Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Η σχολική χρονιά τελικά τα κατάφερε και ξεκίνησε (επιτέλους!) την εβδομάδα που μας πέρασε με τον καθιερωμένο αγιασμό και πλέον καθηγητές, παιδιά και γονείς αρχίζουν και συνηθίζουν την καθημερινότητα με τα μαθήματα, τις δραστηριότητες αλλά και το άγχος να τα προλάβουν όλα! Όπως ήταν αναμενόμενο, όμως, η έναρξη σημαδεύτηκε από προβλήματα, κάτι που θα φάνταζε «παράλογο» αν δεν γινόταν! Αρκεί μόνο να αναλογιστεί κανείς ότι αρκετά προβλήματα συναντούσαμε και τα προηγούμενα χρόνια όταν και όλοι μας ζούσαμε υπό κανονικότητα!
Τι είδαμε, λοιπόν, αυτή την πρώτη σχολική εβδομάδα; Σχολεία σε πλήρη λειτουργία με τις πρώτες ημέρες επιστροφής στα θρανία να είναι αναγνωριστικές για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Αν και κανένας δεν μπορεί να πει με σιγουριά πώς θα εξελιχθεί η φετινή χρονιά, το μόνο βέβαιο είναι ότι οι μαθητές επέστρεψαν στη νέα κανονικότητα και στην πλειονότητά τους προσαρμόστηκαν με τις οδηγίες για χρήση μάσκας, αντισηψία, αποστάσεις και διαφορετικά διαλείμματα. Και μάλιστα σε βαθμό πολύ μεγαλύτερο από όσο θα περιμέναμε και οι πιο αισιόδοξοι!
Το ζήτημα, όμως, που κυριάρχησε από την πρώτη κιόλας ημέρα αφορά την αστοχία στο μέγεθος των μασκών που ήταν να δοθούν στα παιδιά με αποτέλεσμα πολλές να έχουν μέγεθος μεγαλύτερο από το κανονικό. Μάλιστα, για το λόγο αυτό αποφασίστηκε η αναστολή παραγωγής των μασκών εν αναμονή των νέων προδιαγραφών που θα όριζε το υπουργείο Υγείας, ενώ ταυτόχρονα έως ότου ετοιμαστούν και παραδοθούν οι νέες με τα σωστά χαρακτηριστικά δίνονται χειρουργικές μάσκες μίας χρήσης.
Όπως μάθαμε, λοιπόν, «οι διαστάσεις ναι μεν ήταν σύμφωνες με τις αντίστοιχες διεθνείς προδιαγραφές. Πλην όμως, αφορούσαν στο μέγεθος του υφάσματος πριν από τη συρραφή του και όχι το τελικό μέγεθος των δύο τύπων μασκών. Η διατύπωση της συγκεκριμένης διάκρισης μεταξύ αρχικής και τελικής διάστασης δεν ήταν σαφής, με αποτέλεσμα αριθμός από τις μάσκες που διανεμήθηκαν να έχει μέγεθος μεγαλύτερο του ενδεδειγμένου». Τι να πρωτοσχολιάσει δηλαδή κανείς; Μα καλά πριν προχωρήσει κάποιος στην παραγωγή τόσο μεγάλων ποσοτήτων μασκών δεν είναι αυτονόητο να γίνει ένας έλεγχος ώστε να μην έχουμε τέτοιου είδους ευτράπελα; Η ανοργανωσιά και η προχειρότητα σε όλη της το μεγαλείο!
Παραφωνίες, επίσης, προκάλεσε μικρή μερίδα γονέων που δεν ήθελε να φορέσουν τα παιδιά τους μάσκες, ενώ το αποκορύφωμα ήταν να υπάρξει ακόμα και κρούσμα βίας στα Χανιά με τον ξυλοδαρμό καθηγητή και στη συνέχεια τη σύλληψη του πατέρα με την υπόθεση να παίρνει το δρόμο της δικαιοσύνης. Καταστάσεις που νομίζω ότι σε καμία περίπτωση δεν τιμούν κανέναν και σαφώς δεν μπορεί η συντεταγμένη πολιτεία να ανεχθεί τέτοιες συμπεριφορές από γονείς, κηδεμόνες και πολίτες που απειλούν και χειροδικούν σε εκπαιδευτικούς. Πόσο μάλλον τώρα που βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή!
Παράλληλα, ζητήματα προέκυψαν με τον καθαρισμό των σχολείων από την πρώτη κιόλας ημέρα, την ώρα που υπάρχουν σχολεία τα οποία βρίσκονται σε αναστολή λόγω κρουσμάτων κορωνοϊού, ενώ αρκετά, κυρίως στην Κρήτη, βρίσκονται υπό κατάληψη, γεγονός που δείχνει ότι έχουμε μεγάλο δρόμο μπροστά μας να διανύσουμε ώστε να φτάσουμε σε σημείο όλα να κυλούν ομαλά! Επιπρόσθετα, ένα ακόμη ζήτημα που προέκυψε και πραγματικά προκάλεσε πολλές συζητήσεις αφορά το βιβλίο των Θρησκευτικών της Γ’ Γυμνασίου. Ειδικότερα το βιβλίο που μοιράστηκε φέτος στους μαθητές, στο εξώφυλλό του απεικονίζει ένα ναό της ορθόδοξης εκκλησίας κι ένα καμπαναριό. Ο σταυρός τον οποίο φέρουν όλοι οι ναοί και τα καμπαναριά στο εξώφυλλο του βιβλίου, όμως, αντικαταστάθηκε μια περίεργη κατακόρυφη γραμμή.
Κι επειδή πραγματικά όταν το διάβασα μου έκανε τρομερή εντύπωση πρόσεξα το εξώφυλλο του βιβλίου και παρατήρησα ότι το σύμβολο αυτό, τείνει θα έλεγα προς Μιναρέ, δηλαδή τον ψηλό και στενό κυλινδρικό πύργο μουσουλμανικού τεμένους, από τον εξώστη του οποίου ο μουεζίνης καλεί τους πιστούς να προσευχηθούν. Αλήθεια, το υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων δεν οφείλει να παρέμβει; Ασχέτως αν κάποιος είναι θρησκευόμενος ή όχι, ασχέτως σε ποια θρησκεία ανήκει, η εκκλησία έχει σταυρό κι αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο.
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τα Θρησκευτικά έχουν καταστεί στην κυριολεξία ένα μάθημα δεύτερης κατηγορίας, αφού ανήκουν στη Β’ ομάδα μαθημάτων, που δεν εξετάζεται γραπτά, και δυστυχώς ενδιαφέρει ελάχιστους μαθητές. Ένα μάθημα που κρατιέται μόνο χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες των θεολόγων που το διδάσκουν. Και φτάνουμε σήμερα στο αποκορύφωμα με ένα εξώφυλλο ευρισκόμενο σε πλήρη αναντιστοιχία με αυτό που υποτίθεται ότι θέλει να εκφράσει: την Ορθόδοξη Εκκλησία ως πολυαιώνια ζώσα πραγματικότητα με ένα το καμπαναριό όπου ο σταυρός του… μάλλον «έλιωσε» και πήρε τη μορφή μιας καμπύλης γραμμής που αναδύεται εις τους ουρανούς… Απίστευτα πράγματα αλήθεια!
Τέλος, υπάρχουν και όλα εκείνα τα κενά εκπαιδευτικών που οδηγούν στο να χάνονται πάρα πολλές διδακτικές ώρες, ειδικά στα Δημοτικά σχολεία, όπως ανέφερε η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εστιάζονται στο ολοήμερο σχολείο, καθώς χρειάζονται πολλές ειδικότητες για να λειτουργήσει.
Κοινή συνισταμένη όλων των παραπάνω είναι ότι η σχολική χρονιά ξεκίνησε με αρκετά προβλήματα τα οποία ελπίζουμε να λυθούν το συντομότερο δυνατό, την ώρα που ο κορωνοϊός συνεχίζει να επισκιάζει την καθημερινότητά μας. Τα πράγματα, όσο πλησιάζει ο χειμώνας, θα δυσκολεύουν όλο και περισσότερο γι’ αυτό και ζητείται υπευθυνότητα και σύνεση στο μέγιστο βαθμό, αν θέλουμε η χρονιά να ολοκληρωθεί με επιτυχία και όχι να μείνει ξανά μισή, όπως η περσινή!