Ρητορικά κείμενα Β´ Λυκείου (Εισαγωγή: Ερωτήσεις σωστού-λάθους)

0
21297

Κατεβάστε το αρχείο: Ρητορικά κείμενα(Εισαγωγή: Ερωτήσεις σωστού-λάθους)

Ερωτήσεις Σωστού-Λάθους

  1. Οι Συρακούσιοι Κόραξ και Τ(ε)ισίας είναι οι δημιουργοί και διδάσκαλοι της συστηματικής πλέον ρητορικής.
  2. Πιθανώς ο Κόραξ έγραψε και το πρώτο εγχειρίδιο ρητορικής με τον τίτλο «Τέχνη».
  3. Ο Γοργίας έφθασε στην Αθήνα το 427 π. Χ. και είχε μαθητές επιφανείς Αθηναίους.
  4. Ο Γοργίας καλλιέργησε την πολιτική και ιδιαίτερα την δικανική ρητορεία.
  5. Τα «γοργίεια» σχήματα (πάρισα, ομοιοτέλευτα, παρηχήσεις, αντιθέσεις κ.λπ.) διάνθιζαν το λόγο με σκοπό να παραπλανήσουν το ακροατήριο.
  6. Ο Γοργίας, όπως και οι περισσότεροι σοφιστές, αρνείται ότι υπάρχει αντικειμενική γνώση και επομένως αντικειμενική αλήθεια και ηθική.
  7. Ο Ισοκράτης είχε διατυπώσει την άποψη ότι για κάθε ζήτημα υπάρχουν δύο λόγοι (απόψεις) αντίθετοι μεταξύ τους, με την απαίτηση να είναι και οι δυο συγχρόνως εξίσου αληθινοί («δισσοί λόγοι»).
  8. Ο ιδανικός ήρωας έπρεπε να διαπρέπει με τον λόγο στην αγορά.
  9. Σπουδαίοι φυσικοί ρήτορες ήταν ο Θεμιστοκλής και ο Περικλής.
  10. Η ρητορική λοιπόν ως «πειθοῦς δημιουργός», δηλαδή ως τεχνική που έχει στόχο να πείσει, ενδιαφέρεται να ανακαλύψει και να διδάξει τα αληθινά και τα δίκαια, αφού αυτά δεν υπάρχουν.
  11. Οι ρήτορες των συμβουλευτικών λόγων δεν είχαν απόλυτη ελευθερία συμβουλής.
  12. Οι δικανικοί λόγοι είναι κατηγορίες ή απολογίες.
  13. Οι αρμοδιότητές του Άρειου Πάγου περιορίστηκαν από το 462 π. Χ. στην εκδίκαση φόνων εκ προμελέτης και μερικών άλλων, μικρότερης σημασίας, υποθέσεων.
  14. Ο χρόνος των αγορεύσεων στην Ηλιαία περιοριζόταν από ένα υδραυλικό χρονόμετρο, την «κλεψύδρα».
  15. Οι λογογράφοι ήταν έμπειροι δικανικοί ρήτορες που έγραφαν, με το αζημίωτο φυσικά, τα κείμενα των λόγων που έπρεπε να αποστηθίσουν και να απαγγείλουν οι διάδικοι στο δικαστήριο.
  16. Επιδεικτικοί (ή πανηγυρικοί) λόγοι εκφωνούνται σε διάφορες εορτές και συγκεντρώσεις.
  17. Οι επιτάφιοι περιλαμβάνονται στους επιδεικτικούς λόγους.
  18. Μετά το προοίμιο συνήθως ακολουθεί η πίστις, σύντομη δηλαδή έκθεση του θέματος.
  19. Σύντομες διηγήσεις παρεμβάλλονται στο σώμα όλων των λόγων παράλληλα με τις σχετικές αποδείξεις.
  20. Οι έντεχνες αποδείξεις είναι οι αποδείξεις που ο ίδιος ο ρήτορας επινοεί
  21. Τα ενθυμήματα είναι βραχυλογικοί συνήθως συλλογισμοί.
  22. Το ενθύμημα με τη συντομία (βραχυλογία) του υπηρετείτην οικονομία του χρόνου.
  23. Τα παραδείγματα είναι συνήθως ιστορικά (πραγματικά).
  24. Γνώμες: Η αποδεικτική τους αξία εξαρτάται από το βαθμό που αναγνωρίζονται γενικώς ως ορθές ή από το κύρος αυτού που τις έχει διατυπώσει.
  25. Η ηθοποιία ασκούσε μεγάλη επίδραση στο ακροατήριο και απαντάται σε όλα τα μέρη του ρητορικού λόγου.
  26. Με τον επίλογο επιδιώκεται η ανάμνηση, που επιτυγχάνεται με μια συντομότατη ανακεφαλαίωση των βασικών θέσεων του λόγου.
  27. Όταν ο λόγος είναι σύντομος, ο επίλογος δεν είναι απαραίτητος.
  28. Ο ρήτορας, υποστηρίζει ο Πλάτωνας, εκούσια οδηγείται στην απάτη.
  29. Στοιχεία φυσικής ρητορείας ανιχνεύονται επίσης σε έργα ποιητών όπως ο Σόλων και ο Πίνδαρος.
  30. Η διαφορά μεταξύ φυσικής ευγλωττίας και συστηματικής ρητορικής είναι ότι η ρητορική δεν αρκείται στη φύση.
  31. Με τους συμβουλευτικούς λόγους παρέχονται συμβουλές για το παρόν.
  32. Η λήψη των αποφάσεων στην εκκλησία του δήμου γινόταν μετά τις αγορεύσεις με ψηφοφορία, συνήθως με ανάταση χεριών. («χειροτονία»).
  33. Άτεχνες πίστεις θεωρούνται οι μαρτυρικές καταθέσεις.
  34. Έντεχνες αποδείξεις είναι οι νόμοι.
  35. Τα παραδείγματα είναι ενδείξεις μόνο.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.