Γλωσικά υποθέματα: Άρον άρον…. όχι …. Αρον τον άρον
Με επιρρηματική σημασία, για κάτι που γίνεται πολύ γρήγορα, βιαστικά, εσπευσμένα και πολύ αγχωτικά.
< άρον: Προστακτ. Αορίστου του αίρω= ανυψώνω, σηκώνω.
Η φράση ανάγεται στην Καινή Διαθήκη «άρον-άρον, σταύρωσον αυτόν», Ιωάνν. 19, 15, όπου καταγράφεται η προτροπή του όχλου προς τον Πιλάτο να οδηγήσει τον Χριστό στη σταύρωση.
Στις μέρες μας η ηθική περνά κρίση. Οι αιτίες πολλές και διαφορετικές: Η πολιτική και οικονομική κατάσταση στον παγκόσμιο χάρτη, ο πόλεμος (κυρίως οικονομικός) και η σκληρότητά του που μετατρέπει τους ανθρώπους σε φοβισμένα πλάσματα που πρέπει να επιβιώσουν. Τα πρότυπα ζωής που στηρίζονται στην ομορφιά και όχι στο πνεύμα, η μισαλλοδοξία και ο «ωχαδερφισμός» που επικρατείγύρω μας, η αδιαφορία των κοινωνιών που σημαίνει αδιαφορία των ανθρώπων που την απαρτίζουν, οδηγούν σε μια συμπεριφορά που έχει εξοβελίσει την ηθική έξω από τη ζωή όλων μας.Πλέον δεν γνωρίζουμε τι σημαίνουν αρχές και αρετές ή και να το γνωρίζουμε, σε έναν κόσμο που έχει μάθει να λειτουργεί με βάση άλλες αξίες,η ηθική δεν έχει θέση και έτσι συνεχώς η ανθρωπότητα χάνει αυτά που την ξεχωρίζουν από τα άλλα έμβια όντα του πλανήτη μας…
Με την ηθική ασχολήθηκαν πολλές επιστήμες κυρίως όμως υπήρξε αντικείμενο της φιλοσοφίας. Κλάδος της φιλοσοφίας που ασχολείται με τη θεωρητική θεμελίωση των πράξεων του ανθρώπου, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τους άλλους. Δεν θα μπω σ’ αυτόν τον απέραντο χώρο, θα πω όμως ότι για την πηγή της ηθικότητας κυριαρχούν δύο θεωρίες. Η έμφυτη θεωρία, κατά την οποία ο άνθρωπος έχει εκ φύσεωςτην ικανότητα να διακρίνει το καλό από το κακό, και η εμπειρική θεωρία κατά την οποία η ηθικότητα είναι επιγέννημα της εμπειρίας και διαμορφώνεται εξελικτικά με την επίδραση του περιβάλλοντος. Η χριστιανική άποψη συνδυάζει και τις δύο. Αφού ο άνθρωπος είναι «κατ’ εικόνα Θεού», έχει τη δυνατότητα με την αγωγή να πετύχει τη θεία χάρη και την ηθική τελείωση. Με απλά λόγια, ηθική είναι η συμμόρφωση σε επιταγές αξιολογικής κλίμακας που διαμορφώνεται στην κοινωνική διεργασία από την φυσική τάση του ανθρώπου να προσεγγίσει το ωραίο, το δίκαιο, το ορθό.
Για να υπάρξει ηθική όμως θα πρέπει και να διδαχθεί, να γίνει βίωμα ώστε στη συνέχεια να φτάσει στην τελείωσή της μέσω των ηθικών πράξεων… Σήμερα όμως, λόγω των συχνά παρουσιαζόμενων παραβατικών συμπεριφορών, η διδασκαλία της ηθικής τόσο στα σχολεία, όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον είναι επιβεβλημένη. Η αντιμετώπιση αυτών των συμπεριφορών θεωρείται ότι μπορεί να γίνει καλύτερα στην αναπτυξιακή περίοδο του ατόμου, δηλαδή στη σχολική περίοδο. Αυτοί που πιστεύεται ότι μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της ηθικής ανάπτυξης των νέων είναι τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς. Έτσι, εκτός των άλλων ως μια πτυχή στον ρόλο και των δύο προβάλλει και η ηθική εκπαίδευση των παιδιών. Προκειμένου ο εκπαιδευτικός και ο γονέας να μπορούν να είναι αποτελεσματικοί και σε αυτόν τον ρόλο πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι. Αυτή η προετοιμασία πρέπει να στοχεύει στην προσωπική βελτίωση της ηθικής τους ανάπτυξης, και στην παροχή γνώσης σχετικά με τους τρόπους που συμβάλλουν στην ηθική εκπαίδευση των νέων.
Το ήθος και η ηθική καθορίζεται από τους κυρίαρχους κοινωνικούς όρους κάθε εποχής· επομένως το ήθος κάθε ατόμου είναι ετεροκαθοριζόμενο· εξάλλου ενδεχόμενος αυτοκαθορισμός του ήθους κατά απόλυτο τρόπο κινδυνεύει να δημιουργήσει ένα αντικοινωνικό άτομο.Αν συμφωνήσουμε λοιπόν ότι το ήθος δεν μπορεί να ορισθεί κατά απόλυτο τρόπο, κι αν δεχτούμε ότι η εποχή μας διακρίνεται για την ανοχή ως προς τις συμπεριφορές των πολιτών, τότε και το ήθος το οποίο χρεώνεται να αναπλάσει η εκπαίδευση, και φυσικάο εκπαιδευτικός, οφείλει να καλύπτει ένα ευρύ φάσμα κανόνων και συμπεριφορών. Η εκπαιδευτική διαδικασία και ο εκπαιδευτικός καλείται να τροφοδοτήσει την κοινωνία με ηθικούς πολίτες, καιεπομένωςνα καλύψει το εύρος των ηθικώνκανόνων τους οποίους ανέχεται η κοινωνία και οι οποίοι συγκροτούν τον ιστό της κοινωνικής συμπεριφοράς.
Αναντίρρητα, λοιπόν, είναι αναγκαία η προσαρμογή των τρόπων διδασκαλίας έτσι ώστενα μάθουμε στους μαθητές μας να συνεργάζονται.Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό μία λύση στο πρόβλημα θα έδινε η διδασκαλία με παιγνιώδεις τρόπους ώστε να μάθουν να σέβονται τις επιλογές του άλλου και ότι η ελευθερία τουςσταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου. Επιπλέον η συμμετοχή σαν τάξη σε κοινωνικές δράσεις, η συζήτηση για θέματα της καθημερινότητας, η δική μας υπευθυνότητα και κριτική πράξεων που παραβιάζουν δικαιώματα, η οριοθέτηση κανόνων συμπεριφοράς, η έμπρακτη απόδειξη αλληλεγγύης προς τους άλλους μέσα από πράξεις συνυπευθυνότητας όλης της τάξης (συμπεριλαμβανομένου και του εκπαιδευτικού), η σοβαρότητακαι η υπευθυνότητα με την οποία εκτελούμε εμείς οι ίδιοι τα δικά μας καθήκοντα καιυποχρεώσεις, μπορεί να οδηγήσουντους μαθητές στην ηθική σκέψη καινα βοηθήσουμε έτσι ώστε νακάνουμε όλοι μαζί έναμικρό βήμα με στόχονα ξεπεράσουμε τηνηθική κρίσης που ταλανίζει την κοινωνία μας.
Συμπερασματικά η ηθική στην εκπαίδευση υπάρχει όσο υπάρχει η πρόθεση να διαμορφωθούν μέσα από αυτήν άνθρωποι ανεξάρτητοι, έτοιμοι να αντισταθούν στην κοινωνική και πολιτιστική αλλοτρίωση, έτοιμοι να στηρίξουν την κοινωνία τους, όσο υπάρχουν εκπαιδευτικοί που σέβονται τις αρχές τους, που σέβονται τους μαθητές τους και απαντούν με ειλικρίνεια στα ερωτήματά τους. Η ηθική του επαγγέλματός μας απαιτεί ο ρόλος του δασκάλου να είναι σαφώς διακριτός μέσα στην ομάδα, όπως και ο ρόλος κάθε μέλους της ομάδας. Χρέος του εκπαιδευτικού είναι να φέρει στο κέντρο του ενδιαφέροντος κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, αφενός μεν το γνωστικό πεδίο που οφείλει να μεταδώσει στους μαθητές και αφετέρου την προσωπικότητα του κάθε μαθητή.
Εύχομαι ολόψυχα σε όλους Καλό Πάσχα, με υγεία, ευημερία και δημιουργικότητα!!!
Πρόσκληση υποψήφιων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), για την υποβολή δικαιολογητικών στο πλαίσιο της αριθμ. 3ΕA/2019 Προκήρυξης του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΦΕΚ 12/τ. Προκ. ΑΣΕΠ/24-4-2019)
Από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι με την αριθμ. 66907/Ε1/25-4-2019 (ΑΔΑ: ΨΛΠΡ4653ΠΣ-0ΟΣ) πρόσκληση, καλούνται οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71 και οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κλάδων ΠΕ01, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11, ΠΕ33, ΠΕ34, ΠΕ40, ΠΕ41, ΠΕ60, ΠΕ70, ΠΕ78, ΠΕ79.01, ΠΕ80, ΠΕ81, ΠΕ82, ΠΕ83, ΠΕ84, ΠΕ85, ΠΕ86, ΠΕ87, ΠΕ88, ΠΕ89, ΠΕ90 και ΠΕ91 με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, να υποβάλουν τα δικαιολογητικά με τα οποία αποδεικνύονται τα γενικά και απαιτούμενα προσόντα που επικαλούνται για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας στους αξιολογικούς πίνακες (Β΄ και Επικουρικό) Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης του ΚΕΦ. Ε΄ του ν. 4589/2019 (ΦΕΚ 13 Α΄), στο πλαίσιο της αριθμ. 3ΕA/2019 Προκήρυξης του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ 12/τ. Προκ. ΑΣΕΠ/24-4-2019) «Προκήρυξη για τη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, υποψήφιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) κατηγορίας ΠΕ».
Η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών ορίζεται
από την Πέμπτη 2 Μαΐου έως και την Πέμπτη 30 Μαΐου 2019.
Τα δικαιολογητικά επισυνάπτονται στην ειδική έντυπη αίτηση κατάθεσης δικαιολογητικών, την οποία συμπληρώνει ο υποψήφιος (αναρτάται σε επεξεργάσιμη μορφή *.docx), και κατατίθενται αυτοπροσώπως ή με νόμιμα εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, σε Διεύθυνση Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ως άνω πρόσκληση.
Ενημέρωση προθεσμίας υποβολής δικαιολογητικών για την συμμετοχή υποψηφίων στις προκαταρκτικές εξετάσεις (ΠΚΕ) των Σχολών Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και Δοκίμων Λιμενοφυλάκων με το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Σύμφωνα με την σχετική προκήρυξη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η προθεσμία της ηλεκτρονικής συμπλήρωσης της Αίτησης – Υπεύθυνης Δήλωσης των υποψηφίων για τη συμμετοχή τους στις προκαταρκτικές εξετάσεις (ΠΚΕ) των Σχολών Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και Δοκίμων Λιμενοφυλάκων, θα γίνεται από 06/05/2019 ημέρα Δευτέρα έως και 15/05/2019 ημέρα Τετάρτη. Η προθεσμία της ταχυδρομικής αποστολής (με συστημένη αλληλογραφία ) της ως άνω Αίτησης – Υπεύθυνης Δήλωσης ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ είναι από 06/05/2019 ημέρα Δευτέρα έως και 16/05/2019 ημέρα Πέμπτη (σφραγίδα ταχυδρομείου Δημόσιου ή Ιδιωτικού).
Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εισαγωγή ιδιωτών στις Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και Δοκίμων Λιμενοφυλάκων ακαδημαϊκού έτους 2019-2020 είναι αναρτημένη στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής: www.hcg.gr.
Ο Μύθος του Σπηλαίου – Άννα Χ. Μαρκοπούλου. Μάθημα 4ον: Η έξοδος από την εικονική πραγματικότητα
Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο «Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ ΣΕ 8 ΜΑΘΗΜΑΤΑ», με την κα ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ, Δρ. Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Σορβόννης (Paris V – René Descartes). Τίτλος 4ου μαθήματος: Η έξοδος από την εικονική στην φυσική πραγματικότητα (Πολιτεία, Ζ΄, 515c4-516a4). Σύγχρονη απόδοση αρχαίου κειμένου: Δρ. Άννα Χ. Μαρκοπούλου. Το μάθημα κινηματογραφήθηκε την 23η Νοεμβρίου 2018.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 4ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η έξοδος από την εικονική στην φυσική πραγματικότητα (Πολιτεία, Ζ΄, 515c4-516a4)
Σε αυτό το σημείο της διηγήσεως του μύθου αρχίζει η σταδιακή πρόοδος, δηλαδή η έξοδος του δεσμώτου από την εικονική πραγματικότητα του σπηλαίου και η πορεία του προς το φως της αληθινής παιδείας.
Ο Σωκράτης περιγράφει αυτήν την έξοδο ως απαλλαγή των δεσμωτών από τα δεσμά και ως θεραπεία από την αφροσύνη. Με άλλα λόγια, ο Σωκράτης αναφέρεται εδώ στην θεραπεία του νου από την νόσο της διπλής αγνοίας και την συνακόλουθη κατάκτηση της αρετής της φρονήσεως, η οποία, με την σειρά της επιφέρει ωφέλεια στον νου.
Σε τί συνίσταται, όμως, αυτή η ωφέλεια; Είναι η λύτρωση του νου από τα δεσμά της αδράνειας και το πέρασμα στην αυτο-κίνηση. Μόνο με αυτόν τον τρόπο, ο δεσμώτης θα καταστεί ικανός να επιτύχει το πέρασμα από την «παρά φύσιν» ζωή που ζούσε μέσα στην τεχνητή και εικονική πραγματικότητα του σπηλαίου, στην φυσική πραγματικότητα που αντικρύζει, αμέσως μόλις βγει από το σπήλαιο.
Η έξοδος από το σπήλαιο είναι αποτέλεσμα της εσωτερικής ανάγκης που αισθάνεται η ψυχή να λυτρωθεί από την ακινησία η οποία, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο μάθημα, την οδηγεί στον θάνατο. Επίσης, η έξοδος αυτή γίνεται «εξαίφνης», δηλαδή ξαφνικά. Αυτό το «εξαίφνης» συμβολίζει την στιγμιαία υπέρβαση του χρόνου που πραγματοποιεί η ψυχή, προκειμένου να περάσει από τον ψεύτικο χρόνο της εικονικής πραγματικότητας εντός του σπηλαίου, στον αληθινό χρόνο της φυσικής πραγματικότητας εκτός του σπηλαίου.
Η έξοδος αυτή, όμως, δεν είναι εύκολη για τον δεσμώτη, επειδή έχει συνηθίσει να ζει μέσα στο ψεύδος της εικονικής πραγματικότητας. Ο Πλάτων αναδεικνύει εδώ την μεγάλη δύναμη της συνήθειας, λέγοντας ότι, ακόμη και αν βρισκόταν κάποιος που θα υποδείκνυε στον δεσμώτη ότι αυτά που έβλεπε μέσα στην εικονική πραγματικότητα του σπηλαίου ήταν ψεύτικα, ενώ αυτά που βλέπει τώρα είναι πιο κοντά στην αλήθεια, ο δεσμώτης δεν θα το παραδεχόταν.
Η άρνηση αυτή του δεσμώτου να δεχθεί την αλήθεια που αντικρύζει, ενισχύεται από την αγανάκτησή του, η οποία προέρχεται από το ότι η καρδιά του, δηλαδή το «θυμοειδές μέρος» της ψυχής του (ο λευκός ίππος) αρνείται να συμμαχήσει με τον νου του, δηλαδή το «λογιστικόν μέρος» της ψυχής του (τον ηνίοχο).
Άννα Χ. Μαρκοπούλου
Διαβάστε το αρχαίο κείμενο και την σύγχρονη απόδοση όλων των μαθημάτων του «Μύθου του σπηλαίου» εδώ: https://drive.google.com/file/d/1Fc2i… Η απόδοση του αρχαίου κειμένου στην σύγχρονη μορφή της γλώσσας μας έγινε από την Δρ. Άννα Χ. Μαρκοπούλου.