Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Φέτος, είναι αλήθεια, ότι η ανακοίνωση των βάσεων έγινε πιο νωρίς από ποτέ με συνέπεια οι υποψήφιοι να γνωρίζουν ήδη από τον Ιούλιο αν κατάφεραν ή όχι να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σίγουρα, είναι πάρα πολλοί εκείνοι που πέτυχαν το στόχο τους και από το Σεπτέμβριο θα βρίσκονται στα φοιτητικά έδρανα, παρόλα αυτά, όμως, δεν θα πρέπει να «ξεχνάμε» και όλους εκείνους τους υποψηφίους που για διάφορους λόγους έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης… Για το λόγο αυτό, σήμερα, μέσα από την -πάντα- φιλόξενη στήλη του «www.filologikos–istotopos.gr» θα προσπαθήσουμε να «σκιαγραφήσουμε» ορισμένες από τις εναλλακτικές επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους προκειμένου να σχεδιάσουν το μέλλον τους…
«Δίνω ξανά πανελλαδικές»
Αρχικά, πρέπει να τονιστεί ότι μια σημαντική μερίδα υποψηφίων έπειτα από μια «αποτυχία» στις πανελλαδικές αποφασίζει να κάνει χρήση της πιο «κλασικής» και χιλιοειπωμένης επιλογής, δηλαδή της εκ νέου συμμετοχής σ’ αυτές. Σίγουρα, είναι μια καλή επιλογή (παρότι εμπεριέχει κάποιο ρίσκο) για κάθε υποψήφιο που έχει ως στόχο μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διότι έχοντας ως σύμμαχο και την προηγούμενη εμπειρία, αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες επιτυχίας καθώς έχει περισσότερο χρόνο για ποιοτικό και μεθοδικό διάβασμα, ενώ παράλληλα μπορεί να μελετήσει με μεγαλύτερη ηρεμία τις εναλλακτικές του επιλογές στην απευκταία περίπτωση μιας δεύτερης «αποτυχίας».
Η λύση των ΙΕΚ
Φέτος, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά οι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν το παράλληλο μηχανογραφικό που αφορούσε τα δημόσια ΙΕΚ. Κάποιοι υποψήφιοι ήδη έχουν κερδίσει μία θέση σ’ αυτά, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας που φαίνεται ότι γίνεται από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με στόχο να κερδίσουν τα ΙΕΚ την εμπιστοσύνη όλο και περισσότερων αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς έχουν προστεθεί αρκετές δημοφιλείς ειδικότητες με καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Παράλληλα, πρέπει να τονιστεί ότι η εξειδίκευση που προσφέρουν οι σπουδές στα ΙΕΚ δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους να έχουν μεγάλες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης, καθώς η αγορά χρειάζεται άτομα που έχουν αποκτήσει εξειδίκευση σε κάποιον τομέα… Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, τα ΙΕΚ, είτε τα δημόσια είτε τα ιδιωτικά, αποτελούν μία καλή εναλλακτική επιλογή…
Το Ελληνικό Ανοικτό
Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ)
Σίγουρα, όμως, δεν υπάρχουν μόνο οι παραπάνω εναλλακτικές. Μία πολύ καλή επιλογή συνιστά το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, που είναι απολύτως ισότιμο με τα άλλα πανεπιστήμια της χώρας, το οποίο παρέχει στους αποφοίτους του όλα τα εχέγγυα της ανώτατης εκπαίδευσης και τα δικαιώματα που απορρέουν από το ισχύον νομικό πλαίσιο της χώρας. Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι αυτός είναι και ο λόγος που κάθε χρόνο χιλιάδες άτομα καταθέτουν αιτήσεις προκειμένου να σπουδάσουν σ’ αυτό, αφού αποτελεί διέξοδο για κάποιους οι οποίοι δεν μπόρεσαν να εισαχθούν σε κάποιο από τα υπόλοιπα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τρίτη, λοιπόν, εναλλακτική επιλογή με πολλά θετικά και προοπτικές…
Τα ιδιωτικά κολλέγια και
τα πανεπιστήμια της Κύπρου
Από εκεί και πέρα, λύσεις θα μπορούσαν να προσφέρουν τόσο τα ιδιωτικά κολλέγια όσο και τα πανεπιστήμια της Κύπρου. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε μία επιλογή η οποία ναι μεν προϋποθέτει την καταβολή διδάκτρων, ωστόσο οι φοιτητές γλιτώνουν τα έξοδα διαμονής σε μία ξένη χώρα, σε περίπτωση που θα διάλεγαν να σπουδάσουν απευθείας σε ιδρύματα του εξωτερικού. Στο σημείο αυτό θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι τα πτυχία που απονέμονται από αλλοδαπά πανεπιστήμια, μετά την ολοκλήρωση σπουδών που πραγματοποιούνται σε κολλέγια στην Ελλάδα, αναγνωρίζονται από το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (Α.Τ.Ε.Ε.Ν.) το οποίο και αποτελεί το αρμόδιο όργανο για τη χορήγηση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας πτυχίων από αλλοδαπά πανεπιστήμια με τα αντίστοιχα που απονέμονται από τα ελληνικά.
Στη δεύτερη περίπτωση, πάλι, πρέπει να τονίσουμε ότι οι τίτλοι σπουδών στα δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου είναι αναγνωρισμένοι από την Κυπριακή Δημοκρατία, από όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από άλλα, ενώ έχουν κριθεί από τον ΔΟΑΤΑΠ ως ομοταγή προς τα ελληνικά ΑΕΙ. Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι λειτουργούν και πολλά εξ αποστάσεως προγράμματα προσφέροντας επιπρόσθετες επιλογές όσον αφορά τη φοίτηση σε κάποιο πανεπιστήμιο της γειτονικής χώρας.
Σπουδές στο εξωτερικό
Εναλλακτική επιλογή αποτελούν και οι σπουδές σε χώρες του εξωτερικού. Αναντίρρητα, μία τέτοια λύση φαντάζει ως «ιδανική», παρόλα αυτά, όμως, πρώτιστα πρέπει να υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να στηριχθεί ένα τέτοιο εγχείρημα και επιπρόσθετα χρειάζεται χρόνος και ενημέρωση προκειμένου να γίνει η σωστή επιλογή. Δεδομένα, το διαδίκτυο είναι σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια αυτή καθότι όλα τα πανεπιστήμια των ξένων χωρών διαθέτουν πληρέστατες ιστοσελίδες σχετικά με όσα αφορούν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα…
Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.)
Μία ακόμη εναλλακτική σε κάθε περίπτωση αποτελούν και οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) της Δ.ΥΠ.Α. οι οποίες εφαρμόζουν το θεσμό της μαθητείας, το εκπαιδευτικό σύστημα που συνδυάζει τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στην τάξη, με την αμειβόμενη μαθητεία (υλοποίηση προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο) σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι η διάρκεια φοίτησης είναι δύο έτη (τέσσερα δηλαδή εξάμηνα), ενώ σε όλη τη διάρκεια φοίτησης ο μαθητής παρακολουθεί το απόγευμα τα μαθήματά του στην τάξη, ενώ το πρωί απασχολείται ως ασκούμενος σε κάποια επιχείρηση. Τέλος, οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την εισαγωγή τους αρκεί να είναι 15 – 29 χρονών και να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση (τουλάχιστον απολυτήριο Γυμνασίου).