Στις 24/11/2015 ο ΟΟΣΑ δίνει στη δημοσιότητα την πεντακοσίων εξήντα οκτώ (568)
σελίδων έκθεση «Education at a Glance 2015». Τρεις (3) ημέρες αργότερα, στις 27/11/2015 ο κ. Θεόδωρος Φορτσάκης, Βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ, με αφορμή τη συγκεκριμένη έκθεση, αφού παραθέτει μια σειρά δεικτών που υπάρχουν στην έρευνα απευθύνει προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Νίκο Φίλη την εξής ερώτηση: «Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πρόκειται να προβεί το Υπουργείο Παιδείας για την αξιοποίηση των δεδομένων της πρόσφατης έκθεσης του ΟΟΣΑ για την παιδεία μας, με σκοπό την ανάταση του εκπαιδευτικού συστήματός μας, ιδίως ενόψει των χιλιάδων κενών που υπάρχουν ακόμη στα σχολεία;»
Η απάντηση που επιδιώκετε κε Φορτσάκη είναι παραπλανητικά απλή: Αύξηση ωρών διδασκαλίας, συγχωνεύσεις σχολείων, αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα και με έναν μαγικό τρόπο οι δείκτες και τα στατιστικά θα ευημερούν… Η εκπαίδευση όμως;
Οι Δ.Α.Κ.Ε. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εκτιμούν ότι εκτός από βιαστική η όλη προσέγγιση είναι καθαρά αριθμολαγνική-διαχειριστική. Όπως ακριβώς ήταν και η κυβερνητική πολιτική που εφαρμόστηκε από τη Ν.Δ. τον καιρό της συγκυβέρνησης της (με ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ, για όσο υπήρχε η τελευταία ως κυβερνητικός εταίρος). Μια λογιστικού τύπου διαχείριση – αντιμετώπιση του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών που συνέβαλε στην ραγδαία απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Μια αντιμετώπιση στρεβλή η οποία, ηθελημένα, αγνοεί την εκπαιδευτική πραγματικότητα και αποδεικνύει ότι, δυστυχώς, κάποιοι δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί ο λαός τους απάλλαξε από την ευθύνη να κυβερνούν.
Όσον αφορά στη συγκεκριμένη ερώτηση και ειδικά στο κομμάτι που αφορά στα στατιστικά δεδομένα (μέγεθος σχολικής τάξης, αναλογία εκπαιδευτικών προς μαθητή, ώρες διδασκαλίας, αποδοχές και μειώσεις) οφείλουμε να σημειώσουμε ότι:
1. Τα στοιχεία αναφέρονται στο 2013. Η αλήθεια είναι ότι σήμερα, μετά από την εφαρμογή για άλλα δύο χρόνια των μνημονιακών πολιτικών των περικοπών και της συρρίκνωσης, η εικόνα έχει αλλάξει άρδην… προς το χειρότερο!
2. Η εγκυρότητα κάποιων από τα στοιχεία που εμφανίζονται στην έκθεση (βλ. ώρες διδασκαλίας ανά έτος, αμοιβές εκπαιδευτικών κλπ.) ευθέως αμφισβητείται. Δεν λαμβάνονται καθόλου υπόψη παράγοντες όπως π.χ. το γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας (80% του εδάφους χαρακτηρίζεται ορεινό, ενώ παράλληλα υπάρχουν 165 κατοικούμενα νησιά) και η ύπαρξη ολιγοθέσιων σχολείων ανά την επικράτεια που καλύπτουν τις μορφωτικές ανάγκες δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών. Ειδικά για την αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό με τη μέθοδο της άθροισης όλου του μαθητικού δυναμικού και της διαίρεσής του με το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, είναι λανθασμένη και ξένη προς τη στατιστική επιστήμη.
Αναρωτιέται κανείς, εύλογα, αν η σπουδή του κ. Φορτσάκη οφείλεται στην πιθανότητα η Ν.Δ. να έχει ήδη λάβει την πολιτική απόφαση να «βάλει πλάτη» στην εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή και αντιεκπαιδευτική πολιτική της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που θα διαλύσει το δημόσιο σχολείο και τους λειτουργούς του. Φαίνεται πως σκόπιμα ξεχνούν πως η θεσμοθέτηση της αναλογίας μαθητών ανά τμήμα στο 1:25 κατακτήθηκε με αγώνες των εκπαιδευτικών και θεσμοθετήθηκε όταν πρωθυπουργός της χώρας ήταν ο Κώστας Καραμανλής. Ψιλά γράμματα βέβαια για όσους «μεγαλόσχημους νεοφιλελεύθερους» ζουν μακριά από το λαό και τις ανάγκες του!
Κλείνοντας, αναμένουμε με ενδιαφέρον τις επίσημες τοποθετήσεις όλων των κομμάτων πάνω στα ευρήματα – συμπεράσματα της έκθεσης του ΟΟΣΑ και ειδικά από τη Ν.Δ. περιμένουμε και την επίσημη θέση της σχετικά με την υποβληθείσα ερώτηση.
Δ.Α.Κ.Ε. Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δ.Α.Κ.Ε. Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης