Αρχαία Ελληνικά Α´ Λυκείου: Ξενοφῶντος “Ἑλληνικά” 2.2.1-4 (Λεξιλογικές ασκήσεις)
Κατεβάστε το αρχείο: Λεξιλογικές ασκήσεις 2.2.1-4
§ 1-2 |
- α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικήςγλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄ στήλη.
Α’ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ | Γ΄ ΣΤΗΛΗ |
λέξεις | κατάληξη | παράγωγο επίθετο |
ἀγορά | –αῖος | |
δῆμος | -ιος | |
δοῦλος | -ικός | |
πρᾶγμα | -ικός | |
νύξ | -ινός |
β) κατάληψη, ευπιστία, παράθεση, επινίκια, ίδρυμα: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
- α) φρουρούς, ὑποσπόνδους, ἀσφάλειαν, ἔνδειαν, ναῦς: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
β) καθίσταμαι, ὑποδέχομαι, συλλέγω, καταλείπω, ἐπισκευάζω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.
- α) αφετηρία, επίδοση, είδηση, σύλλογος, εφαρμόζω: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
β) Να γράψετε από ένα ομόρριζο ουσιαστικό και επίθετο (απλό ή σύνθετο) της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις.
Λέξεις | Ουσιαστικά | Επίθετα |
προδόντες | ||
συλλεγῶσιν | ||
κατεστήσατο | ||
ναῦς | ||
ὑπεδέχοντο |
- α) Να γράψετε από ένα ομόρριζο ουσιαστικό και επίθετο (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις.
Λέξεις | Ουσιαστικά | Επίθετα |
προδόντες | ||
συλλεγῶσιν | ||
κατεστήσατο | ||
ναῦς | ||
ὑπεδέχοντο |
β) ὑπόσπονδος, ὑποδέχομαι, καθίσταμαι, καταλείπω, ἀποπλέω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.
- α) δότης, ἐπίδοσις, προδοσία, παράδοσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις ομόρριζες προς τον ρηματικό τύπο διδούς λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.
ενέργεια ή κατάσταση | πρόσωπο που ενεργεί |
β) κατεστήσατο, ὑπεδέχοντο, ἔφυγον, εἰδώς, ἄστυ: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. άπλοια | |
2. χειραφέτηση | α) πλέουσιν |
3. έφεση | |
4. πλεονέκτης | |
5. αφέλεια | β) ἀφέντες |
6. αφετηρία | |
7. περίπλους |
β) φρουρούς, ἐγένοντο, ἀσφάλειαν, καταλιπών, ναῦς: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- α) ὑποσπόνδους, ἔφυγον, εἰδώς, συλλεγῶσιν, καταλιπών: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
β) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. δοχείο | |
2. εγκατάλειψη | α) καταλιπών |
3. κατάληψη | |
4. υπόλειμμα | |
5. υπόδημα | β) ὑπεδέχοντο |
6. αποδέκτης | |
7. κατάλοιπο |
- α) φρουρός, ἄστυ, ἔνδειαν, ἁρμοστήν, ναῦς: Να γράψετε από μία ομόρριζη (απλή ή σύνθετη) λέξη της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις.
β) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. υπόλοιπο | |
2. χειραφέτηση | α) ἀφέντες |
3. έφεση | |
4. παράλειψη | |
5. αφέλεια | |
6. αφετηρία | β) καταλιπών |
7. κατάληψη |
- α) ὑποδέχομαι, ἀφίημι, ἀποπέμπω, συλλέγω, ἀποπλέω: Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
β) ανάδοχος, φυγάς, προδότης, παρουσία, ναυτικός: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἁρμοστής | α) συνάγω |
2. φρουρός | β) ἀπέρχομαι |
3. φεύγω | γ) διοικητής |
4. οἶδα | δ) ὁρῶ |
5. συλλέγω | ε) ἔρχομαι |
στ) φύλαξ | |
ζ) ἐπίσταμαι |
β) ἀφέντες, ἐγένοντο, συλλεγῶσιν, ἄστυ, ἐπιτηδείων: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης Α΄ µε τη σηµασία της στη στήλη Β΄. ∆ύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ὑπόσπονδος | α) ταχύτερα |
2. ἔνδεια | β) διοικητής |
3. θᾶττον | γ) περισσότερο |
4. ἁρµοστής | δ) σε άλλο µέρος |
5. ἄλλοθι | ε) έλλειψη, στέρηση |
στ) προστατευµένος από επίσηµη συµφωνία | |
ζ) φρουρός |
β) ἔπλει, ἀπεδέχοντο, ἀπέπεµπεν, ἄστυ, ἁρµοστήν: Να γράψετε από µία οµόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεµία από τις παραπάνω λέξεις του κειµένου
§ 3-4 |
- α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. λογική | |
2. πλοίο | α) ἐλέγετο |
3. διάλεξη | |
4. πλούσιος | |
5. λόχος | |
6. απόπλους | β) πλέουσιν |
7. πρόλογος |
β) άφιξη, αστυφιλία, απώλεια, πάθος, παρουσία: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
- α) ἀφικνοῦμαι, παραγγέλλω, ἀπόλλυμαι, ἄποικος, ἐφίστημι: Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
β) ἄστυ, ἀποίκους, πολιορκίᾳ, λιμένας, φυλακάς: Να γράψετε από ένα ομόρριζο (απλό ή σύνθετο) ουσιαστικό ή επίθετο της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις.
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης Α΄με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. οἰμωγή | α) ο ένας από τους δύο |
2. ἕτερος | β) επόμενη ημέρα |
3. ὑστεραία | γ) φράζω με χώμα την είσοδο |
4. ἀποχώννυμι | δ) προηγούμενη νύχτα |
5. διήκω | ε) θρήνος |
στ) διορθώνω τα τείχη | |
ζ) προχωρώ, φτάνω |
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἀφικνοῦμαι | α) ἀγρυπνῶ |
2. μακρός | β) ὀλίγος |
3. νύξ | γ) μέγας |
4. κοιμῶμαι | δ) βραχύς |
5. πολύς | ε) πλήρης |
στ) ἀπέρχομαι | |
ζ) ἡμέρα |
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης Α΄με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. οἰμωγή | α) ο ένας από τους δύο |
2. ἕτερος | β) επόμενη ημέρα |
3. ὑστεραία | γ) φράζω με χώμα την είσοδο |
4. ἀποχώννυμι | δ) προηγούμενη νύχτα |
5. διήκω | ε) θρήνος |
στ) διορθώνω τα τείχη | |
ζ) προχωρώ, φτάνω |
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἀφικνοῦμαι | α) ἀγρυπνῶ |
2. μακρός | β) ὀλίγος |
3. νύξ | γ) μέγας |
4. κοιμῶμαι | δ) βραχύς |
5. πολύς | ε) πλήρης |
στ) ἀπέρχομαι | |
ζ) ἡμέρα |
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἀπολωλότας | α) ακόμη |
2. φυλακάς | β) ότι θα πείθουν |
3. οἰμωγή | γ) ότι θα πάθουν |
4. ἔτι | δ) νεκρούς |
5. πείσεσθαι | ε) φίλους |
στ) φρουρές | |
ζ) θρήνος |
β) ἀφικομένης, παραγγέλλων, πενθοῦντες, πείσεσθαι, ἀποίκους: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη-φράση της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν)
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ὁ ἕτερος τῷ ἑτέρῳ | α) θρήνος |
2. αὐτοί ἑαυτούς | β) ότι θα πείθουν |
3. οἰμωγή | γ) ότι θα πάθουν |
4. ἔδοξε | δ) ο ένας στον άλλο |
5. πείσεσθαι | ε) αποφάσισαν |
στ) ούτε ο ένας ούτε ο άλλος | |
ζ) οι ίδιοι τους εαυτούς τους |
β) Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ουσιαστικά ή επίθετα (σύνθετα ή απλά) με α΄ ή β΄ συνθετικό τη λέξη ἄστυ.
- α) διανυκτέρευση, προάστιο, επάγγελμα, παροικία, διασκευή: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. οἰμωγή | α) ἔρχομαι |
2. κρατῶ | β) φρουρά |
3. νομίζω | γ) θρῆνος |
4. ἀφικνοῦμαι | δ) ἐλευθερία |
5. φυλακή | ε) νικῶ |
στ) οἴομαι | |
ζ) τέρψις |
- α) ποίησις, ποίημα, ποιητής, ἀγγελία, παράγγελμα: Να κατατάξετε τις ομόρριζες προς τους ρηματικούς τύπους ἐποίησαν και παραγγέλλων λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.
ενέργεια ή κατάσταση | πρόσωπο που ενεργεί | αποτέλεσμα ενέργειας |
β) ἀφικομένης, παραγγέλλων, πενθοῦντες, πείσεσθαι, ἀποίκους: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου
- α) διανυκτέρευση, προάστιο, επάγγελμα, παροικία, διασκευή: Να συνδέσετε τις λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
β) διήκω, παραγγέλλω, ἀφικνοῦμαι, ἀποχώννυμι, ἐφίστημι: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.
- α) συμφορά, τεῖχος, ἄποικος, πολιορκία, φυλακή: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
β) απώλεια, ουσιαστικός, ευπάθεια, δόξα, διαφύλαξη: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
- α) ἄστυ, ἀποίκους, πολιορκίᾳ, ἐκκλησία, τεῖχος: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη (απλή ή σύνθετη) της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις.
β) ἀφικνοῦμαι, διήκω, παραγγέλλω, ἀποχώννυμι, ἐφίστημι: Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
- α) φρουρούς, ἀσφάλειαν, ἔνδειαν, ναῦς, ἄστυ: Να σχηματίσετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις μία ομόρριζη λέξη (απλή ή σύνθετη) της νέας ελληνικής γλώσσας.
β) συλλέγω, ἐπισκευάζω, ἀφικνοῦμαι, ἀπόλλυμαι, ἄποικος: Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
- α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ακτοπλοΐα | |
2. εγκατάλειψη | α) καταλιπών |
3. κατάληψη | |
4. υπόλειμμα | |
5. περίπλους | |
6. πλεονέκτης | β) πλέουσιν |
7. υπόλοιπο |
β) φρουρός, συμφορά, τεῖχος, ἄποικος, πολιορκία: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
- α) δότης, ἐπίδοσις, προδοσία, παράδοσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ομόρριζες προς το ρήμα δίδωμι λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.
ενέργεια ή κατάσταση | πρόσωπο που ενεργεί |
β) ἀπέπεμπεν, πλέουσιν, ἐπεσκεύαζεν, ἁρμοστήν, νομίζοντες: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου
- α) φρουρός, συμφορά, τεῖχος, ἄποικος, πολιορκία: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
β) ἀφικομένης, παραγγέλλων, ἐκοιμήθη, πενθοῦντες, πείσεσθαι: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
§ 2-3 |
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἐκεῖσε | α) γρηγορότερα |
2. ἔνδεια | β) διοικητής |
3. θᾶττον | γ) περισσότερο |
4. ἁρμοστής | δ) σε άλλο μέρος |
5. ἄλλοθι | ε) έλλειψη |
στ) προς τα εκεί | |
ζ) φρουρός |
β) συλλέγω, ἀποπλέω, ἐπισκευάζω, ἀφικνοῦμαι, διήκω: Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
α) παράδοση, προάστιο, απώλεια, ευπάθεια, ουσιαστικός: Να συνδέσετε τις λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἁρμοστής | α) συνάγω |
2. φρουρὸς | β) ἔλλειψις |
3. ἔνδεια | γ) διοικητής |
4. οἶδα | δ) ὁρῶ |
5. συλλέγω | ε) κίνδυνος |
στ) φύλαξ | |
ζ) ἐπίσταμαι |
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη-φράση της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν)
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ὁ ἕτερος τῷ ἑτέρῳ | α) θρήνος |
2. αὐτοί ἑαυτούς | β) ότι θα πείθουν |
3. οἰμωγή | γ) ότι θα πάθουν |
4. διῆκεν | δ) ο ένας στον άλλο |
5. πείσεσθαι | ε) έφτασε |
στ) ούτε ο ένας ούτε ο άλλος | |
ζ) οι ίδιοι τους εαυτούς τους |
β) εἰδώς, ἄστυ, συμφορά, ἀποίκους, πολιορκίᾳ: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη (απλή ή σύνθετη) της νέας ελληνικής για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις.
- Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. λέξη | |
2. παράλειψη | α) ἐλέγετο |
3. λογικός | |
4. κατάληψη | |
5. ελλιπής | |
6. επίλογος | β) καταλιπών |
7. κατάλυμα |
- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης του κειμένου με τη σημασία της στη Β΄ στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. οἰμωγή | α) ο ένας από τους δύο |
2. ἕτερος | β) νεκρούς |
3. ἀπολωλότας | γ) ότι θα πάθουν |
4. πείσεσθαι | δ) φίλους |
5. διῆκεν | ε) θρήνος |
στ) ότι θα πείθουν | |
ζ) έφτασε |
β) προπομπός, ανεπιτήδειος, πένθος, εκποίηση, επικράτηση: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
- α) φρουρούς, ἄστυ, τεῖχος, ἀποίκους, πολιορκίᾳ: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη (απλή ή σύνθετη) της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις.
β) συλλέγω, ἀποπλέω, ἐπισκευάζω, ἀφικνοῦμαι, διήκω: Να αναλύσετε τις σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.