Καταιγισμός ιδεών – Tips for Brainstorm
Ο καταιγισμός ιδεών από την τάξη είναι ένας τρόπος να αποκομίσουμε πολλές ιδέες για την επίλυση προβλημάτων γύρω από την εκπαιδευτική διαδικασία με προσέγγιση STEM. Έχει αναφερθεί πολλάκις ότι για την επιτυχία στην νέα αυτή εκπαιδευτική διδακτική μεθοδολογία είναι απαραίτητη η επίλυση προβλήματος. Η Annie Jolly προτείνει την παρακάτω μεθοδολογία με συγκεκριμένες οδηγίες:
- Σκεφθείτε ιδέες όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Βεβαιωθείτε ότι το άτομο που γράφει αυτές έχει κατάλληλο χρόνο για την καταγραφή τους.
- Όλοι στην ομάδα πρέπει να συνεισφέρουν ιδέες.
- Μην επικρίνετε ή αμφισβητείτε τις ιδέες των μελών της ομάδας, ενώ αυτά συνεχίζουν να «ρίχνουν» στο τραπέζι ιδέες.
- Μην συζητάτε ιδέες κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου! Απλώς εκφέρετε όσες περισσότερες μπορείτε.
- Αφού αναφέρονται πολλές πιθανές λύσεις, ξεκινήστε τον περιορισμό τους.
- Εξετάστε προσεκτικά τις ιδέες. Σημειώστε αυτές που δεν μπορείτε να πραγματοποιήσετε επειδή:
- έχουν μεγάλο κόστος
- ο δάσκαλός δεν μπορεί να παρέχει τον κατάλληλο εξοπλισμό ή τα υλικά που χρειάζονται,
- απαιτούν πολύ χρόνο,
- δεν μπορούν να υλοποιηθούν στον χώρο της τάξης.
- Σημειώστε τις ιδέες που δεν πληρούν τα κριτήρια και τους περιορισμούς του στόχου.
- Εξετάστε τις υπόλοιπες ιδέες. Εξηγήστε ή κάντε ερωτήσεις γι΄ αυτές που πρότειναν οι άλλοι. Σκεφτείτε ποιες είναι πιο χρήσιμες για την επίλυση του προβλήματος.
- Βάλτε ένα σημάδι δίπλα από αυτές που όλα τα μέλη της ομάδας συμφωνούν να συμπεριλάβουν ως πιθανή λύση για το πρόβλημα.
- Αποφασίστε ποια λύση θα προσπαθήσει να διεκπεραιώσει η ομάδα. Όλα τα μέλη της ομάδας πρέπει να είναι σε θέση να υποστηρίξουν αυτήν τη λύση, ακόμα κι αν δεν είναι απολύτως ευχαριστημένοι με αυτήν.
- Τα μέλη της ομάδας μπορούν να συνδυάσουν μία ή περισσότερες ιδέες και να βρουν μία νέα λύση ώστε να γίνει αποδεκτή από όλους.
Από την εμπειρία μας, είναι πολύ διασκεδαστικό να αναγράφουν οι μαθητές ή οι φοιτητές τις ιδέες τους σε αυτοκόλλητα χαρτάκια post it και να τα κολλάνε στους τοίχους της τάξης.
Πολύδωρος Σταυρόπουλος
MSc STEM in education