικές εξελίξεις και ανοιχτά προβλήματα
5. Μεθοδολογία Σχεδιασμού – Κοινωνικό-Οικονομικό/ Πολιτισμικό Πλαίσιο (10 ώρες)
5.1.1. Σχεδιασμός και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
5.1.2. Ζητήματα οργάνωσης προγραμμάτων Εκπαίδευσης Ενηλίκων
6. Εκπαιδευτικές Μέθοδοι – Τεχνικές – Εκπαιδευτική διεργασία (8 ώρες)
6.1.1. Ο καταιγισμός ιδεών ως διδακτική τεχνική για την προσέγγιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων
6.1.2. Ο καταιγισμός ιδεών ως διδακτική τεχνική (τεχνική και πρακτική εφαρμογή-παραδείγματα)
7. Βασικές Ικανότητες – Φύλο – Διαπολιτισμικότητα (10 ώρες)
7.1.1. Πώς θα καταλάβω ότι έχω διαπολιτισμική ικανότητα;
7.1.2. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη διαπολιτισμική ικανότητα μέσα από μία βιωματική προσέγγιση (θεωρητικό πλαίσιο και παραδοχές, δραστηριότητες της ανάπτυξης της διαπολιτισμικής ικανότητας)
7.1.3. Στόχοι της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και ο ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων
8. Εκπαιδευτικό υλικό – Εποπτικά μέσα – Χώρος (30 ώρες)
8.1.1. Εποπτικά μέσα διδασκαλίας
8.1.2. Φύλλα διδασκαλίας
8.1.3. Φύλλα εφαρμογής
8.1.4. Μέσα Διδασκαλίας & Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
9. Αυτοαξιολόγηση – Συνεχής ανάπτυξη (12 ώρες)
9.1.1. Διαδικασία αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας
9.1.2. Αξιολόγηση και Αυτοαξιολόγηση Εκπαιδευομένων- Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού
9.1.3. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των Εκπαιδευτικών
10. Σχέδια μαθήματος-Διδακτικά Σενάρια (40 ώρες)
10.1.1. Τράπεζα Θεμάτων ΕΟΠΠΕΠ
10.1.2. Έντυπο δόμησης μικροδιδασκαλίας
10.1.3. Η μικροδιδασκαλία, εργαλείο εκπαιδευτή
10.1.4. Παραδείγματα σχεδιασμού και παρουσίασης μικροδιδασκαλίας
10.1.5. Παράδειγμα διαθεματικής δραστηριότητας
10.1.6. Παράδειγμα σχεδίου δράσης- Project
11. Επιπρόσθετο Υλικό
11.1.1. Εισαγωγή στην εκπαίδευση ενηλίκων
11.1.2. Διεργασία ομάδας-εκπαίδευση & υποστήριξη κοινωνικά ευπαθών ομάδων
11.1.3. Εκπαίδευση Εκπαιδευτών για τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης
11.1.4. Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση ενηλίκων
11.1.5. Σχεδιασμός διδακτικής ενότητας





