Εναλλακτικές λύσεις για όσους δεν καταφέρουν να κερδίσουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων

 

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων πραγματοποιήθηκε. Σίγουρα, υπάρχουν οι υποψήφιοι που έπειτα κι από την ανακοίνωση των βάσεων (προς το τέλος του Ιουλίου) θα πετύχουν το στόχο τους και από το Σεπτέμβριο θα βρίσκονται στα φοιτητικά έδρανα, παρόλα αυτά, όμως, δεν θα πρέπει να «ξεφύγουν» της προσοχής μας και όλοι εκείνοι οι υποψήφιοι που για διάφορους λόγους δεν έγραψαν καλά και θα βρεθούν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης…

 

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

 

Για το λόγο αυτό, σήμερα, μέσα από την -πάντα- φιλόξενη στήλη του «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ» θα προσπαθήσουμε να «σκιαγραφήσουμε» ορισμένες από τις εναλλακτικές επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους όσοι δεν κατορθώσουν να κερδίσουν το εισιτήριο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση προκειμένου να σχεδιάσουν το μέλλον τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο…

 

«Δίνω ξανά πανελλαδικές»

 

Αρχικά, πρέπει να τονιστεί ότι μια σημαντική μερίδα υποψηφίων έπειτα από μια «αποτυχία» στις πανελλαδικές εξετάσεις αποφασίζει να κάνει χρήση της πιο «κλασικής» και χιλιοειπωμένης επιλογής, δηλαδή της εκ νέου συμμετοχής σ’ αυτές. Σίγουρα, είναι μια καλή επιλογή (παρότι εμπεριέχει κάποιο ρίσκο) για κάθε υποψήφιο που έχει ως στόχο μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διότι έχοντας ως σύμμαχο και την προηγούμενη εμπειρία, αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες επιτυχίας καθώς έχει περισσότερο χρόνο για ποιοτικό και μεθοδικό διάβασμα, ενώ παράλληλα μπορεί να μελετήσει με μεγαλύτερη ηρεμία τις εναλλακτικές του επιλογές στην απευκταία περίπτωση μιας δεύτερης «αποτυχίας».

 

 

Η λύση των Ι.Ε.Κ.

 

Φέτος, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν το παράλληλο μηχανογραφικό που αφορά τα δημόσια Ι.Ε.Κ. της χώρας. Τα τελευταία χρόνια γίνεται σημαντική προσπάθεια ώστε τα Ι.Ε.Κ. να κερδίσουν την εμπιστοσύνη όλο και περισσότερων αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς έχουν προστεθεί αρκετές δημοφιλείς ειδικότητες με καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Παράλληλα, πρέπει να τονιστεί ότι η εξειδίκευση που προσφέρουν οι σπουδές στα Ι.Ε.Κ. δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους να έχουν μεγάλες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης, καθώς η αγορά χρειάζεται άτομα που έχουν αποκτήσει εξειδίκευση σε κάποιον τομέα…

 

Στο πλαίσιο αυτό, υπενθυμίζουμε ότι φέτος διατίθενται 22.436 θέσεις μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, έναντι 16.544 θέσεων της περσινής χρονιάς. Οι εν λόγω θέσεις προσφέρονται από όλα τα δημόσια Ι.Ε.Κ., δηλαδή τα δημόσια Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας των υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Τουρισμού, Υγείας και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Εξ αυτών, οι διατιθέμενες θέσεις του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου στα Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αυξάνονται σε 18.460 από 14.200, ποσοστό αύξησης 30%. Φυσικά, υπάρχουν και τα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. όπου απαιτούνται δίδακτρα, εν αντιθέσει με τα Δημόσια. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα Ι.Ε.Κ., είτε τα δημόσια είτε τα ιδιωτικά, αποτελούν μία καλή και ενδιαφέρουσα εναλλακτική επιλογή…

 

 

Το Ελληνικό Ανοικτό

Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.)

 

Μία ακόμη πολύ καλή επιλογή συνιστά το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.), ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, που είναι απολύτως ισότιμο με τα άλλα πανεπιστήμια της χώρας, το οποίο παρέχει στους αποφοίτους του όλα τα εχέγγυα της ανώτατης εκπαίδευσης και τα δικαιώματα που απορρέουν από το ισχύον νομικό πλαίσιο της χώρας. Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι αυτός είναι και ο λόγος που κάθε χρόνο χιλιάδες άτομα καταθέτουν αιτήσεις προκειμένου να σπουδάσουν σ’ αυτό, αφού αποτελεί διέξοδο για όσους δεν μπόρεσαν να εισαχθούν σε κάποιο από τα υπόλοιπα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σαφέστατα, μία εναλλακτική επιλογή με πολλά θετικά και προοπτικές…

 

 

Τα ιδιωτικά κολέγια

 

Από εκεί και πέρα, λύσεις θα μπορούσαν να προσφέρουν και τα ιδιωτικά κολλέγια. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία επιλογή η οποία ναι μεν προϋποθέτει την καταβολή διδάκτρων, ωστόσο οι φοιτητές γλιτώνουν τα έξοδα διαμονής σε μία ξένη χώρα, σε περίπτωση που θα διάλεγαν να σπουδάσουν απευθείας σε ιδρύματα του εξωτερικού. Θα ήταν παράλειψη, όμως, να μην επισημάνουμε ότι πριν γίνει η οποιαδήποτε επιλογή ιδιωτικού κολλεγίου, αναγκαίο κρίνεται κάθε ενδιαφερόμενος να έχει ενημερωθεί αναλυτικά για τη διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων καθώς και των επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από κάθε τμήμα καθότι οι εξελίξεις στην κατεύθυνση αυτή τρέχουν συνεχώς…

 

 

Τα πανεπιστήμια της Κύπρου

 

Μία ακόμη λύση αποτελούν τα πανεπιστήμια της Κύπρου. Εδώ, πρέπει να τονίσουμε ότι οι τίτλοι σπουδών στα δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου είναι αναγνωρισμένοι από την Κυπριακή Δημοκρατία, από όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από άλλα, ενώ έχουν κριθεί από τον ΔΟΑΤΑΠ ως ομοταγή προς τα ελληνικά ΑΕΙ. Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι λειτουργούν και πολλά εξ αποστάσεως προγράμματα προσφέροντας επιπρόσθετες επιλογές όσον αφορά τη φοίτηση σε κάποιο πανεπιστήμιο της γειτονικής χώρας.

 

Στο πλαίσιο αυτό, υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, με έδρα τη Λευκωσία καθώς και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, με έδρα τη Λεμεσό, όλοι οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι φοιτητές και φοιτήτριες από Ελλάδα, θα πρέπει να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά την αίτηση εισδοχής από 17 μέχρι τις 27 Ιουλίου 2023. Δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν όλοι οι υποψήφιοι, οι οποίοι εξετάστηκαν σε εθνικό επίπεδο στα μαθήματα της τελευταίας τάξης του Γενικού Λυκείου το 2023, το 2022 ή το 2021.

 

 

Σπουδές στο εξωτερικό

 

Εναλλακτική επιλογή αποτελούν και οι σπουδές σε χώρες του εξωτερικού. Αναντίρρητα, μία τέτοια λύση φαντάζει ως «ιδανική», παρόλα αυτά, όμως, πρώτιστα πρέπει να υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να στηριχθεί ένα τέτοιο εγχείρημα και επιπρόσθετα χρειάζεται χρόνος και ενημέρωση προκειμένου να γίνει η σωστή επιλογή. Δεδομένα, το διαδίκτυο είναι σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια αυτή καθότι όλα τα πανεπιστήμια των ξένων χωρών διαθέτουν πληρέστατες ιστοσελίδες σχετικά με όσα αφορούν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα…

 

Επαγγελματικές Σχολές

Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.)

 

Μία ακόμη εναλλακτική, σε κάθε περίπτωση, αποτελούν και οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) της Δ.ΥΠ.Α. οι οποίες εφαρμόζουν το θεσμό της μαθητείας, το εκπαιδευτικό σύστημα που συνδυάζει τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στην τάξη, με την αμειβόμενη μαθητεία (υλοποίηση προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο) σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι η διάρκεια φοίτησης είναι δύο έτη (τέσσερα δηλαδή εξάμηνα), ενώ σε όλη τη διάρκεια φοίτησης ο μαθητής παρακολουθεί το απόγευμα τα μαθήματά του στην τάξη, ενώ το πρωί απασχολείται ως ασκούμενος σε κάποια επιχείρηση. Τέλος, οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την εισαγωγή τους αρκεί να είναι 15 – 29 χρονών και να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση (τουλάχιστον απολυτήριο Γυμνασίου). Η υποβολή αιτήσεων άρχισε τη Δευτέρα 12 Ιουνίου 2023 και λήγει την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2023.

 

Η λύση του 10%

 

Για το τέλος, αφήσαμε σκόπιμα τη λύση του 10% καθότι δεν απαιτεί κάποια ιδιαίτερη διαδικασία. Σχετικά, λοιπόν, με τη λύση αυτή, επισημαίνουμε ότι είναι η δυνατότητα που έχουν οι υποψήφιοι να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις χωρίς, όμως, να συμμετέχουν εκ νέου σ’ αυτές. Οι θέσεις που θα διεκδικήσουν  αποτελούν το 10% της κάθε σχολής του επιστημονικού του πεδίου και η συγκεκριμένη διαδικασία αφορά τους υποψηφίους που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις τα δύο τελευταία έτη. Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι οι υποψήφιοι που συμμετείχαν στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις δεν έχουν το δικαίωμα του 10%, ενώ παράλληλα αν θελήσουν να δηλώσουν στο μηχανογραφικό τους σχολές που απαιτούν προκαταρκτικές εξετάσεις (π.χ. Στρατιωτικές Σχολές), θα πρέπει να επαναλάβουν τη διαδικασία κάνοντας τις αντίστοιχες αιτήσεις στα αρμόδια υπουργεία.

 

Συμπερασματικά, είναι αναγκαίο να κατανοήσουμε ότι το να πετύχει κάποιος καλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις και κατά συνέπεια το να κερδίσει μία θέση στα πανεπιστήμια της χώρας δεν του εξασφαλίζει απαραίτητα ένα λαμπρό μέλλον, όπως επίσης και όποιος δεν κατόρθωσε να πετύχει τα παραπάνω δεν σημαίνει ότι δεν έχει εναλλακτικές επιλογές για να προχωρήσει στη ζωή του…

 

Πλέον, η αγορά εργασίας έχει καταστεί γρίφος για πολύ δυνατούς λύτες… Την ίδια ώρα, όμως, τόσο η διεπιστημονικότητα όσο και η συνεχής ενημέρωση μπορούν να ανοίξουν πολλούς νέους δρόμους στην προσπάθεια εδραίωσης κάθε ανθρώπου στο επαγγελματικό στερέωμα. Λύσεις υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν… Ο δρόμος προς την επιτυχία είναι τραχύς και γεμάτος απρόοπτα, για αυτό και κάθε αποτυχία πρέπει να μας δυναμώνει και να αποτελεί ένα καλό μάθημα και ταυτόχρονα οδηγό για ένα καλύτερο μέλλον…

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.