Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν την ομιλία «ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ». Ομιλητής: ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΟΥΓΚΑΣ, χημικός, ιατροδικαστής. Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο βιβλιοπωλείο «Ἀριστοτέλειον» της Θεσσαλονίκης την Πέμπτη 11 Απριλίου 2019.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΙΛΙΑΣ
Στην παρουσίαση του θέματος ο ομιλητής μετέφερε στο κοινό τις αρχές που επικρατούσαν στην αρχαία κοινωνία σχετικά: – Με το πώς πρέπει να αποδίδεται ο σεβασμός προς τους Θεούς και πώς η ευσέβεια προς τον Θεό σηματοδοτεί και τον σεβασμό προς τις Αρχές και τους Νόμους της Πόλεως. – Ποια είναι η θέση του άνδρα και της γυναίκας εντός της οικογένειας και ποιες προϋποθέσεις πρέπει να υφίστανται προκειμένου η οικογένεια, η οποία αποτελεί το κύτταρο της κοινωνίας, να είναι υγιής.
Η παρουσίαση έκλεισε με τον ιδανικό Ηγέτη σύμφωνα με την αντίληψη των αρχαίων Ελλήνων δηλαδή: – Ποια πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά του Ηγέτη, πώς πρέπει ο Ηγέτης να μεριμνά και να λειτουργεί αρμονικά με τον λαό και να υπηρετεί τον λαό προκειμένου να υπάρχει μια αρμονική ανάπτυξη προς όφελος τόσο των πολιτών όσο και της πολιτείας.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΟΜΙΛΗΤΟΥ
Ο Ματθαίος Τσούγκας κατάγεται εκ του Βλαχόφωνου Ελληνικού Κρουσόβου, γεννήθηκε το 1946 , μεγάλωσε και σπούδασε στην Θεσσαλονίκη. Είναι πτυχιούχος Χημικός – τοξικολόγος και Ιατρός – ιατροδικαστής. Εργάσθηκε στο Εργαστήριο της Ιατροδικαστικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης επί 40 χρόνια καθώς και στην ιδιωτική εκπαίδευση ως χημικός – φροντιστής. Με τα κοινά ασχολήθηκε από νεαράς ηλικίας ως Γεν. Γραμ. του Συνδέσμου Χημικών Β. Ελλάδος σε ηλικία 25 ετών. Διετέλεσε εκλεγμένος εκπρόσωπος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο επί 6 χρόνια, Δημοτικός Σύμβουλος και Αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης επί 16 χρόνια, πρόεδρος του Αντιναρκωτικού Αγώνα Νέων της Ιατρικής Σχολής, πρόεδρος του Κέντρου Πρόληψης Ναρκωτικών του Δήμου Θεσσαλονίκης, Διοικητής του Νοσοκομείου «Ο Άγιος Δημήτριος» , αντιπρόεδρος του ΕΚΑΒ Ελλάδος, πρόεδρος του Δημοτικού Βρεφοκομείου «Ο Άγιος Στυλιανός», πρόεδρος του Συνδέσμου Προστασίας Ελληνικής Κληρονομιάς (ΣΠΕΚ) και σήμερα είναι εκλεγμένο μέλος του Δ.Σ. του Περιφερειακού Τμήματος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού της Θεσσαλονίκης.
Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά τους κ.κ. Ματθαίο Τσούγκα, Αλκαίο Χράπη, Βασίλειο Π. Χρήστου και το βιβλιοπωλείο «Ἀριστοτέλειον» (Ερμού 61, Θεσσαλονίκη) για την καταγραφή και άδεια ανάρτησης της ομιλίας.
Πολλές φορές έχουμε δει τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερους να ενστερνίζονται την άποψη για «επιστροφή στην παράδοση». Μια άποψη, ένα σύνθημα θα πρόσθετα, που μπορεί να πάρει νόημα και περιεχόμενο, όχι με την αντιγραφική τήρηση των παραδοσιακών αξιών, αλλά με την αναγνώριση και εμπέδωση των καλών τους στοιχείων, που θα μπολιάζονται στο δικό μας πολιτισμό…
Η παράδοση είναι μια ζωντανή διαδικασία παράδοσης έργου. Μπορεί ως έννοια να ταυτιστεί με την ίδια τη ζωή. Όπως η ζωή, έτσι και η παράδοση ανανεώνεται συνεχώς και έτσι εξασφαλίζει τη διάρκειά της. Η ζωή του ανθρώπου δεν είναι στατική, στάσιμη. Το ίδιο συμβαίνει και με την παράδοση: κρατά αυτό που έχει και προσθέτει αυτό που δημιουργεί το παρόν.
Είναι απαραίτητο, όμως, να κατανοήσουμε ότι η παράδοση δεν ταυτίζεται με το πνεύμα του συντηρητισμού. Ό, τι χαρακτηρίζεται ως παραδοσιακό, παρότι προέρχεται από το παρελθόν δεν είναι οπισθοδρομικό. Δεν πρέπει να μας πλανά ο χείμαρρος των νέων, ξενικών τάσεων, ιδεών οι οποίες εισβάλοντας στην καθημερινότητα μας ωθούν στην πλήρη απόρριψη του πλούτου της παράδοσής μας. Η τελευταία είναι σπόρος νέας δημιουργίας για αυτό και έχουμε χρέος να την εμπλουτίζουμε και να την προσαρμόζουμε στα νέα δεδομένα των καιρών μας.
Η έννοια της παράδοσης, η οποία επί της ουσίας περιλαμβάνει όχι μόνο τα προφορικώς μεταδιδόμενα στοιχεία, αλλά κι εκείνα που εμπεριέχονται σε γραπτά κείμενα, όπως και στοιχεία του υλικού πολιτισμού, αποτελεί το συνεκτικό δεσμό με το παρελθόν, που επιτρέπει στους πολίτες του σήμερα να σχηματίζουν μια εικόνα για τις ιδέες, τις απόψεις, τις αντιλήψεις και τα επιτεύγματα των απώτερων και απώτατων προγόνων τους.
Ιδίως στην περίπτωση της Ελλάδας η παράδοση είναι ευρύτατη, όσο και η μακραίωνη ιστορία του ελληνικού λαού, και εμπεριέχει στοιχεία από διάφορες περιόδους, όπως είναι οι αρχές του πρόσφατα σχηματισμένου ελληνικού κράτους, η τουρκοκρατία, τα χρόνια του Βυζαντίου, η ρωμαϊκή και η ελληνιστική περίοδος και φυσικά η αρχαία Ελλάδα. Προκύπτει, έτσι, ένα πλούσιο κράμα στοιχείων, που αντανακλούν σε κάθε περίπτωση τις καλύτερες ποιότητες του ελληνικού έθνους, όπως είναι η άκαμπτη αγωνιστικότητα, η ακατάβλητη δύναμη επιβίωσης και γόνιμης αφομοίωσης ετερόκλητων επιδράσεων, η απαράμιλλη καλαισθησία, το δημοκρατικό πνεύμα, η φιλοσοφική αναζήτηση, η τοποθέτηση του ανθρώπου στο κέντρο του ενδιαφέροντος, μα και η χριστιανική αλληλεγγύη και φιλανθρωπία, που δέθηκε από ένα σημείο και μετά αξεδιάλυτα με την ελληνική συνείδηση.
Θα ήταν παράλειψη όμως να μην αναφερθώ και στα αρχαία Ελληνικά που δεν είναι κάτι το απολιθωμένο, όπως ακούω πολλές φορές να λέγεται, αλλά αφορούν τη γλώσσα μας, αφορούν αξίες, τον τρόπο που σκεφτόμαστε, είναι τα πάντα. Δεν είναι μόνο γλώσσα, αφορά τα πάντα, είναι μια διαλεκτική σχέση με το παρελθόν. Και πρέπει να συζητήσουμε τι έχουμε τώρα, τι είχαμε τότε. Θεωρώ ότι είναι προνόμιο που ως λαός έχουμε τα Αρχαία Ελληνικά. Δεν είναι ξένη γλώσσα τα Αρχαία Ελληνικά, διαφωνώ πλήρως με αυτή την άποψη που έχει περάσει. Είναι η γλώσσα μας, είναι η παράδοσή μας…
Σίγουρα οι καιροί είναι δύσκολοι. Κοινωνικοί μετασχηματισμοί, ενώσεις και συγχύσεις λαών, γλωσσών, πολιτισμών, βρίσκονται πάνω στη μεγάλη τους ζύμωση. Μέσα σ’ αυτόν τον καταιγισμό των αλλαγών και τη ματαιοδοξία των οικονομικών συμφερόντων οφείλουμε ως νεοέλληνες να κρατήσουμε την εθνική μας ταυτότητα… Κάθε λαός οφείλει να υπερασπίζεται την παράδοσή του, εφόσον αυτή αποτελεί θεμέλιο στοιχείο της ταυτότητάς του. Κι ένας υπαρκτός κίνδυνος για κάθε λαό -και ιδίως για έναν λαό με ιδιαίτερα αναπτυγμένο τουρισμό, όπως είναι ο δικός μας- είναι το φαινόμενο της εμπορευματοποίησης της παράδοσης. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την ιδιαίτερη αξία της παράδοσής μας και να αποφεύγουμε τη χρησιμοθηρική αντιμετώπισή της, καθώς αν εμείς οι ίδιοι τη μεταχειριζόμαστε ως μια γραφικότητα, που έχει αξία μόνο για εμπορικούς λόγους, σύντομα και οι άλλοι λαοί θα θεωρήσουν πως έχουν το δικαίωμα να υποτιμούν με παρόμοιο τρόπο την παράδοσή μας.
Η Ελληνική παράδοση ποτέ δεν νεκρώθηκε, παρ’ όλες τις περιπέτειες. Η Ελληνική πνευματική παράδοση γινόταν πάντοτε δεκτή με ενθουσιασμό από τους άλλους λαούς, γιατί το πνεύμα της άγγιζε σωστά τα καίρια σημεία της ύπαρξης του ανθρώπινου βίου. Ζητούμενο, λοιπόν, είναι η ύπαρξη μιας ισόρροπης κατάστασης ανάμεσα στην επιδίωξη του εκσυγχρονισμού και τη στερεή επαφή με τις αξίες και τα ιδανικά της παράδοσής μας, εφόσον κάτι τέτοιο επιτρέπει την εξέλιξη του έθνους, χωρίς να θυσιάζεται στην πορεία η ιδιαίτερη ταυτότητά του. Η επιθυμία για πρόοδο δεν θα πρέπει να μας εξωθεί σε μια στάση συναίνεσης στα φαινόμενα εξομοίωσης του έθνους μας με κοινωνίες που θέτουν το κέρδος πάνω από κάθε άλλη αξία.
Συμπερασματικά είναι προφανές πως πολλοί Ελληνες παρασυρμένοι κυρίως από την τεχνολογική εξέλιξη και την τάση ξενομανίας δείχνουν να υποτιμούν την παράδοση και να απαξιώνουν συνολικά το παρελθόν τους. Όμως μία διαφορετική προσέγγιση των στοιχείων της παράδοσης θα αναδείξει την αξία τους και ίσως αποτελέσει τη βάση, για να ανταποκριθεί το έθνος στις απαιτήσεις των καιρών αλλά και να διατηρήσει συγχρόνως τη μοναδικότητά του στο παγκόσμιο στερέωμα.
6. Την αριθμ. 52425/Z1/04-04-2019 υπουργική απόφα- ση (Α.Δ.Α. 6ΣΙ4653ΠΣ-ΞΓ8) «Καθορισμός κριτηρίων συνά- φειας διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών με τα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας» (Β ́ 1152).
7. Την αριθμ. 54929/Ζ1/8-4-2019 υπουργική απόφαση «Διαπίστωση της συνάφειας Μεταπτυχιακών Προγραμ- μάτων Σπουδών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας» (Β ́1217).
8. Τη σύμφωνη γνώμη της ανωτέρω επιτροπής (αριθμ. πρωτ. 66086/Ζ1/24-4-2019 του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων).
9. Την αριθμ. Φ.1/Γ/186/66389/Β1/24-4-2019 εισήγη- ση της ΓΔΟΥ του ΥΠΠΕΘ, από την οποία προκύπτει ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Τακτικού προϋπολογισμού του ΥΠ.Π.Ε.Θ., δεδομένου ότι με αυτήν διαπιστώνεται η συνάφεια Με- ταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας, αποφασίζουμε:
Τροποποιούμε την αριθμ. 54929/Ζ1/8-4-2019 υπουρ- γική απόφαση «Διαπίστωση της συνάφειας Μεταπτυ- χιακών Προγραμμάτων Σπουδών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας» (Β ́1217), ως ακολούθως:
1. Στην παρ. 1 του άρθρου 1 προστίθενται τα ακόλου- θα ΠΜΣ:
Τροποποίηση της 54929/Ζ1/8-4-2019 (Β ́1217) υπουργικής απόφασης περί διαπίστωσης της συ- νάφειας Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπου- δών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα αντι- κείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Την περίπτ. β ́ της παρ. 1 του άρθρου 65 του ν. 4589/2019 «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσα- λίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις» (Α ́ 13).
2. Τις διατάξεις του ν.4270/2014 «Αρχές Δημοσιονομι- κής Διαχείρισης ….και άλλες διατάξεις» (Α ́ 143).
3. Το π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α ́31).
4. Το π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρω- τών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α ́ 210).
5. Την αριθμ. 24267/Ζ1/15-2-2019 υπουργική απόφα- ση «Συγκρότηση και ορισμός μελών ειδικής επιστημονι- κής επιτροπής της παρ. β του άρθρου 65 του ν.4589/2019 (Α ́13)» (Β ́ 774).
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΤΠΕ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ- ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΣΧΟΛΗ: ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ)
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ «ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ»
ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΔΙΓΛΩΣΣΗ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Bilingual Special Education)
ΕΛΛΑΔΑ
2. Στην παρ. 2 του άρθρου 1 ανακοινοποιείται στο ορθό ως προς τον τίτλο το ακόλουθο ΠΜΣ:
3. Στην παρ. 1 του άρθρου 2: α) Ανακοινοποιούνται στο ορθό ως προς τον τίτλο τα ακόλουθα ΠΜΣ:
β) Προστίθενται τα ακόλουθα ΠΜΣ:
4. Προστίθεται άρθρο 2Α ως εξής:
« Άρθρο 2Α Μεταβατικές Διατάξεις
Διαπιστώνουμε τη συνάφεια των κάτωθι Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, με το αντικείμενο της Ε.Α.Ε. και της Σχολικής Ψυχολογίας, η οποία έχει κριθεί με απόφαση της επιστημονικής επιτροπής της παρ. 11 του άρθρου 28 του ν. 4186/2013 (Α ́ 193) ή της Διεύθυνσης Ε.Α.Ε. του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σύμ- φωνα με τις ισχύουσες κατά το χρόνο κρίσης της συνάφειας διατάξεις, εφόσον η περάτωση των σπουδών αυτών ολοκληρώθηκε έως την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης (10-4-2019):
ΙΔΡΥΜΑ
ΤΜΗΜΑ
ΤΙΤΛΟΣ
ΧΩΡΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΕΙΔΙΚΗ (ΕΝΙΑΙΑ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΥΠΡΟΣ
ΙΔΡΥΜΑ
ΤΜΗΜΑ
ΤΙΤΛΟΣ
ΧΩΡΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΜΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ
ΕΛΛΑΔΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΜΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ
ΙΔΡΥΜΑ
ΤΜΗΜΑ
ΤΙΤΛΟΣ
ΧΩΡΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΜΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ
Τεύχος B’ 1455/25.04.2019 ΕΦΗΜΕΡΙ∆Α TΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 173691. ΠΜΣ ημεδαπής και αλλοδαπής με συνάφεια στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση:
ΙΔΡΥΜΑ/ΤΜΗΜΑ
ΤΙΤΛΟΣ
ΧΩΡΑ
Α.Π.Θ. / ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ / ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΕΛΛΑΔΑ
Α.Π.Θ. ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ: ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ / ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΚΠ. ΑΝΑΓΚΩΝ
ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΚΑΙ UN/TA DEGLI STUDI DI TORINO / ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ – ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΤΟΥΣ
ΕΛΛΑΔΑ
Α.Π.Θ. / ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ (ΔΕΥΤΕΡΕΥΩΝ ΚΛΑΔΟΣ: ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)
ΕΛΛΑΔΑ
Α.Π.Θ. / ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ (ΠΡΩΤΕΥΩΝ ΚΛΑΔΟΣ: ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)
ΕΛΛΑΔΑ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ / ΣΧΟΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)
ΚΥΠΡΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ/ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΕΙΔΙΚΗ /ΕΝΙΑΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΥΠΡΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ/ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΕΙΔΙΚΗ (ΕΝΙΑΙΑ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΥΠΡΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ/ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
E. Dodds, Οι Έλληνες και το Παράλογο: Κεφ. 1 «Η απολογία του Αγαμέμνονα»
Στην προσπάθεια εξέτασης ορισμένων πτυχών της θρησκευτικής εμπειρίας των Ελλήνων, παρουσιάζεται στο κεφάλαιο αυτό, πώς ο Όμηρος ερμηνεύει την παρουσία των παράλογων στοιχείων στην ανθρώπινη συμπεριφορά ως «ψυχική επέμβαση» στην ζωή των ανθρώπων και ως ‘εξωανθρώπινες’ δυνάμεις θέτουν κάποιο στοιχείο μέσα στο άτομο και επηρεάζουν τη σκέψη και τη συμπεριφορά του.
Όπως πιστεύουν πολλοί φιλόλογοι τα ομηρικά ποιήματα είναι ακατάλληλος τόπος για να αναζητηθεί οποιαδήποτε θρησκευτική εμπειρία, ωστόσο ο Dodds θα αποδείξει την prima facie θρησκευτική πτυχή του ομηρικού κόσμου, ξεκινώντας από την θεϊκή πλάνη ή μωρία ή άτη που θα ωθήσει τον Αγαμέμνονα, προκειμένου να αποζημιώσει τον εαυτό του, να αρπάξει την ερωμένη του Αχιλλέα. Τα λόγια του Αγαμέμνονα από πολλούς θεωρήθηκαν αναξιόπιστα καθώς όπως είπαν αποτελούσαν μόνο ένα πρόσχημα για να αποφύγει ο ίσιος την ευθύνη. Ο ίδιος ο Αγαμέμνονας, όπως αργότερα και ο Αχιλλέας, θα παρουσιάσει τις πράξεις του σαν να υπαγορεύθηκαν από κάποιον θεό και συγκεκριμένα τον Δία, μια άποψη που θα ασπαστεί και ο ίδιος ο δημιουργός του έπους (Α 5 Διος δε ετελείετο βουλή).
Ποια είναι όμως η φύση αυτής της άτης; Υπάρχουν μερικά σημεία στον Όμηρο όπου η ασύνετη και η ακαταλόγιστη συμπεριφορά των θνητών αποδίδεται στην άτηή περιγράφεται με το ομόρριζο ρήμα αάσασθαι, δίχως να αναφέρεται ρητά η θεϊκή παρέμβαση. Η άτη στον Όμηρο δηλώνει απρόσωπα, ένα προσωρινό συσκοτισμό ή μια αναταραχή της φυσιολογικής συνείδησης. Πρόκειται για μια μερική και προσωρινή παραφροσύνη που αποδίδεται όχι σε φυσιολογικές ή ψυχολογικές αιτίες αλλά σε κάποια δαιμονική δύναμη. Οι παράγοντες που την προκαλούν φαίνεται να είναι όντα υπερφυσικά και γενικευμένα θα μπορούσε αυτή η κατάσταση να ονομαστεί ως «ψυχική παρέμβαση».
Αρχικά η άτη παρουσιαζόταν συνώνυμη με το ατύχημα. Όμως στον Όμηρο και γενικά στην πρώιμη διανόηση δεν υπήρχε η έννοια του ατυχήματος και η έννοια που παίρνει η άτη σε κάποια χωρία ως ‘τιμωρία’ προέρχεται από μεταγενέστερη ανάπτυξη. Ο Αγαμέμνονας αναφέρει τρεις δυνάμεις στις οποίες αποδίδεται η άτη: α) τον Δία, β) την μοίρα και γ) την Ερινύα. Αξιοσημείωτο είναι το ότι ο Δίας είναι ο μόνος από τους Ολύμπιους θεούς που αναγνωρίζεται πως προκαλεί άτηστην Ιλιάδα (γι αυτό και η άτηαλληγορικά περιγράφεται ως η μεγαλύτερη κόρη του). Οι άνθρωποι του Ομήρου αναγνωρίζουν στις ενέργειες τους την εξής διάκριση: αυτές τις ενέργειες που είναι εκτελούνται υπό φυσιολογική συνείδηση και εκείνες που διαπράττονται σε κατάσταση άτης. Οι τελευταίες ανάγονται ή στην μοίρα ή στην επιλογή των θεών. Σε κανένα από τα χωρία που διαπράττονται τέτοιου είδους ενέργειες, υπαγορευμένες τρόπον τινά από τον θεό μέσω του ομηρικού ανθρώπου, δεν τίθεται κάποιο θέμα εκδίκησης ή τιμωρίας και έχουν μάλιστα προσλάβει ηθική χροιά.
Ένα άλλος είδος ψυχικής επέμβασης που τίθεται προς εξέταση είναι η μεταβίβαση δύναμης από τους θεούς προς τον άνθρωπο. Στην Ιλιάδα πρόκειται για την μεταβίβαση του μένους. Το μένος μάλλον είναι μια κατάσταση του νου, πρόκειται για μια μυστηριώδη έξαψη ενεργητικότητας που προκαλεί σε αυτόν που το νιώθει έντονη ζωτικότητα. Είναι η πράξη του θεού που αυξάνει και ελαττώνει την αρετή ενός άνδρα (την ικανότητά του να μάχεται). Όταν ο άνθρωπος βρίσκεται υπό εξηρμένο μένος, είναι όπως και με την άτησε μια αφύσικη κατάσταση που απαιτεί εξωλογική εξήγηση.
Πώς όμως βιώνουν οι άνθρωποι του Ομήρου το μένος; Με μια παράξενη αίσθηση στα μέλη, που επιβεβαιώνει και την θεϊκή καταγωγή της. Όντας σε αυτήν την κατάσταση ο ομηρικός άνθρωπος συμπεριφέρεται ανώμαλα, μπορεί να εκτελέσει με μεγάλη ευκολία τα ακατόρθωτα ή να μάχεται ακόμα ενάντια στους θεούς. Αυτές οι καταστάσεις είναι ένα βήμα πίσω από την έννοια του δαιμονισμού, καθώς οι θεοί παίρνουν την μορφή ανθρώπων προκειμένου να εξαπατήσουν και έτσι στον Όμηρο είναι λεπτή η γραμμή ανάμεσα στο θεϊκό και το ανθρώπινο. Αυτά τα ασαφή όντα για εμάς, που μεταβιβάζουν το μένος στους ανθρώπους, μπορούν να εμπνέουν θάρρος σε μια κρίσιμη κατάσταση ή να παίρνουν τα λογικά των ανθρώπων.
Οι άνθρωποι του Ομήρου πίστεψαν (όπως και οι πρόγονοί τους) σε διάφορες προειδοποιήσεις, και έτσι η διορατικότητα, η μνήμη ή η κακότροπη σκέψη θεωρούν πως δεν έρχεται από μόνη της στον άνθρωπο, αλλά κάποιος τις τοποθετεί μέσα του. Αυτός ο κάποιος ονομάζεται με επιφυλακτικότητα θεός ή θεοί ή πιο συχνά όταν αυτό του βγαίνει σε κακό, δαίμονας. Κατά τον ίδιο τρόπο όταν βρει δυσνόητες ή ξένες προς τον δικό του χαρακτήρα κάποιες πράξεις τις αποδίδει σε κάποιον άλλον. Η λέξη δαίμων εκφράζει το γεγονός πως μια ανώτερη δύναμη έχει βοηθήσει στο να συμβεί το οτιδήποτε. Η λέξη αυτή ανάγεται στους πρωτόγονους μάλιστα, αφού για εκείνους δαιμόνιος σήμαινε αυτόν που ενεργεί ύστερα από προτροπή ή προειδοποίηση ενός δαίμονα. Συνοπτικά λοιπόν, μπορούμε να πούμε πως κάθε απόκλιση από την ομαλή συμπεριφορά κάποιου, τις αιτίες της οποίας δεν είναι σε θέση να συλλάβει, αποδίδεται σε μια υπερφυσική ενέργεια. Αυτή η βαθιά εξάρτηση από το υπερφυσικό ίσως δε συνάδει με ποιήματα «άθρησκα» όπως χαρακτηρίζονται η Ιλιάδα και η Οδύσσεια. Ο Nilson προσπάθησε να εξηγήσει όλες αυτές τις αιφνίδιες αλλαγές στην διάθεση των ομηρικών ανθρώπων με βάση την ψυχολογία, καταλήγοντας ότι αποτελούν ψυχική αστάθεια, αφού οι συμπεριφορές τους είναι ξένες για τους ίδιους, δεν αποτελεί κατά κάποιον τρόπο μέρος του Εγώ τους. Κατά τον Dodds ωστόσο όλες αυτές οι εσωτερικές προτροπές που ωθούν το άτομο σε ανεξήγητες από τον ίδιο καταστάσεις είναι το σπέρμα του λεγόμενου «θεϊκού μηχανισμού». Αυτή η πίστη του ομηρικού ανθρώπου στην ψυχική επέμβαση συνδέεται με δυο ιδιορρυθμίες.
Η πρώτη σχετίζεται με την «ψυχή» που στον Όμηρο λαμβάνει διαστάσεις μόνο μετά το θάνατο του ατόμου, μόνο όταν τον εγκαταλείπει. Ο θυμός στον Όμηρο είναι ένα όργανο αίσθησης και δεν γίνεται αισθητός ως μέρος του εαυτού του· συχνά παρουσιάζεται σαν μια ανεξάρτητη εσωτερική φωνή.
Η δεύτερη ιδιορρυθμία σχετίζεται με την προσπάθεια που κάνουμε να εξηγήσουμε τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά με βάση τη γνώση. Η γνώση δεν συνεπάγεται μόνο την κατοχή των τεχνικών ικανοτήτων αλλά και του ηθικού χαρακτήρα. Αυτή η συνήθεια της σκέψης ενισχύει την πίστη στην ψυχική επέμβαση, καθώς ό,τι δεν είναι γνώση δεν αποτελεί μέρος του χαρακτήρα και άρα φτάνει στον άνθρωπο από έξω. Όλες λοιπόν οι ανεξήγητες εξωλογικές ορμές που αντίκεινται στο σύστημα του χαρακτήρα τον οποίο γνωρίζει ο άνθρωπος, λέμε ότι υπαγορεύονται από μια εξωτερική πηγή. Κατά αυτόν τον τρόπο η έννοια της άτης ενδυναμώνει την καλή πίστη να προβάλλει ο ομηρικός άνθρωπος τα συναισθήματα ντροπής του πάνω σε μια εξωτερική δύναμη. Η κοινωνία του Ομήρου εμπίπτει σε αυτό που αποκαλούμε «πολιτισμό ντροπής», αφού το υψηλότερο αγαθό για τον ομηρικό άνθρωπο είναι η απόλαυση της τιμής και της δημόσιας εκτίμησης και η ισχυρότερη ηθική δύναμη είναι ο σεβασμός προς τη δημόσια γνώμη, η λεγόμενη «αιδώς». Εξετάζοντας έναν ιδιαίτερο τύπο θρησκευτικής εμπειρίας, πίσω από τον όρο «ομηρική θρησκεία» υπάρχει κάτι πολύ περισσότερο από έναν «τεχνικό μηχανισμό κωμικοσοβαρών θεών» και αναμφίβολα αυτή τη θρησκεία δεν πρέπει να την απορρίπτουμε υποτιμώντας την.
Α. Να συσχετίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με τα στοιχεία της στήλης Β.
Στήλη Α
Στήλη Β
1. κατ’ αὐτὸ τὸ πρᾶγμα
2. πρὸς ἡμᾶς
α) ἐστὶν ἓν
β) μήτε πλεονάζει μήτε ἐλλείπει
γ) πᾶς ἐπιστήμων τὸ δὲ μέσον ζητεῖ
δ) τὸ αὐτὸ πᾶσιν
ε) κατὰ τὴν ἀριθμητικὴν ἀναλογίαν
Μονάδες 10
Β1. Πώς προσδιορίζεται στο κείμενο που σας δόθηκε η έννοια της μεσότητας για τα πράγματα και για τον άνθρωπο; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας και με αναφορές σε συγκεκριμένα χωρία.
Μονάδες 10
Β2. Πώς συσχετίζονται από τον Αριστοτέλη οι έννοιες: ἐπιστήμη (τέχνη) – ἀρετή – φύσις;
Μονάδες 10
Γ.Να επιλέξετε την σωστή απάντηση σε καθεμία από τις παρακάτω περιπτώσεις:
α.Ο Αριστοτέλης δεν διαπληκτίστηκε με τον:
Ξενοκράτη
Θεόφραστο
Ηρακλείδη
β.Ο Σταγειρίτης στην Ακαδημία δεν διδάχθηκε από τον:
Πλάτωνα
Εύδοξο τον Κνίδιο
Σπεύσιππο
γ.Στην Τρίτη περίοδο της φιλοσοφικής δραστηριότητας του Αριστοτέλη δεν ανήκει το έργο:
Ἠθικὰ Νικομάχεια
Περὶ ζῴων γενέσεως
Περὶ ἑρμηνείας
δ.Ο Αριστοτέλης δεν δίδαξε:
στην Ακαδημία
Στον Περίπατο
στο Λύκειο
ε.Ο Αριστοτέλης δεν έζησε:
στη Σικελία
στη Μακεδονία
Στην Αθήνα
Μονάδες 10
Δ. Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας, απλές ή σύνθετες, για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: ἀναλογία, ληπτέον, αἱρεῖται, ἄγουσα, προσθεῖναι.
Μονάδες 10
Ε. Να αναλύσετε την έννοια της υπερβολής και της έλλειψης με βάση τα στοιχεία της ενότητας και το κείμενο που ακολουθεί.
«Φάνηκε λοιπόν καθαρά πως τρεις βασικοί τρόποι συμπεριφοράς υπάρχουν: δύο λανθασμένοι (κακίες), ο ένας της κατηγορίας της υπερβολής και ο άλλος της κατηγορίας της έλλειψης, και μία αρετή, η μεσότητα. Και οι τρεις τους βρίσκονται κατά έναν τρόπο σε αντίθεση μεταξύ τους: τα δύο άκρα προς το μέσον και μεταξύ τους, και το μέσον προς τα δύο άκρα. Όπως το ίσον είναι μεγαλύτερο ενσχέσει προς το μικρότερο και μικρότερο ενσχέσει προς το μεγαλύτερο, έτσι οι μεσότητες αποτελούν υπερβολή ενσχέσει προς την έλλειψη και έλλειψη ενσχέσει προς την υπερβολή τόσο στα πάθη όσο και στις πράξεις. Έτσι: ο ανδρείος συγκρινόμενος με τον δειλό φαίνεται θρασύς, συγκρινόμενος όμως με τον θρασύ φαίνεται δειλός· το ίδιο και ο σώφρων συγκρινόμενος με τον αναίσθητο μοιάζει ακόλαστος, συγκρινόμενος όμως με τον ακόλαστο φαίνεται αναίσθητος· επίσης ο ελευθέριος συγκρινόμενος με τον ανελεύθερο φαίνεται άσωτος, συγκρινόμενος όμως με τον άσωτο φαίνεται ανελεύθερος. Γι᾽ αυτό και αυτοί που εκπροσωπούν τα δύο άκρα προσπαθούν να σπρώξουν αυτόν που κατέχει τη μέση θέση ο καθένας προς την κατεύθυνση του άλλου άκρου, και έτσι ονομάζουν τον ανδρείο ο δειλός θρασύ και ο θρασύς δειλό – ανάλογα και στις άλλες περιπτώσεις».