Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Αυτό που ήταν αναμενόμενο με βάση την περιρρέουσα ατμόσφαιρα επιβεβαιώθηκε κι όπως είχαμε επισημάνει και την προηγούμενη εβδομάδα μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos.gr» το -μερικό- άνοιγμα των σχολείων θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα 12 Απριλίου. Για το λόγο αυτό, λοιπόν, το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα ορισμένες χρήσιμες ερωτήσεις και απαντήσεις, για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σχετικά με την επαναλειτουργία της διά ζώσης εκπαίδευσης.

 

Αρχικά, όπως έγινε γνωστό, την ερχόμενη Δευτέρα θα επαναλειτουργήσουν διά ζώσης τα γενικά και επαγγελματικά λύκεια, ημερήσια και εσπερινά, όλης της χώρας, καθώς και οι λυκειακές τάξεις των γυμνασίων με λυκειακές τάξεις. Παράλληλα, συνεχίζουν τη διά ζώσης λειτουργία τους οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, οι οποίες δεν έχουν κλείσει καθόλου από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς. Για τις υπόλοιπες βαθμίδες αναμένουμε πιθανότατα την επιστροφή μετά τις διακοπές του Πάσχα.

 

Σχετικά με τα μέτρα πρόληψης και προστασίας από τον κορωνοϊό, όπως επισημαίνεται από το υπουργείο, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, τα διαφορετικά διαλείμματα για ομάδες μαθητών, οι σταθερές ομάδες μαθητών σε αθλήματα και άλλες δραστηριότητες, η χρήση αντισηπτικών, οι σχολαστικοί καθαρισμοί, οι τακτικοί αερισμοί των χώρων και τα ειδικότερα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστηρίων πληροφορικής και χρήσης μουσικών οργάνων. Επιπλέον, όπως έχει ήδη γίνει γνωστό από την προηγούμενη εβδομάδα, προστίθεται, στα ήδη ισχύοντα, άλλο ένα σημαντικό, προληπτικό μέτρο και πιο συγκεκριμένα η διενέργεια αυτοδιαγνωστικής δοκιμασίας ελέγχου δύο φορές την εβδομάδα για κάθε μαθητή και εκπαιδευτικό Λυκείου.

 

Τα αυτοδιαγνωστικά τεστ θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την προσέλευση μαθητών και εκπαιδευτικών στο σχολείο, και θα πρέπει να γίνονται δύο φορές την εβδομάδα, πριν την έναρξη των μαθημάτων τη Δευτέρα και την Πέμπτη. Ως προς τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, η διενέργεια των τεστ είναι υποχρεωτική για τους εκπαιδευτικούς, ενώ υπάρχει ισχυρή σύσταση για τη διενέργεια του τεστ στους μαθητές.

 

Σχετικά με την προμήθεια αυτών, όπως τονίζεται, βάσει του Α.Μ.Κ.Α. τους, ενήλικοι μαθητές και εκπαιδευτικοί των Λυκείων θα προμηθεύονται δύο δωρεάν τεστ για κάθε εβδομάδα από τα φαρμακεία. Για τους ανήλικους μαθητές λυκείου, τα τεστ θα παραλαμβάνουν γονείς και κηδεμόνες με τον Α.Μ.Κ.Α. των μαθητών. Ήδη το πρώτο τεστ μαθητές και εκπαιδευτικοί λυκείου μπορούν να το παραλάβουν από την Πέμπτη σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη και από την Παρασκευή στην υπόλοιπη χώρα. Από την ερχόμενη Δευτέρα, μάλιστα, θα μπορούν να παραλάβουν και το δεύτερο τεστ, το οποίο θα πρέπει να διενεργηθεί έως το πρωί της Πέμπτης 15 Απριλίου.

 

Στην ερώτηση που απασχολεί σίγουρα το μεγαλύτερο μέρος των πολιτών και πιο συγκεκριμένα αφορά το αν είναι δύσκολη η διαδικασία του τεστ, επισημαίνεται ότι «είναι μία διαδικασία εύκολη και απλή, μία διαδικασία που χρησιμοποιείται και σε άλλες χώρες για τη λειτουργία των σχολείων. Το τεστ είναι ρινικό και όχι ρινοφαρυγγικό ή στοματοφαρυγγικό, και ο στυλεός πρέπει να μπει στη μύτη απαλά και να περιστραφεί αρκετές φορές. Ήδη έχει αποσταλεί στα φαρμακεία και δοθεί στη δημοσιότητα επεξηγηματικό υλικό καθώς και σχετικό βίντεο για κατατοπιστική ενημέρωση όλων».

 

Παράλληλα, όπως αναφέρει το υπουργείο, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα κάνουν τα αυτοδιαγνωστικά τεστ στο σπίτι τους και για το λόγο αυτό συστήνεται να γίνονται το ίδιο πρωί ή το προηγούμενο βράδυ. Στη συνέχεια γονείς, ενήλικοι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα δηλώνουν το αποτέλεσμα του τεστ μέσω της πλατφόρμας «https://self-testing.gov.gr», στην οποία θα εισέρχονται με τους κωδικούς «taxisnet», καταχωρώντας συγκεκριμένα στοιχεία, όπως πατρώνυμο, μητρώνυμο, Α.Μ.Κ.Α. και το αποτέλεσμα του τεστ.

 

Για τους μαθητές, θα εκδίδεται σχολική κάρτα μέσω της πλατφόρμας την οποία θα φέρουν μονίμως μαζί τους και θα επιδεικνύουν την εκάστοτε κάρτα στους εκπαιδευτικούς την πρώτη ώρα της Δευτέρας και της Πέμπτης.

Επιπρόσθετα για τους εκπαιδευτικούς, θα εκδίδεται η δήλωση αρνητικού αποτελέσματος μέσω της ίδιας πλατφόρμας. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πρόσβαση σε εκτυπωτή, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να γράφουν μια χειρόγραφη δήλωση που θα περιέχει τα ίδια στοιχεία με τη σχολική κάρτα / δήλωση αρνητικού αποτελέσματος.

 

Σε περίπτωση που το τεστ είναι θετικό για κάποιο μαθητή, θα δηλώνεται το αποτέλεσμα στη σχολική κάρτα μέσω της πλατφόρμας και στη συνέχεια μ’ αυτή θα μπορεί να μεταβεί σε δημόσια δομή για τη διενέργεια δωρεάν επαναληπτικού «rapid test». Η λίστα με τις δημόσιες δομές περιλαμβάνεται στην πλατφόρμα «https://self-testing.gov.gr». Για τους εκπαιδευτικούς, θα εκδίδεται η δήλωση θετικού αποτελέσματος μέσω της πλατφόρμας, με την οποία θα μπορεί να μεταβεί σε δημόσια δομή για τη διενέργεια δωρεάν επαναληπτικού «rapid test».

 

Αν το επαναληπτικό τεστ είναι θετικό, θα ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ. Αν το επαναληπτικό τεστ είναι αρνητικό, οι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα λαμβάνουν σχετική βεβαίωση από το σημείο εξέτασης και θα επιστρέφουν στο σχολείο. Για τους μαθητές των οποίων το επιβεβαιωτικό τεστ βγει θετικό, προβλέπεται ό,τι και για τους μαθητές που νοσούν. Δίνεται η δυνατότητα ταυτόχρονης τηλεκπαίδευσης ή συμμετοχής σε διαδικτυακό τμήμα, χωρίς η παρακολούθηση να είναι υποχρεωτική.

 

Στην ερώτηση «πως θα προμηθεύονται τα τεστ ενήλικοι μαθητές εσπερινών λυκείων;» η απάντηση είναι ότι για το πρώτο τεστ έχει προβλεφθεί η απευθείας διανομή τεστ στα σχολεία απ’ όπου και θα τα προμηθευτούν οι μαθητές από τις σχολικές μονάδες εντός του σαββατοκύριακου, ακολουθώντας τις οδηγίες των διευθυντών των σχολικών μονάδων. Ακόμη για τους μαθητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή που συνοικούν με άτομα τα οποία ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, όπως τονίζεται, εξακολουθεί να ισχύει η πρόβλεψη που ίσχυε και στο παρελθόν, δηλαδή ότι έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε διαδικτυακά τμήματα, εφόσον το επιθυμούν.

 

Κλείνοντας, ήθελα να σταθώ στο γεγονός ότι για δεύτερη φορά φέτος, παρά το άνοιγμα των Λυκείων, όπως μάθαμε από τα πλέον επίσημα χείλη, τα φροντιστήρια θα εξακολουθήσουν να παραμένουν σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης. Με δεδομένο ότι τα φροντιστηριακά τμήματα αποτελούνται το πολύ από πέντε έως επτά άτομα, αναρωτιέμαι πόσο πιο δύσκολο είναι να τηρήσουν όλες τις προδιαγραφές κατά της διασποράς του κορωνοϊού σε σχέση με τα σχολεία όπου οι μαθητές είναι τέσσερις και πέντε φορές περισσότεροι, ειδικά τώρα που στη ζωή μας υπάρχουν και τα αυτοδιαγνωστικά τεστ; Την ώρα που ανοίγουν τα εσπερινά λύκεια με πολλούς μεσήλικες μαθητές, τα φροντιστήρια θα συνεχίσουν με τηλεκπαίδευση. Ουδέν σχόλιο!