Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

Φτάσαμε -αισίως- στα μέσα του Μαρτίου και είναι αλήθεια ότι η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται πλέον σε ρυθμούς επαναλήψεων της ύλης με το χρόνο να μην είναι σύμμαχός μας και το άγχος να μεγαλώνει όσο φτάνουμε στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, όταν και αναμένεται να ξεκινήσουν οι πανελλαδικές εξετάσεις…

 

Αδιαμφισβήτητα, για ακόμη μία χρονιά οι παλινωδίες του υπουργείου Παιδείας και η πληθώρα άστοχων επιλογών έχουν δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα θολό τοπίο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς καθότι στη χώρα μας ελάχιστοι είναι εκείνοι που προσπάθησαν διαχρονικά να δώσουν ουσιαστικές λύσεις στα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και ειδικότερα σε καίριους τομείς όπως η υγεία, η οικονομία και φυσικά η παιδεία…

 

Αρχικά, παρά το γεγονός ότι από την αρχή της χρονιάς, όσο και αν δεν το παραδέχονται οι ιθύνοντες, τα σχολεία σε καμία περίπτωση δεν κατάφεραν να λειτουργήσουν όπως θα έπρεπε (κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, πανδημία και πολλά ακόμη), οι φωνές της λογικής που ζητούσαν μια κάποια μείωση της ύλης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα παρέμειναν φωνές… Κι αυτό φυσικά διότι ουδείς αποφάσισε να κάνει το αυτονόητο και να δώσει μία χείρα βοηθείας σε μια γενιά μαθητών που βίωσε στο έπακρο την πανδημία στις δύο πρώτες τάξεις του λυκείου, μαθητές που ας μην ξεχνάμε δεν έδωσαν εξετάσεις σε ενδοσχολικό επίπεδο για δύο ολόκληρα χρόνια…

 

Επιπρόσθετα, δεν πρέπει να λησμονούμε το γεγονός ότι για ακόμη μια χρονιά έχουμε συνεχόμενες αλλαγές επί αλλαγών σε ουσιώδη ζητήματα που αφορούν τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με αποφάσεις που αναιρούν η μία την άλλη, προκαλώντας σύγχυση, εκνευρισμό και αμηχανία… Δεν έχει νόημα άλλωστε να αναφερθούμε σε όλες αυτές καθότι μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos.gr» το έχουμε κάνει κατά το παρελθόν εκτενώς…

 

Όσο περνάει, όμως, ο καιρός και φτάνουμε πιο κοντά στην έναρξη τόσο των πανελλαδικών όσο και των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων η ανησυχία όλων μεγαλώνει… Μια ανησυχία που φέτος είναι πιο δικαιολογημένη από τα προηγούμενα χρόνια καθότι θα εφαρμοστεί η τράπεζα θεμάτων μετά από την απόφαση για επαναφορά της. Κατά τη γνώμη μας η τράπεζα θεμάτων μπορεί να ωφελήσει μαθητές και εκπαιδευτικούς αν λειτουργήσει σε ένα σωστό πλαίσιο με αρχές και συγκεκριμένη στόχευση… Το άσχημο, όμως, είναι ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί -τουλάχιστον φέτος- διότι πολύ απλά τα πάντα έχουν σχεδιαστεί πρόχειρα και στοχεύουν στο «φαίνεσθαι» και σε καμία περίπτωση στο «είναι»…

 

Η απόφαση για επαναφορά της τράπεζας θεμάτων θα έπρεπε, μεταξύ άλλων, να θέτει ως στόχο το να έχουν όλοι ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών της σχολικής τάξης στη διαδικασία διαμόρφωσης θεμάτων αξιολόγησης πανελλαδικού χαρακτήρα και φυσικά να μπορεί να συμβάλλει στην κατοχύρωση της αξιοπιστίας της εξεταστικής διαδικασίας και στην εγκυρότητα της θέσης του μαθητή στη βαθμολογική κλίμακα. Παράλληλα, να εμπλουτίσει το μάθημα, να σταματήσουν επιτέλους να διδάσκονται κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια με πανομοιότυπο τρόπο και φυσικά να δώσει την απαραίτητη ώθηση για καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας των μαθητών σε κάτι διαφορετικό, σε κάτι καινούργιο, σε κάτι μη τετριμμένο. Στα λόγια φυσικά κάτι τέτοιο «ισχύει», αρκεί άλλωστε να ακούσει κανείς τις κατά καιρούς «βαρύγδουπες» ανακοινώσεις των ιθυνόντων…

 

Πάμε στην πράξη, όμως, τώρα… Μάρτιος μήνας και ακόμα η τράπεζα «εμπλουτίζεται» με θέματα… Ασκήσεις που χαρακτηρίζονται από μεγάλη προχειρότητα, απαντήσεις που περισσότερο δημιουργούν σύγχυση παρά διευκολύνουν το έργο μαθητών και εκπαιδευτικών, θέματα άστοχα, με πολλές αποκλίσεις και μέσα σ’ όλα αυτά ένας τεράστιος αγώνας δρόμου από τους καθηγητές να προλάβουν να διδάξουν «τα πάντα» μη τυχόν και πέσει κάτι από αυτά στις εξετάσεις και «εκτεθούν»… Τα πράγματα είναι πολύ απλά, όμως, αδυνατούμε να κοιτάξουμε την πραγματικότητα κατάματα και να δώσουμε ουσιαστικές λύσεις…

 

Από τη στιγμή που αποφασίστηκε η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, είτε συμφωνεί κάποιος είτε διαφωνεί μ’ αυτή, θα έπρεπε να έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί στο σύνολό της πριν από το πρώτο σχολικό κουδούνι δίχως λάθη, άστοχα ερωτήματα, απόσυρση και πρόσθεση θεμάτων όταν και όποτε «το θυμόμαστε» ώστε να δώσει τη δυνατότητα σε όλους να εργαστούν μεθοδικά πάνω σ’ αυτή… Από τη στιγμή που δε συνέβη κάτι τέτοιο είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσει μεγαλύτερα προβλήματα από όσα προσδοκούσε να λύσει… Εύχομαι, τουλάχιστον τα όσα θα μας διδάξει μία ακόμη σχολική χρονιά να αποτελέσουν επιτέλους έναν οδηγό ουσιαστικών αλλαγών και βελτιώσεων του εκπαιδευτικού συστήματος διότι όσο διαιωνίζονται οι παθογένειές του τόσο χάνεται η ελπίδα για κάτι καλύτερο στο μέλλον…

 

Τέλος, μιας και η κακοκαιρία έχει επανέλθει στο προσκήνιο είμαι σίγουρος ότι κι αυτή με τη σειρά της θα επιφέρει μεγάλο άγχος και συνάμα ανησυχία σε όλους εκείνους τους υποψηφίους που θα συμμετέχουν στις προκαταρκτικές εξετάσεις που ξεκινούν σε λίγες ημέρες με στόχο την εισαγωγή σε κάποια από τις στρατιωτικές σχολές ή αυτές της αστυνομίας, της πυροσβεστικής και του λιμενικού σώματος… Το ότι η απόφαση για διεξαγωγή των συγκεκριμένων εξετάσεων την άνοιξη αντί μετά το πέρας των πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ακριβώς συνέβαινε για πάρα πολλά χρόνια στο παρελθόν, είναι πέρα για πέρα λανθασμένη, το έχουμε επισημάνει κατά το παρελθόν και νομίζω ότι ελάχιστοι είναι εκείνοι που θα διαφωνήσουν, εκτός φυσικά από αυτούς που το αποφάσισαν… Ομολογώ, όμως, ότι το γεγονός πως εκτός από όλα τα υπόλοιπα, πιθανότατα οι υποψήφιοι να έχουν να αντιμετωπίσουν σε κάποιες περιπτώσεις και τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, πραγματικά είναι εξοργιστικό…

 

Εύχομαι να υπάρχει μέριμνα και να έχει διασφαλιστεί η ασφάλεια και η σωματική ακεραιότητα των συμμετεχόντων διότι ως γνωστόν δε φημιζόμαστε ως κράτος για την πληθώρα ποιοτικών αγωνιστικών χώρων και εγκαταστάσεων, όπως φυσικά και το τι ακριβώς θα γίνει σε περίπτωση επικράτησης δύσκολων καιρικών φαινομένων…

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.