Νεοελληνική Γλώσσα Β´ Λυκείου: Τράπεζα θεμάτων – Αποδελτίωση 2ου θέματος(Θεματική ενότητα: Διαδίκτυο)
- Στην τέταρτη παράγραφο του Κειμένου 1 οι συντάκτες του άρθρου επιλέγουν να οργανώσουν την παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας με την τεχνική της αντίθεσης. Ποια είναι τα δύο σκέλη της αντίθεσης και ποια θέση αναδεικνύεται με αυτήν;
Παράλληλα, παρατηρούμε πως στο Διαδίκτυο το ενδιαφέρον διαχέεται σε μια πληθώρα νέων μέσων, γεγονός που συνδέεται και με την έλλειψη εμπιστοσύνης στα παραδοσιακά μέσα. Ενώ στις περισσότερες χώρες του δείγματος οι πρώτες σε χρήση ενημερωτικές ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο είναι οι ιστότοποι μέσων του παραδοσιακού τοπίου ενημέρωσης (εφημερίδες και τηλεοπτικοί σταθμοί), στην Ελλάδα παρατηρείται κατακερματισμός σε πολλά είδη δικτυακών τόπων. Εκτός από τους ιστοτόπους παραδοσιακών μέσων, στη λίστα με τους πρώτους σε χρήση ιστοτόπους περιλαμβάνονται μέσα που έχουν δημιουργηθεί από δημοσιογράφους που αναδείχθηκαν από τα κυρίαρχα παραδοσιακά μέσα, αλλά και ανώνυμα ιστολόγια που συχνά φιλοξενούν θεωρίες συνωμοσίας και ανυπόστατες ειδήσεις.
Η ενημέρωση, το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, 14568
Απάντηση
Τα δύο σκέλη της αντίθεσης στην τέταρτη παράγραφο του Κειμένου 1 είναι από τη μια ότι οι περισσότερες χώρες ενημερώνονται από ιστότοπους μέσων του παραδοσιακού τοπίου (εφημερίδες, τηλεοπτικοί σταθμοί) και από την άλλη ότι η Ελλάδα ενημερώνεται από πολλά είδη δικτυακών τόπων. Από την αντίθεση προκύπτει ότι εκτός από ιστότοπους παραδοσιακών μέσων υπάρχουν μέσα που δημιουργήθηκαν από δημοσιογράφους και ανώνυμα ιστολόγια (με θεωρίες συνωμοσίας και ανυπόστατες ειδήσεις).
- Να επιλέξεις τη σωστή απάντηση σε καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις, οι οποίες βασίζονται στο Κείμενο 1 (μια μόνο από τις τέσσερις προτεινόμενες απαντήσεις είναι σε κάθε περίπτωση ορθή): Στην πρόταση «όπως αποτυπώνεται στην έρευνα» (παράγραφος 2), με βάση τα συμφραζόμενα του κειμένου, η επιλογή της παθητικής σύνταξης στοχεύει στο να προσδώσει:
α. αντικειμενικότητα
β. αμεσότητα
γ. ειρωνεία
δ. παραστατικότητα στον λόγο
2.Στην παράγραφο 4 η παρένθεση (εφημερίδες και τηλεοπτικοί σταθμοί) δηλώνει :
α. παραπομπή σε κείμενο
β. σχόλιο
γ. επεξήγηση
δ. παράθεση πρόσθετων πληροφοριών
- Στη φράση «ανυπόστατες ειδήσεις»(παράγραφος 4) η λέξη «ανυπόστατες» στο παραπάνω γλωσσικό περιβάλλον έχει ως συνώνυμή της τη λέξη:
α. ανακρίβειες
β. ανυπόληπτες
γ. αβάσιμες
δ. ανεπιτήδευτες
- Στη φράση «οι διαδικτυακές διαφημίσεις είναι ενοχλητικές» (παράγραφος 5) υπάρχει :
α. μεταφορά
β. υπερβολή
γ. ειρωνεία
δ. παρομοίωση
- «Οι τάσεις αυτές καταδεικνύουν την ανάγκη αναθεώρησης πολλών από τις υπάρχουσες πρακτικές, προκειμένου τα ΜΜΕ να ανταποκριθούν σε ένα ολοένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον» (παράγραφος 5): στην παραπάνω περίοδο λόγου εκφράζεται:
α. υπόδειξη
β. πιθανότητα
γ. αναγκαιότητα
δ. υπόθεση
Η ενημέρωση, το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, 14568
Απάντηση
- α
- γ
- γ
- α
- γ
- Να εντοπίσεις στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 δύο γλωσσικές επιλογές που χρησιμεύουν στη συνοχή του λόγου ανάμεσα στις περιόδους λόγου και στα νοήματά τους.
Το μέλλον της δημοσιογραφίας είναι η λεγόμενη δημοσιογραφία των πολιτών, όπου η παραγωγή ειδήσεων γίνεται και πάλι λειτούργημα, είναι ανεξάρτητη και ταγμένη στο δημόσιο συμφέρον και στην προώθηση της δημοκρατίας. Αρκετοί όμως είναι και οι πολέμιοι αυτής της νέας τάσης, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι έχουμε εισέλθει σε μια εποχή όπου ο καθένας γίνεται δημοσιογράφος αρκεί να έχει πρόσβαση σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοπιστία και την τεκμηρίωση της πληροφορίας. Οι πολίτες/δημοσιογράφοι αλλάζουν το τοπίο της ενημέρωσης. Οι πολίτες σε συνεργασία με επαγγελματίες δημοσιογράφους διαμορφώνουν έναν ιστό συλλογικής σοφίας που προσφέρει ένα πλούσιο περιεχόμενο πληροφοριών και ειδήσεων. Με τον τρόπο αυτόν γίνεται περισσότερο αποτελεσματική η έρευνα και η καταγραφή γεγονότων από τους δημοσιογράφους, μιας και λαμβάνουν άμεση πληροφόρηση από έναν «στρατό» πολιτών που βρίσκεται σ’ όλο τον κόσμο και έχει τη δυνατότητα να τους προμηθεύει με πληροφορίες. Οι πολίτες/δημοσιογράφοι δεν έρχονται να αντικαταστήσουν τους παραδοσιακούς δημοσιογράφους, αφού πάντα θα έχουμε ανάγκη ένα σώμα εκπαιδευμένων δημοσιογράφων, οι οποίοι θα προσφέρουν εμπεριστατωμένες απόψεις και σε βάθος αναλύσεις.
Διαδίκτυο και Δημοσιογραφία: Ένα νέο μοντέλο ευθύνης για τα ΜΜΕ, 15196
Απάντηση
Ενδεικτικά δύο γλωσσσικές επιλογές που συμβάλλουν στη συνοχή της παραγράφου: oι πολίτες/δημοσιογράφοι: επανάληψη φράσης. Συνδέει νοηματικά τις περιόδους λόγου, για να αναδειχθεί η διεύρυνση της δημοσιογραφίας από τους πολίτες.
με τον τρόπο αυτόν: αποτέλεσμα. Προηγήθηκε το αίτιο (πολίτες και επαγγελματίες δημοσιογράφοι αποτελούν το τοπίο της ενημέρωσης και εμπλουτίζουν τις πληροφορίες), με αποτέλεσμα να γίνεται πιο αποτελεσματική έρευνα και καταγραφή των γεγονότων.
- Να επιλέξεις τη σωστή απάντηση σε καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις, οι οποίες βασίζονται στο Κείμενο 1 (μια μόνο από τις τέσσερις προτεινόμενες απαντήσεις είναι σε κάθε περίπτωση ορθή):
1.Στην πρόταση «Το Διαδίκτυο αποτελεί τη μεγάλη απειλή των παραδοσιακών εφημερίδων» η λειτουργία της γλώσσας είναι :
α. αναφορική
β. συνυποδηλωτική
γ. δηλωτική
δ. λογική
- 2. «οι πολέμιοι αυτής της νέας τάσης»: στη φράση η λέξη «πολέμιοι» έχει ως αντώνυμή της τη λέξη:
α. κυρίαρχοι
β. υποστηρικτές
γ. αντίπαλοι
δ. αντίθετοι
- «θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοπιστία και την τεκμηρίωση της πληροφορίας»: στη φράση η λέξη «αξιοπιστία» έχει ως συνώνυμή της τη λέξη:
α. αξιοπρέπεια
β. προϋπόθεση
γ. σοβαρότητα
δ. φερεγγυότητα
4.Στη φράση «λαμβάνουν άμεση πληροφόρηση από έναν «στρατό» πολιτών» τα εισαγωγικά στη λέξη «στρατό» δηλώνουν :
α. ειρωνεία
β. μεταφορική χρήση της λέξης
γ. ειδικό όρο
δ. αμφισβήτηση
- Στην πρόταση «Ο σύγχρονος δημοσιογράφος λειτουργεί αφενός ως επιμελητής περιεχομένου και αφετέρου ως ο επαγγελματίας που διασταυρώνει, επιβεβαιώνει και αναλύει την είδηση» ο συγγραφέας με την επιλογή του ασύνδετου σχήματος:
α. προσδίδει ζωντάνια στον λόγο
β. εξηγεί την επαγγελματική ιδιότητα του δημοσιογράφου
γ. ανανεώνει το ενδιαφέρον του δέκτη
δ. προσδίδει ποικιλία στο ύφος του λόγου
Διαδίκτυο και Δημοσιογραφία: Ένα νέο μοντέλο ευθύνης για τα ΜΜΕ, 15196
Απάντηση
- β
- β
- δ
- β
- β
- Στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 ο συγγραφέας παραθέτει δύο ξένα σχόλια. Ποια είναι αυτά, ποια κύρια θέση της προηγούμενης παραγράφου ενισχύουν και πώς συμβάλλουν στην εγκυρότητα των ιδεών που διατυπώνονται στο κείμενο;
Ο δημοσιογράφος Ανδρέας Παναγόπουλος τονίζει πως «ο δημοσιογράφος πρέπει να καταλάβει το νέο τρόπο καταγραφής και μετάδοσης της είδησης και την αλλαγή που συντελείται στον κύκλο ζωής της είδησης». O ίδιος υποστήριξε ότι το φαινόμενο της «μετανάστευσης» του κοινού στο Διαδίκτυο δεν είναι περιστασιακό, αλλά μόνιμο και διαχώρισε την κρίση της δημοσιογραφίας, σε επίπεδο επιχειρήσεων, από την εξίσου σημαντική κρίση, σε επίπεδο περιεχομένου. Επιπρόσθετα, o αρθρογράφος Πάσχος Μανδραβέλης πιστεύει ότι η κρίση είναι θεμελιακή, «καθώς η πληροφορία αποκόπτεται από το υλικό μέσο που χρειαζόταν, για να μεταδοθεί, δηλαδή το χαρτί» και οδηγεί στην ανάγκη να αντιστραφεί όλη η λογική διακίνησης της πληροφορίας. Πρέπει να αποφύγουμε τους όρους δαιμονοποίησης ή αγιοποίησης, να αποφύγουμε ισοπεδώσεις, που εξισώνουν ανώνυμα εκβιαστικά σχόλια ιστολογίων με γνήσιες δημοσιογραφικές δουλειές που παράγονται μακριά από πιεστήρια, μικρόφωνα και κάμερες.
Ο ρόλος του δημοσιογράφου στο διαδίκτυο, 15197
Απάντηση
Το πρώτο σχόλιο είναι του δημοσιογράφου Ανδρέα Παναγόπουλου που επισημαίνει την αλλαγή στην καταγραφή της είδησης λόγω της τεχνολογίας και τον τρόπο που δημιουργήθηκε η κρίση στη δημοσιογραφία.
Το δεύτερο σχόλιο είναι του αρθρογράφου Πάσχου Μανδραβέλη που θεωρεί θεμελιακή την κρίση που επήλθε από την αλλαγή στον τρόπο μετάδοσης της πληροφορίας.
Τα παραπάνω σχόλια ενισχύουν τη θέση που διατυπώθηκε στην πρώτη παράγραφο για τον τρόπο που η τεχνολογία έχει επηρεάσει τη δημοσιογραφία. Ενισχύουν το περιεχόμενο της προηγούμενης παραγράφου, αφού οι απόψεις που παρατίθενται προέρχονται από έγκριτους δημοσιογράφους, ενισχύουν την αξιοπιστία και την εγκυρότητά της και λειτουργούν τεκμηριωτικά.
- Να επιλέξεις και να γράψεις στο απαντητικό σου φύλλο τη σωστή απάντηση για την καθεμία από τις παρακάτω προτάσεις (μια μόνο από τις τέσσερις προτεινόμενες απαντήσεις είναι σε κάθε περίπτωση ορθή):
- H χρήση τρίτου προσώπου στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1:
α. προσδίδει αντικειμενικότητα στις απόψεις που διατυπώνονται
β. προσκαλεί για συμμετοχή και κοινή δράση στον τρόπο που μεταδίδεται η είδηση
γ. διαφοροποιεί τη δημοσιογραφία από την τεχνολογία
δ. αποτελεί προσωπική κατάθεση ιδεών
- Το ύφος λόγου στο χωρίο «Η τεχνολογία διαμορφώνει μια νέα οικονομική οργάνωση των εταιριών πληροφόρησης, στην οποία ενσωματώνεται και η δημοσιογραφία» του Κειμένου 1 είναι:
α. οικείο, φιλικό
β. λόγιο
γ. απόλυτο
δ. απρόσωπο, αντικειμενικό
- Τα εισαγωγικά στη φράση: το φαινόμενο της «μετανάστευσης» του κοινού στο Διαδίκτυο δηλώνουν :
α. ειρωνεία
β. μεταφορική χρήση της λέξης
γ. ειδικό όρο
δ. αμφισβήτηση
- Η λέξη «διακίνησης» στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου 1 έχει τη σημασία:
α. μεταφοράς
β. διάδοσης
γ. κυκλοφορίας
δ. διανομής
- Στη φράση «να αποφύγουμε ισοπεδώσεις» με την επιλογή της υποτακτικής έγκλισης εκφράζεται:
α. απαγόρευση
β. συμβουλή
γ. επιβολή
δ. σκοπός
Ο ρόλος του δημοσιογράφου στο διαδίκτυο, 15197
Απάντηση
- α
- δ
- β
- β
- β
7. Στη δεύτερη και στην τέταρτη παράγραφο του Κειμένου 1 ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει τις θέσεις του με διαφορετικό τρόπο. Ποιον τρόπο επιλέγει σε κάθε περίπτωση για την οργάνωση του λόγου του;
Οι selfies μπορούν να θεωρηθούν ως ματαιοδοξία ή ναρκισσισμός, αλλά ως δραστηριότητα δεν είναι κάτι το νέο. Αντίθετα, ως συμπεριφορά καταγράφεται με μια διαφορετική μορφή εδώ και εκατοντάδες χρόνια, ξεκινώντας από τα πορτρέτα και τις αυτοπροσωπογραφίες. Η διαφορά είναι ότι παίρνει τις διαστάσεις μόδας και συνδέεται με τις σύγχρονες εμμονές των ανθρώπων να προβάλλουν με έναν ευπαρουσίαστο τρόπο τους εαυτούς τους στους άλλους.
[…]
Το μεγάλο πρόβλημα με τη διάδοση του ψηφιακού ναρκισσισμού είναι ότι ασκεί τεράστια πίεση στους ανθρώπους να επιτύχουν ανέφικτους στόχους, χωρίς να το αντιλαμβάνονται. Ο ένας παρουσιάζει τον εαυτό του ως ποδοσφαιριστή, η άλλη ως τραγουδίστρια, αναμένοντας όσο το δυνατό περισσότερα «likes»[1] και τα καλά σχόλια από τους φίλους στο διαδίκτυο. Σε μια δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε πέρυσι για λογαριασμό κάποιου κατασκευαστή έξυπνων κινητών διαπιστώθηκε ότι οι αυτοφωτογραφίσεις αποτελούν το 30% των φωτογραφιών που λαμβάνονται από άτομα ηλικίας 18 έως 24 ετών.
[Αυτοφωτογράφιση: εθισμός, ναρκισσισμός, ανοησία ή κοινωνικό φαινόμενο;], 15263
Απάντηση
2η παράγραφος: σύγκριση – αντίθεση ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν αναφορικά με την τάση αυτοπροβολής ως ανθρώπινης συμπεριφοράς:
- ως συμπεριφορά καταγράφεται με μια διαφορετική μορφή εδώ και εκατοντάδες χρόνια ξεκινώντας από τα πορτρέτα και τις αυτοπροσωπογραφίες vs
- παίρνει τις διαστάσεις μόδας και συνδέεται με τις σύγχρονες εμμονές των ανθρώπων να προβάλλουν με έναν ευπαρουσίαστο τρόπο τους εαυτούς τους στους άλλους.
Τον τρόπο οργάνωσης του λόγου φανερώνει και η διαρθρωτική λέξη «Αντίθετα» και υποδηλώνουν οι λέξεις/ φράσεις «διαφορετική», «σύγχρονες», «εδώ και εκατοντάδες χρόνια».
4η παράγραφος: παραδείγματα που αφορούν στην αυτοφωτογράφιση και τεκμηριώνουν τη συνεχή προσπάθεια των ανθρώπων, κυρίως των νέων, να επιτύχουν ανέφικτους στόχους χωρίς να το αντιλαμβάνονται: «Ο ένας παρουσιάζει τον εαυτό του ως ποδοσφαιριστή, η άλλη ως τραγουδίστρια … διαδίκτυο», «οι αυτοφωτογραφίσεις αποτελούν … 24 ετών».
8. Να αντικαταστήσεις στην 3η παράγραφο του Κειμένου 1 καθεμιά από τις υπογραμμισμένες λέξεις με μια νοηματικά ισοδύναμη λέξη ή φράση, προκειμένου το ύφος λόγου να γίνει πιο απλό.
Μπορούμε, επομένως, να ισχυριστούμε ότι το Facebook δεν είναι ένα περιβάλλον που προσφέρεται για την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων, με την έννοια που έως τώρα τους αποδίδαμε στην εκτός διαδικτύου ζωή. Είναι ένα περιβάλλον το οποίο μέσω της κοινωνικής ανταλλαγής μπορεί απλώς να αναπληρώσει την αίσθηση της κοινότητας, αίσθηση που τείνεινα εξαφανιστεί μέσα στην ανωνυμία των σύγχρονων μεγαλουπόλεων.
[Οι αναπαραστάσεις της φιλίας στο Facebook], 15265
Απάντηση
Μπορούμε, επομένως, να υποστηρίξουμε/πούμε ότι το Facebook δεν είναι ένα περιβάλλον (που είναι) πρόσφορο/ κατάλληλο για την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων, με την έννοια που έως τώρα τους αποδίδαμε στην εκτός διαδικτύου ζωή. Είναι ένα περιβάλλον το οποίο μέσω της κοινωνικής ανταλλαγής μπορεί απλώς να καλύψει/ συμπληρώσει την αίσθηση της ομαδικότητας/ συλλογικότητας, αίσθηση που έχει την τάση/οδηγείται στο σημείο να εξαφανιστεί μέσα στην ανωνυμία των σύγχρονων μεγαλουπόλεων.
9. Στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1 οι αρθρογράφοι χρησιμοποιούν εισαγωγικά σε τρεις περιπτώσεις. Τι επιδιώκουν να πετύχουν στην καθεμία ξεχωριστά;
Με την τεχνολογία 6ης γενεάς (6th Generation – 6G) να σχεδιάζεται ήδη στα μεγάλα ερευνητικά κέντρα του πλανήτη, είναι ώριμο να πούμε ότι η επόμενη δεκαετία θα είναι μια περίοδος κατά την οποία θα δούμε τεχνολογικά «άλματα». Υπολογίζεται ότι περίπου δέκα χρόνια έχουμε μπροστά μας πριν την ολοκλήρωση των σχεδιασμών και την πλήρη εμπορική εκμετάλλευση των τεχνολογιών 6G. Βέβαια, […], ο πλανήτης ήδη «τρέχει» προς την επόμενη Ψηφιακή Εποχή. Και οι προβλέψεις φέρνουν τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης πλέον σε τεράστια κλίμακα, με καινοτόμες εφαρμογές, εναέρια δίκτυα, αυτοματοποιήσεις, νέες «έξυπνες πόλεις», γρήγορες αποφάσεις κ.λπ.
Αναμένοντας το 6G: Τα προηγμένα συστήματα επικοινωνίας στην υπηρεσία των χρηστών, 16760
Απάντηση
«άλματα»: μεταφορά με την οποία τονίζεται η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας.
«τρέχει»: προσωποποίηση του πλανήτη με δρομέα που κινείται ταχύτατα προς την επομένη ψηφιακή εξέλιξη.
«έξυπνες πόλεις»: απόδοση στα ελληνικά του όρου «smart cities», με τον οποίο
προσωποποιούνται οι πόλεις και τους αποδίδεται ο χαρακτηρισμός του ευφυούς.
Μεταφορικός λόγος για να τονιστούν οι νέες ψηφιακές ιδιότητες που θα αποκτήσουν οι πόλεις προς όφελος των κατοίκων τους.
10. Στην τρίτη παράγραφο του Κειμένου 1 ο αρθρογράφος οργανώνει τον λόγο του με αίτιο-αποτέλεσμα. Να αποδώσεις με συντομία αυτόν τον τρόπο οργάνωσης του λόγου και να εξηγήσεις τι πετυχαίνει με την επιλογή του αυτή.
Στον σύγχρονο κόσμο της εργασίας που χαρακτηρίζεται από συνεχείς αλλαγές, οι απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο πεδίο ειδίκευσης. Οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας χρειάζεται να συνδυάζουν την κύρια ειδικότητά τους με ευρύτερες γνώσεις και δεξιότητες, καθώς και με άλλες εξειδικεύσεις. Παράλληλα, όσο πιο γρήγορα αλλάζει ο κόσμος, τόσο μειώνεται ο χρόνος ζωής των δεξιοτήτων. Ως εκ τούτου, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους και να επανειδικεύονται καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους, ενώ θα πρέπει να μπορούν να προσαρμόζονται σε κάθε αλλαγή. […]
Τεχνολογικές εξελίξεις και το μέλλον της εργασίας, 16779
Απάντηση
Η τρίτη παράγραφος του Κειμένου 1 αναπτύσσεται με αίτιο-αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, οι διαρκείς μεταβολές που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη εργασία (αιτία), απαιτούν από τους εργαζόμενους γνώσεις και δεξιότητες από αρκετούς τομείς ειδίκευσης (αποτέλεσμα). Επιπλέον, η ταχύτητα των μεταβολών (αιτία), αναγκάζει τους εργαζόμενους να βελτιώνουν συνεχώς τις δεξιότητές τους και να αποκτούν νέες ειδικότητες καθ’ όλη τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, επιδεικνύοντας απαράμιλλη προσαρμοστικότητα (αποτέλεσμα).
Με την επιλογή του αυτή ο αρθρογράφος πετυχαίνει:
- να παρουσιάσει πειστικά τις σχέσεις αιτίας αποτελέσματος που συνδέουν τις γρήγορες μεταβολές της σύγχρονης εργασίας με τη σταδιοδρομία των εργαζομένων,
- να αναδείξει με αποτελεσματικό τρόπο την ανάγκη συνεχούς βελτίωσης και προσαρμογής των εργαζομένων στις μεταβαλλόμενες συνθήκες εργασίας.
11. Να εντοπίσεις στα παρακάτω χωρία του Κειμένου 1 τις περιπτώσεις στις οποίες το μήνυμα διατυπώνεται με βεβαιότητα και τις αντίστοιχες στις οποίες ο συγγραφέας εκφράζει αναγκαιότητα. Να δικαιολογήσεις την απάντησή σου με κριτήριο τους γραμματικούς ή λεκτικούς τύπους που επιλέγονται, για να δηλωθεί η βεβαιότητα ή η αναγκαιότητα.
- Η αγορά εργασίας αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα. (1η παράγραφος)
- Για την εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης εργασίας χρειάζεται οι εργαζόμενοι να διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες. (2η παράγραφος)
- οι εργαζόμενοι θα πρέπει να αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους και να επανειδικεύονται
- καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους (3η παράγραφος)
- Ο εργαζόμενος θα απομακρύνεται όλο και περισσότερο από το λεγόμενο γραμμικό μοντέλο σταδιοδρομίας. (4ηπαράγραφος)
- Επομένως, αυτό που θα μεταβάλλεται διαρκώς στον σύγχρονο κόσμο της εργασίας είναι η ζήτηση σε δεξιότητες. (4ηπαράγραφος)
Τεχνολογικές εξελίξεις και το μέλλον της εργασίας, 16779
Απάντηση
Το μήνυμα διατυπώνεται με βεβαιότητα στα ακόλουθα χωρία:
«Η αγορά εργασίας αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα.» (1η παράγραφος)
«Ο εργαζόμενος θα απομακρύνεται όλο και περισσότερο από το λεγόμενο γραμμικό μοντέλο σταδιοδρομίας.» (4ηπαράγραφος)
«Επομένως, αυτό που θα μεταβάλλεται διαρκώς στον σύγχρονο κόσμο της εργασίας είναι η ζήτηση σε δεξιότητες.» (4ηπαράγραφος)
Και στις τρεις περιπτώσεις ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την οριστική έγκλιση («αλλάζει», «θα απομακρύνεται», «θα μεταβάλλεται», «είναι»), με την οποία εκφράζεται κάτι το πραγματικό, βέβαιο και αναμφισβήτητο. Η βεβαιότητα υπογραμμίζεται και με τη χρήση του ενεστώτα («αλλάζει», «είναι») και του εξακολουθητικού μέλλοντα («θα απομακρύνεται», «θα μεταβάλλεται»), που δηλώνουν ότι κάτι γίνεται στο παρόν και στο μέλλον, αντίστοιχα, με τρόπο εξακολουθητικό-επαναλαμβανόμενο (άρα βέβαιο). Στην τελευταία περίοδο λόγου η βεβαιότητα υπογραμμίζεται και από το επίρρημα «διαρκώς», που τονίζει τον συνεχή και επομένως αδιαμφισβήτητο χαρακτήρα της μεταβολής.
Ο συγγραφέας εκφράζει αναγκαιότητα στα ακόλουθα χωρία:
«Για την εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης εργασίας χρειάζεται οι εργαζόμενοι να διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες.» (2η παράγραφος)
«οι εργαζόμενοι θα πρέπει να αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους και να επανειδικεύονται καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους» (3η παράγραφος)
Και στις δύο περιπτώσεις χρησιμοποιούνται απρόσωπα ρήματα που συντάσσονται με υποτακτική («χρειάζεται να διαθέτουν», «θα πρέπει να αναβαθμίζουν και να επανειδικεύονται»), για να δηλωθεί η αναγκαιότητα, η υποχρέωση του υποκειμένου, δηλαδή των εργαζομένων, να προβούν σε ορισμένες ενέργειες.
12. Στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου 1 επιλέγεται ως τρόπος οργάνωσης η αναλογία. Να εντοπίσεις τις δύο έννοιες που συγκρίνονται αναλογικά και να εξηγήσεις με συντομία τι επιτυγχάνεται μέσω αυτής.
Το Διαδίκτυο λειτουργεί με τη λογική της χειραγώγησης, όπως δουλεύουν τα μαγικά τεχνάσματα. Ο μάγος δείχνει το κέρμα, το εξαφανίζει και έπειτα το εμφανίζει. Η μαγεία συντελείται ακριβώς τη στιγμή της διάσπασης της προσοχής. Ο μάγος –αν αξίζει– χειρίζεται την ατροφία της εστίασης χωρίς καν να το αντιλαμβανόμαστε. Και φυσικά, όποιος χειρίζεται τα τυφλά σημεία και την ευαλωτότητά μας, μάς έχει στο χέρι. […]
«Δεν έχουμε Ίντερνετ», 20147
Απάντηση
Ο τρόπος που το διαδίκτυο χειραγωγεί τους χρήστες παρομοιάζεται με τον τρόπο που ένας μάγος παραπλανά το κοινό του. Κοινός τόπος και των δύο καταστάσεων είναι η στιγμή κατά την οποία διασπάται η προσοχή του δέκτη. Με τον τρόπο αυτό ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται καλύτερα και κατανοεί τους μηχανισμούς χειραγώγησης του διαδικτύου, αφού τού είναι οικεία η εικόνα ενός μάγου –ταχυδακτυλουργού, αλλά και οι τεχνικές που χρησιμοποιεί.
13. Να εντοπίσεις την εναλλαγή ρηματικού προσώπου από τη δεύτερη στην τρίτη παράγραφο και να την αξιολογήσεις ως προς την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα του κειμένου.
Έπειτα από ένα μεγάλο –όπως μου φάνηκε– διάστημα χωρίς Ιντερνετ κατέληξα στο
απλούστατο: η βραδύτητα θρέφει την προσοχή. Βγήκα και αγόρασα τα φυσικά αντίτυπα των εφημερίδων και άκοπα συγκεντρώθηκα απερίσπαστη στην ανάγνωση. Η ηλεκτρονική συνδρομητική ανάγνωση είναι μια εντελώς διαφορετική εμπειρία. Παύει να είναι γραμμική, παύει να είναι διάβασμα.
Είναι ένα μανιακό κοίταγμα προς διάφορες κατευθύνσεις. Αν υποθέσουμε ότι διαβάζω online ένα άρθρο για το Ισραήλ και δεν γνωρίζω κάποιο συμβάν, ανοίγω ταυτόχρονα ένα άλλο παράθυρο και πληροφορούμαι για το γεγονός. Κατόπιν εισχωρώ στο λαγούμι που λέγεται YouTube. Βλέπω ένα βίντεο σχετικό με το θέμα, με καλύπτει. Αφήνω τον υπολογιστή, για να φτιάξω έναν καφέ, και, όταν επανέρχομαι, εξακολουθούν να προβάλλονται βίντεο. […]
Ζούμε σε μια κοινωνία που μας πολιορκούν τα τεχνητά διεγερτικά, αλλά βομβαρδιζόμαστε επίσης από πληροφορία. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε απεμπολήσει τους πνευματικούς ή τους χρονικούς πόρους, για να αφεθούμε και να κάνουμε τις συνδέσεις, σεβόμενοι τους περιορισμούς και τη χωρητικότητα του μυαλού. Το ότι τα περνούμε όλα στα γρήγορα δεν σημαίνει ότι αφήνουμε το μυαλό να περιπλανηθεί. Καταναλώνουμε χωρίς αφομοίωση και ταξινόμηση τις πληροφορίες. Είναι ένα είδος διανοητικής χρεοκοπίας.
«Δεν έχουμε Ίντερνετ», 20147
Απάντηση
Στην δεύτερη παράγραφο αξιοποιείται το α´ ενικό πρόσωπο, διότι η αρθρογράφος διηγείται μια προσωπική της εμπειρία, ένα προσωπικό της βίωμα.
Στην τρίτη παράγραφο αξιοποιείται το α´ πληθυντικό πρόσωπο, καθώς το κείμενο κινείται από το ατομικό στο συλλογικό και η αρθρογράφος εντάσσει τον εαυτό της στο ευρύτερο σύνολο μιας κοινωνίας που αλλάζει μέρα με τη μέρα εξαιτίας της εισβολής της τεχνολογίας στην καθημερινότητά της. Το κείμενο έτσι καθίσταται ζωντανό και ενδιαφέρον, ενώ ο αναγνώστης το προσεγγίζει από διάφορες οπτικές και ποικίλους τρόπους.
14. Στην 1η παράγραφο του Κειμένου 1 η συγγραφέας αξιοποιεί την τεχνική της αντίθεσης. Ποια είναι τα νοήματα που αντιθέτει και ποιος ο σκοπός αυτής της επιλογής, κατά τη γνώμη σου ;
Διανύουμε την εποχή της επανάστασης των ΜΜΕ, του διαδικτύου και της αλματώδους εξέλιξης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με τα οποία κονιορτοποιήθηκαν οι αποστάσεις και ανοίχτηκαν οι λεωφόροι της επικοινωνίας. Παρόλα αυτά, η ανθρώπινη ψυχή έχει αλωθεί από την ανυπέρβλητη μοναξιά, που έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας, σε όλες τις ηλικίες, με ελάχιστες συνειδητές ενδείξεις, με απρόβλεπτες και με γεωμετρική πρόοδο αυξανόμενες συνέπειες. Αφήσαμε πίσω μας ανεπιστρεπτί την εποχή που το σκάγαμε από το σπίτι, για να συναντήσουμε φίλους, που ακούγαμε τα προβλήματά τους, λέγαμε τα δικά μας, τσακωνόμασταν και φιλιώναμε και οι παρατηρήσεις τους μάς έσπρωχναν τόσο στην αυτογνωσία, όσο και στην ετερο-γνωσία. Και αυτό ήταν το νόημα της ζωής. Μετά ήρθε … η ψηφιακή τεχνολογία.
Από το γνώθι σαυτόν… στο selfie εαυτόν, 20324
Απάντηση
Η αντίθεση της 1ης παραγράφου αφορά την καταιγιστική εξέλιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τη μια και τη μοναξιά της ανθρώπινης ψυχής λόγω της ουσιαστικής απομάκρυνης των ανθρώπων από την άλλη.
Σκοπός της επιλογής είναι να εντείνει η συγγραφέας τη μεγάλη απόκλιση που υπάρχει, να την κάνει ορατή και να βάλει σε προβληματισμό τον αναγνώστη. Στόχος είναι να δώσει έμφαση στην αντίθεση, ώστε να αφυπνίσει τον αναγνώστη να ευαισθητοποιηθεί.
Ποιο είναι το κυρίαρχο ρηματικό πρόσωπο το οποίο επιλέγει η συντάκτρια του Κειμένου 1 στην τελευταία παράγραφο (Με αφορμή τα πρόσφατα κινήματα… Κάνε το click σου δράση.); Τι επιτυγχάνεται με αυτή τη γλωσσική επιλογή σε επίπεδο ύφους και επικοινωνιακής αποτελεσματικότητας;
15. Ποιο είναι το κυρίαρχο ρηματικό πρόσωπο το οποίο επιλέγει η συντάκτρια του Κειμένου 1 στην τελευταία παράγραφο (Με αφορμή τα πρόσφατα κινήματα… Κάνε το click σου δράση.); Τι επιτυγχάνεται με αυτή τη γλωσσική επιλογή σε επίπεδο ύφους και επικοινωνιακής αποτελεσματικότητας;
[…]Με αφορμή τα πρόσφατα κινήματα που διαδόθηκαν μέσω των social media, όπως το φεμινιστικό κίνημα #metoo μπορεί εύκολα να καταλάβει κάποιος τη δύναμη που κρύβει ένα απλό post ή hashtag. Η δύναμη να αλλάξεις αυτά που δεν έχουν θέση στη κοινωνία ισότητας και αλληλεγγύης που έχεις φανταστεί, σε ένα κράτος που προνοεί για όλους ανεξαιρέτως φύλου, χρώματος και ερωτικού προσανατολισμού είναι πιο κοντά απ’ όσο νομίζεις. Είναι τόσο κοντά όσο απέχει η οθόνη από τα χέρια σου. Το μυστικό βέβαια είναι να μην αρκεστείς μόνο σε αυτό. Όταν η φωνή σου ακουστεί και οι αιτήσεις σου βροντερά απηχήσουν την αγανάκτηση σου και καταφέρεις να συσπειρώσεις τον κόσμο γύρω σου, μη σταματήσεις.
Κάνε τον λόγο σου πράξη. Κάνε το click σου δράση.
Clicktivism· ο ακτιβισμός πιο κοντά μας από ποτέ, 28111
Απάντηση
Το κυρίαρχο ρηματικό πρόσωπο στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου 1 είναι το β´ ενικό. Με αυτό τον τρόπο η αρθρογράφος προσδίδει οικειότητα και αμεσότητα στο λόγο, καθώς δημιουργεί την αίσθηση του διαλόγου και διασφαλίζει την επικοινωνία με τον δέκτη. Μ’ αυτό τον τρόπο τον καθιστά συμμέτοχο στους προβληματισμούς της. Συνδέεται με το προτρεπικό– συμβουλευτικό ύφος του κειμένου και τον καλεί να κινητοποιηθεί και να δραστηριοποιηθεί για τα μείζονα κοινωνικά θέματα.
16. Να αναφέρεις πώς συνδέονται οι προτάσεις στο παρακάτω χωρίο της 5ης παραγράφου του Κειμένου 1 (παρατακτικά, υποτακτικά, με ασύνδετο σχήμα) τεκμηριώνοντας την απάντησή σου. Πώς ο τρόπος σύνδεσης επηρεάζει το ύφος του λόγου;
«Υπάρχει συνεχώς ένα πέλαγος οπτικής πληροφορίας, όπου κολυμπάμε ανίκανοι να δραπετεύσουμε από τους σαγηνευτικούς λαβυρίνθους του. Και η απόλαυση της εικόνας γίνεται σταδιακά μια επιτηρούμενη και χειραγωγούμενη ρουτίνα, που ροκανίζει τον ελεύθερο χρόνο και μαζί την εσωτερική ζωή, εκείνον τον μύχιο νοητό κόσμο όπου οι άνθρωποι αναζωογονούν τις λαχτάρες και τις σκέψεις τους, όπου βρίσκουν καταφύγιο»
Ο κόσμος σε πίξελ, 28123
Απάντηση
Στο συγκεκριμένο χωρίο η σύνδεση των προτάσεων γίνεται με υπόταξη και μάλιστα με διαδοχική υπόταξη. Αυτό αποδεικνύεται από την ακολουθία της κύριας πρότασης στην πρώτη περίοδο λόγου «Υπάρχει συνεχώς ένα πέλαγος οπτικής πληροφορίας» με μια δευτερεύουσα αναφορική που την προσδιορίζει «όπου κολυμπάμε ανίκανοι» και η οποία ακολουθείται από την δευτερεύουσα
βουλητική «να δραπετεύσουμε από τους σαγηνευτικούς λαβυρίνθους του» που λειτουργεί ως αντικείμενο στην προηγούμενη πρόταση. Αντίστοιχες συνδέσεις της κύριας με δευτερεύουσες που αλληλεξαρτώνται συντακτικά υπάρχουν και στην δεύτερη περίοδο λόγου.
Το ύφος που δημιουργείται με αυτή την σύνδεση είναι ενός λόγου πυκνού σε νοήματα και τεκμηρίωση, με βάθος νοημάτων. Άρα, το ύφος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σύνθετο, πολύπλοκο και άρα δυσνόητο για τον μη εξοικειωμένο αναγνώστη.
17. Στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 («Σαφώς και πρέπει … να μπουν πολύ αυστηροί κανόνες») ο Μιχάλης Μπλέτσας οργανώνει τον λόγο του με παραδείγματα. Να τα αποδώσεις με συντομία
Δεν πρέπει όμως να επιβάλει το κράτος κανόνες στα social media;
«Σαφώς και πρέπει. Ο λόγος που δεν υπάρχουν κανόνες είναι ότι κανένας δεν θέλει να τα πειράξει. Γιατί; Διότι μπορούν και πληρώνουν. Οι πλατφόρμες αυτές έχουν από τα ισχυρότερα λόμπι στην Ουάσιγκτον, γι’ αυτό οι Αμερικανοί δεν νομίζω ότι θα τους βάλουν ισχυρούς περιορισμούς, τουλάχιστον όχι στο άμεσο μέλλον. Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς δεν μπορούμε ή δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να βάλουμε. Θα μπορούσαμε, για παράδειγμα, να περιορίσουμε δραστικά τις πολιτικές διαφημίσεις. Όταν στέλνεις ένα εξατομικευμένο μήνυμα στον κάθε εν δυνάμει ψηφοφόρο σου, μπορείς να πεις ό,τι ψέμα θες. Παλαιότερα, μια μεγάλη διαφήμιση σε μια εφημερίδα την έβλεπαν όλοι, δεν μπορούσες να πεις μεγάλα ψέματα. Σήμερα, το εξατομικευμένο πολιτικό μήνυμα έχει τη μέγιστη δυνατή απόκριση και κανένας άλλος δεν θα το δει. Αν θυμάμαι καλά, στο Ουισκόνσιν ο Ντόναλντ Τραμπ έστειλε 16.000 διαφορετικές διαφημίσεις μέσω Facebook. Κέρδισε, ενώ δεν το περίμενε κανένας. Επομένως, θα πρέπει η υπερστόχευση αυτή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να περιοριστεί πολύ όσον αφορά τις πολιτικές διαφημίσεις. Δεν είναι εύκολο, αλλά πρέπει να μπουν πολύ αυστηροί κανόνες.
Όποιος ελέγχει την πλατφόρμα έχει ασύμμετρη δύναμη, 32970
Απάντηση
Στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 ο Μιχάλης Μπλέτσας υποστηρίζει ότι η Ελληνική πολιτεία οφείλει να προσπαθήσει να επιβάλει περιορισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για να εξηγήσει το είδος των περιορισμών, αναφέρει -χρησιμοποιώντας μάλιστα τη χαρακτηριστική φράση «για παράδειγμα»· το παράδειγμα των πολιτικών διαφημίσεων. Πιστεύει άτι η εξατομικευμένη πολιτική διαφήμιση, που επιδιώκει να επηρεάσει μέσω των social media τον ψηφοφόρο, μπορεί κάλλιστα να είναι ψευδής, ακριβώς επειδή τη βλέπει ένα μόνο άτομο κάθε φορά. Για να τεκμηριώσει την άποψή του αυτή, αναφέρει το παράδειγμα του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος άσκησε επιρροή σε 16.000 ψηφοφόρους του Ουισκόνσιν μέσω εξατομικευμένων πολιτικών μηνυμάτων. Με την επιλογή του αυτή ο συνεντευξιαζόμενος κατορθώνει να καταστήσει τη θέση του σαφή και κατανοητή στους αναγνώστες να τους πείσει για την εγκυρότητά της και να παρουσιάσει τα λεγόμενά του με ζωντάνια, ώστε να μεταδώσει το μήνυμά του με επικοινωνιακά αποτελεσματικό τρόπο.
18. Να εντοπίσεις στα παρακάτω χωρία του Κειμένου 1 τις περιπτώσεις στις οποίες το μήνυμα διατυπώνεται με βεβαιότητα και τις αντίστοιχες στις οποίες ο συνεντευξιαζόμενος εκφράζει αναγκαιότητα. Να δικαιολογήσεις την απάντησή σου με κριτήριο τους γραμματικούς ή/και λεκτικούς τύπους που επιλέγονται, για να δηλωθεί η βεβαιότητα ή η αναγκαιότητα.
- Η επικοινωνία είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έφεραν ευκολίες στην επικοινωνία που δεν υπήρχαν πριν.
- Έχει μετρηθεί ξεκάθαρα ότι οι ψευδείς ειδήσεις ταξιδεύουν έξι φορές πιο γρήγορα.
- Θα πρέπει όμως οι επόμενες μορφές, που θα αναδειχθούν από εδώ και μπρος, να μην έχουν τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά και να μην κάνουν τα ίδια λάθη.
- Επομένως, θα πρέπει η υπερστόχευση αυτή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να περιοριστεί πολύ όσον αφορά τις πολιτικές διαφημίσεις.
- Δεν είναι εύκολο, αλλά πρέπει να μπουν πολύ αυστηροί κανόνες.
Όποιος ελέγχει την πλατφόρμα έχει ασύμμετρη δύναμη, 32970
Απάντηση
Το μήνυμα διατυπώνεται με βεβαιότητα στα ακόλουθα χωρία:
ο «Η επικοινωνία είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έφεραν ευκολίες στην επικοινωνία που δεν υπήρχαν πριν.» (1η παράγραφος) ο «Έχει μετρηθεί ξεκάθαρα ότι οι ψευδείς ειδήσεις ταξιδεύουν έξι φορές πιο γρήγορα.» (1η παράγραφος)
ο «που θα αναδειχθούν από εδώ και μπρος» (1η παράγραφος) ο «όσον αφορά τις πολιτικές διαφημίσεις» (2η παράγραφος) ο «Δεν είναι εύκολο» (2η παράγραφος)
Και στις πέντε περιπτώσεις ο συνεντευξιαζόμενος χρησιμοποιεί την οριστική έγκλιση («είναι», «έφεραν», «υπήρχαν», «έχει μετρηθεί», «ταξιδεύουν», «θα αναδειχθούν», «αφορά»), με την οποία εκφράζεται κάτι το πραγματικό, βέβαιο και αναμφισβήτητο. Η βεβαιότητα υπογραμμίζεται και με τη χρήση του ενεστώτα («είναι», «ταξιδεύουν», «αφορά») και του παρατατικού («υπήρχαν»), που δηλώνουν ότι κάτι γίνεται στο παρόν ή έγινε στο παρελθόν με τρόπο εξακολουθητικό- επαναλαμβανόμενο (άρα βέβαιο), αλλά και του παρακειμένου («έχει μετρηθεί»), που δηλώνει ότι αυτό που έχει γίνει στο παρελθόν παραμένει συντελεσμένο τη στιγμή που μιλάμε (επομένως είναι βέβαιο). Στη δεύτερη περίοδο η βεβαιότητα υπογραμμίζεται και από το επίρρημα «ξεκάθαρα», που τονίζει τον αδιαμφισβήτητο χαρακτήρα της μέτρησης.
Ο συνεντευξιαζόμενος εκφράζει αναγκαιότητα στα ακόλουθα χωρία:
- «θα πρέπει όμως οι επόμενες μορφές, (…), να μην έχουν τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά και να μην κάνουν τα ίδια λάθη» (1η παράγραφος)
- «Επομένως, θα πρέπει η υπερστόχευση αυτή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να περιοριστεί πολύ» (2η παράγραφος)
- «αλλά πρέπει να μπουν πολύ αυστηροί κανόνες» (2η παράγραφος)
Και στις τρεις περιπτώσεις χρησιμοποιούνται απρόσωπα ρήματα που συντάσσονται με υποτακτική («θα πρέπει να—», «πρέπει να…»), για να δηλωθεί η υποχρεωτικότητα των ενεργειών, ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή η αλλαγή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
19. Να μετατρέψεις τη χρήση της γλώσσας στα παρακάτω αποσπάσματα του Κειμένου 1 (με υπογράμμιση στο κείμενο) από συνυποδηλωτική σε δηλωτική. Ποια αλλαγή παρατηρείς ως προς το ύφος λόγου;
α) έναν πηχυαίο τίτλο
β) σαν να βγήκε στη γύρα περίπου σαν πραματευτής μιζέριας
γ) χορταίνει την πείνα μας για δράμα
δ) τα ριάλιτι κάνουν την τρίχα τριχιά και μας τη σερβίρουν
ε) Όσοι αντιλαμβάνονται το κοινό ως αδηφάγα μηχανή κατανάλωσης δράματος,
φροντίζουν να ταΐζουν το θηρίο είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο.
στ) Στις οθόνες όλα είναι ασπρόμαυρα και όλοι συνηθίζουμε να αδιαφορούμε ή και να
αποστρεφόμαστε το γκρι της πραγματικής ζωής.
Όλα για το #hashtag, 32992
Απάντηση
Η μετατροπή της χρήσης της γλώσσας από συνυποδηλωτική σε δηλωτική έχει ως
ακολούθως:
α) έναν πηχυαίο τίτλο → έναν πολύ μεγάλο τίτλο·
β) σαν να βγήκε στη γύρα περίπου σαν πραματευτής μιζέριας → σαν να τριγυρίζει παντού προβάλλοντας τη δυστυχία (ή την κακοτυχία) του·
γ) χορταίνει την πείνα μας για δράμα → ικανοποιεί την τάση μας να παρακολουθούμε γεγονότα ή καταστάσεις δραματικές·
δ) τα ριάλιτι κάνουν την τρίχα τριχιά και μας τη σερβίρουν → τα ριάλιτι μεγεθύνουν την πραγματικότητα και μας την παρουσιάζουν με αυτόν τον τρόπο (υπερβολικά)·
ε) Όσοι αντιλαμβάνονται το κοινό ως αδηφάγα μηχανή κατανάλωσης δράματος, φροντίζουν να ταΐζουν το θηρίο είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο → Όσοι έχουν την εντύπωση ότι το κοινό θέλει να παρακολουθεί όλο και περισσότερο δράμα, φροντίζουν να ικανοποιούν την τάση του αυτή συνεχώς·
στ) στις οθόνες όλα είναι ασπρόμαυρα και όλοι συνηθίζουμε να αδιαφορούμε ή και να αποστρεφόμαστε το γκρι της πραγματικής ζωής → Στις οθόνες όλα είναι ακραία/υπερβολικά (ακραία θετικά ή ακραία αρνητικά) και έτσι συνηθίζουμε να μην αρεσκόμαστε στις ενδιάμεσες επιλογές που παρέχει η πραγματική ζωή.
Η αλλαγή που παρατηρείται στο ύφος, μετά τη μετατροπή, είναι σημαντική: το κείμενο γίνεται σαφέστερο, τα νοήματα μεταδίδονται ακριβέστερα, χάνεται όμως η ζωντάνια, ο βιωματικός χαρακτήρας και η παραστατικότητα. Η συνυποδηλωτική χρήση της γλώσσας – αρκετά εκτεταμένη στο συγκεκριμένο κείμενο – εντυπώνεται στη μνήμη του αναγνώστη, εφόσον αποδίδει το αφηρημένο και το περίπλοκο με όρους του εικονιστικού και του συγκεκριμένου. Όταν λείψει αυτή, τότε ο αναγνώστης απλώς κατανοεί παθητικά τα νοήματα – δεν ταυτίζεται με αυτά, δεν τα βιώνει ως μέρος της δικής του ζωής.
20. Εστιάζοντας στις υπογραμμισμένες διαρθρωτικές λέξεις της τέταρτης παραγράφου του Κειμένου 1 («Στο Tik Tok, όμως, η σημασία του «κοινωνικού δικτύου» … το τι αρέσει στον κάθε χρήστη της υπηρεσίας ξεχωριστά και να του το δείχνει») να σχολιάσεις τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται τα επιμέρους νοήματα.
Στο Tik Tok, όμως, η σημασία του «κοινωνικού δικτύου» έχει πλέον σχεδόν εκμηδενιστεί. Οι περισσότεροι χρήστες της εφαρμογής περνούν τον περισσότερο χρόνο τους στη σελίδα «For You», όπου ο αλγόριθμος επιλέγει και εμφανίζει αλλεπάλληλα βίντεο επιλεγμένα από ολόκληρο το περιεχόμενο που έχει ανέβει στην πλατφόρμα από όλους τους χρήστες σε όλο τον κόσμο, ανεξαρτήτως του ποιους ακολουθούν. Γιατί κοιτάζει τόσος κόσμος περιεχόμενο από ανθρώπους που δεν γνωρίζει και τους οποίους δεν έχει επιλέξει να παρακολουθεί; Επειδή ο αλγόριθμoς που έχει αναπτύξει η εταιρεία στην οποία ανήκει το Tik Tok μπορεί να διαπιστώνει πάρα πολύ γρήγορα –σχεδόν μαγικά– το τι αρέσει στον κάθε χρήστη της υπηρεσίας ξεχωριστά και να του το δείχνει. […]
Το τέλος των social media (όπως τα ξέραμε), 35717
Απάντηση
Όμως: αντίθεση ανάμεσα στα κοινωνικά δίκτυα και στο Tik Tok.
Όπου: αναφέρεται στη σελίδα «For You».
Γιατί: ερώτηση / Επειδή: απάντηση, αιτιολόγηση
[1]Η δήλωση επιδοκιμασίας, θαυμασμού, αποδοχής για μια φωτογραφία, δημοσίευση, σχόλιο κ.λπ., στο Διαδίκτυο (συνήθως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook).
«Το/τα θέμα/τα προέρχεται και αντλήθηκε/αν από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)».
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok








