Καταλήψεις από… εξωγήινους!
Ζήτησαν πρόσφατα από τον διάσημο αστροφυσικό Stephen Hawking τη γνώμη του για την πιθανότητα ύπαρξης εξωγήινης ζωής. Η απάντησή του υπήρξε από απογοητευτική μέχρι και σοκαριστική: «Αν μας επισκεφτούν εξωγήινοι, το αποτέλεσμα για την ανθρωπότητα θα έμοιαζε μ’ αυτό που συνέβη, όταν ο Κολόμβος έφτασε στην Αμερική και τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν καλά για τους ντόπιους»! Ο διάσημος επιστήμονας, που είναι καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι εξαιτίας μιας σπάνιας πάθησης των νεύρων, δηλώνει απόλυτα βέβαιος για την ύπαρξη των εξωγήινων, θεωρεί ότι η αληθινή πρόκληση για την επιστήμη είναι να μάθουμε πώς ακριβώς μοιάζουν οι εξωγήινοι και προσθέτει ότι «με τέτοια τεχνολογία οι εξωγήινοι θα μπορούσαν να γίνουν νομάδες του διαστήματος, επιδιώκοντας να αποικήσουν όποιον πλανήτη θα μπορούσαν να φτάσουν! Η ανθρωπότητα, για να έχει ελπίδες επιβίωσης, πρέπει να βρει νέο πλανήτη»!
Η άποψη του Hawking φαίνεται τόσο απαισιόδοξη, καταστροφολογική και ίσως απλοϊκή! Και μάς κάνει να αναρωτιόμαστε αν οι μεγάλοι κοσμολόγοι επηρεάζονται από τις αμερικάνικες «χαζοταινίες» επιστημονικής φαντασίας ή αν οι σεναριογράφοι του Χόλυγουντ διαθέτουν πιο προχωρημένη αντίληψη ή φαντασία από τους επιστήμονες! Ό,τι από τα δύο και να ισχύει πάντως, η ερμηνεία αυτής της δήλωσης δείχνει πως η άφιξη των εξωγήινων στον πλανήτη μας θα αποτελέσει κοσμοϊστορικό γεγονός όχι μόνο επειδή θα εκπληρωθεί η προσδοκία όσων πιστεύουν στην ύπαρξή τους (δεν είναι και λίγοι αυτοί) αλλά – κυριότερα – επειδή θα ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία, στο οποίο είναι προφανές ότι ο άνθρωπος δεν θα αποτελεί πλέον τον καθοριστικό παράγοντα της προώθησης των εξελίξεων!
Αλλά ας δούμε το θέμα λίγο πιο αισιόδοξα! Όταν μάς επισκεφτούν οι εξωγήινοι (αν δεν το έχουν κάνει ήδη βέβαια), ίσως να δείξουν φιλάνθρωπη διάθεση και να μην επιδιώξουν την εξόντωσή μας! Άλλωστε, έχοντας ταξιδέψει διαγαλαξιακές αποστάσεις δισεκατομμυρίων ετών φωτός, θα είναι τόσο εξελιγμένοι σε νοητικό και τεχνολογικό επίπεδο, που ο άνθρωπος δεν θα αποτελεί καν απειλή γι’ αυτούς! Απ’ αυτό το σημείο, νομοτελειακά, το ανθρώπινο είδος θ’ αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη πρόκληση και είτε θα υποχρεωθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της ζωής είτε θα αναγκαστεί να εκλείψει από μόνο του λόγω αδυναμίας προσαρμογής! Σε μια τέτοια περίπτωση, είναι πιθανό ότι η σχέση που θα ανέπτυσσε το ανθρώπινο είδος με τον εξωγήινο πολιτισμό θα ήταν, λίγο ή πολύ, παρόμοια με τη σχέση που ο άνθρωπος έχει με το κατοικίδιό του, με τη διαφορά ότι ο άνθρωπος θα είχε τη θέση του… «κατοικίδιου»!
Ας ελπίσουμε λοιπόν ότι οι εξωγήινοι, όταν θα επισκεφθούν τον πλανήτη μας, θα έχουν ένα πολιτισμικό επίπεδο τόσο ανώτερο από το αντίστοιχο των ανθρώπων, ώστε να μην εφαρμόσουν την «πρακτική της εξόντωσης του κατώτερου», μια λογική που αναμφίβολα χαρακτηρίζει τον άνθρωπο και τόν καταδικάζει να ζει διαχρονικά μέσα στα περιορισμένα όρια της ασήμαντης μικρότητάς του… Το σύμπαν είναι ασύλληπτα μεγάλο, για να μην υπάρχει ζωή και κάπου αλλού και θα ήταν τουλάχιστον «εγωιστικό», σύμφωνα με την ακριβή έκφραση του Γραμματικάκη, να θεωρεί ο άνθρωπος ότι μέσα στην αδιανόητη απεραντοσύνη του σύμπαντος δεν υπάρχει και κάπου αλλού νοήμων ζωή και – γιατί όχι; – νοήμων ζωή υψηλού πνευματικού διαμετρήματος…
Αφήνω τώρα τους υπαρξιακούς μου προβληματισμούς και επιστρέφω στα επίγεια προβλήματα της εκπαιδευτικής μας επικαιρότητας! Είναι που είναι φέτος τραγικότατες οι ελλείψεις του εκπαιδευτικού συστήματος, τις τελευταίες μέρες ξεκίνησαν και οι καθιερωμένες καταλήψεις που πραγματοποιούνται εθιμοτυπικά εδώ και 25 περίπου έτη, οδηγώντας στην απώλεια χιλιάδων διδακτικών ωρών!
Αιτήματα ασφαλώς και υπάρχουν μπόλικα – όπως και λόγοι διαμαρτυρίας – και κανείς δεν το αρνείται αυτό, ειδικά τη φετινή σχολική χρονιά που οι ελλείψεις της εκπαίδευσης είναι ακόμα μεγαλύτερες! Όμως, με τις καταλήψεις ποτέ δεν λύθηκε κανένα σημαντικό πρόβλημα της εκπαίδευσης! Στο παρελθόν μικροπροβλήματα ή μικροελλείψεις των σχολικών υποδομών ενδεχομένως με τις καταλήψεις να αντιμετωπίστηκαν ταχύτερα, όμως τα μεγάλα δομικά και οικονομικά προβλήματα της εκπαίδευσης αντικειμενικά δεν μπορούν να επιλυθούν μ’ αυτό το μέσο πίεσης! Αυτό το γνωρίζουν ακόμα και τα ίδια τα παιδιά που συμμετέχουν στις καταλήψεις των σχολικών μονάδων! Εξάλλου, διαθέτουν την κριτική ωριμότητα, για να το αντιληφθούν! Τα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με τον διάλογο, την οικονομική συνδρομή της Πολιτείας και βέβαια τη συλλογική συμμετοχή όλων των παραγόντων της εκπαίδευσης: υπουργείου Παιδείας, εκπαιδευτικού δυναμικού, μαθητικού κόσμου και κηδεμόνων! Όχι με τις καταλήψεις!
Τώρα το γιατί «κλείνουν» κάθε χρόνο τα σχολεία αποτελεί ένα ερώτημα στο οποίο ο καθένας μπορεί να δώσει τη δική του απάντηση! Δυστυχώς, ούτε καν η δημοσιοποίηση των εκπαιδευτικών προβλημάτων δεν επιτυγχάνεται μ’ αυτόν τον τρόπο! Η κοινή γνώμη έχει συνηθίσει το φαινόμενο και το αντιμετωπίζει πλέον σαν κάτι απολύτως φυσιολογικό! Οι μαθητές αδυνατούν πλέον να δημοσιοποιήσουν τα αιτήματά τους προκαλώντας την κοινή γνώμη με μια κατάληψη! Δυστυχώς, αδυνατούν ακόμα και να «εκβιάσουν» την πολιτική ηγεσία με τις καταλήψεις τους, από τη στιγμή που οι δραστικές λύσεις στα εκπαιδευτικά προβλήματα δεν είναι εύκολα εφικτές στην εποχή μας, πόσω μάλλον όταν έχουμε να κάνουμε με μια ηγεσία που ακούει για καταλήψεις και περισσότερο… ηδονίζεται παρά προβληματίζεται!
Δυστυχώς, το να «κλείσει» πλέον ένα σχολείο με κατάληψη δεν αποτελεί είδηση! Είδηση θα ήταν, αν οι μαθητές επέλεγαν να «καταλάβουν» το σχολείο τους κατά τις απογευματινές ώρες, το Σαββατοκύριακο ή τις διακοπές των Χριστουγέννων, κάνοντας παράλληλα τη συνειδητή επιλογή να παρακολουθούν κανονικά τα πρωινά τους μαθήματα! Σ’ αυτήν την περίπτωση οι καταλήψεις πράγματι θα μπορούσαν να γίνουν μεγάλη είδηση! Σ’ αυτήν την περίπτωση και οι μαθητές θα μπορούσαν να προωθήσουν τα αιτήματά τους περισσότερο αποτελεσματικά! Διότι θα έδειχναν στην εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, στον εκπαιδευτικό κόσμο και στην κοινωνία ολόκληρη ότι οι καταλήψεις δεν γίνονται «για να γλυτώσουμε λίγες ώρες μαθήματος», αλλά «για να διεκδικήσουμε την επίλυση δίκαιων αιτημάτων»…
Σύμφωνα με την παλαιά αρχή των δημοσιογράφων, το να δαγκώσει ο σκύλος τον άνθρωπο δεν αποτελεί είδηση! Το να δαγκώσει όμως ο άνθρωπος ένα σκύλο αυτό όντως αποτελεί πρωτότυπη είδηση που πρέπει να προβληθεί! Αναλογικά, το να κάνουν κατάληψη ενός σχολείου οι μαθητές του δεν αποτελεί είδηση, άρα ούτε και μέσο για την ικανοποίηση των αιτημάτων τους! Το να κάνουν όμως μια κατάληψη σχολείου οι… εξωγήινοι αυτό όντως θα ήταν σημαντική είδηση που θα μπορούσε να προβάλλει καλύτερα τα εκπαιδευτικά αιτήματα! Και ποιος ξέρει; Ίσως έτσι τα προβλήματα του συστήματος να αντιμετωπίζονταν και αποτελεσματικότερα…