Μία από κύριες διαφορές της εκπαίδευσης από την παιδεία, είναι το γεγονός πως η πρώτη διδάσκεται σε συγκεκριμένη μέρα και υπάρχει μέχρι ενός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου.
Στη δική μας κοινωνία, μπορούμε να πούμε πως η στοιχειώδης και βασική εκπαίδευση υπάρχει μέχρι την ενηλικίωσή μας και ολοκληρώνεται με την αποφοίτησή μας από το Λύκειο –συνεχίζει, βεβαίως, για εκείνον που επιλέγει τη φοίτηση σε πανεπιστημιακή σχολή.
Η εκπαίδευση διαφέρει από την παιδεία ως προς το σκοπό της. Στοχεύει κυρίως στην κατάκτηση και αφομοίωση τεχνικών γνώσεων, συγκεκριμένων κανόνων και πραγμάτων, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν έναν άνθρωπο να ανελιχθεί επαγγελματικά και προσωπικά σε αγορές εργασίας.
Ας μιλήσουμε για ένα μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση στις ημέρες μας. Ας μη σταθούμε αυτή τη φορά για τον βομβαρδισμό με στείρες γνώσεις ούτε για την εμμονή του εκπαιδευτικού συστήματος στον εξετασιοκεντρικό του χαρακτήρα.
Ένα ακόμα πρόβλημά του είναι η ποιότητα του χώρου στον οποία διεξάγονται τα μαθήματα, ο μη εξοπλισμός των σχολικών αιθουσών με υπολογιστές τελευταίας τεχνολογίας οι οποία βοηθούν τη διαδικασία της μάθησης, τα κατεστραμμένα θρανία, πίνακες και καρέκλες.
Όσο πιο καθαρή και εξοπλισμένη είναι μία αίθουσα, τόσο περισσότερο ο ίδιος ο μαθητής προσανατολίζεται καλύτερα και του δημιουργείται η θέληση και το έναυσμα για την κατάκτηση της γνώσης. Η άρνηση της αποδοχής για την πρόοδο και στους τομείς της γνώσης, απομακρύνει τους νέους ανθρώπους από τα κυρίαρχα μέσα της εποχής για την κατάκτησή της.
Ο εφοδιασμός των σχολικών αιθουσών με εξελιγμένους υπολογιστές, η εκ νέου διαμόρφωση των σχολικών αιθουσών με καθαρά θρανία και εξελιγμένους πίνακες, θα συνδράμει στη μετάγγιση της γνώσης και θα αυξήσει το αίσθημα της ικανοποίησης την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Επιπροσθέτως, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο η εκπαίδευση να δώσει περισσότερη έμφαση στην καλλιέργεια της παιδείας των μαθητών, αποπνέοντας και διδάσκοντάς τους το σεβασμό για το χώρο στον οποίο βρίσκονται τις περισσότερες ώρες της ζωής τους, εκτός του σπιτιού τους.
Η εκπαίδευση οφείλει και αυτή να συμβαδίσει με τις εξελίξεις της εποχής και να προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον περισσότερο φιλικό και ευχάριστο για τη μετάγγιση της γνώσης.