Νέα έκδοση: Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας

Κυκλοφόρησε τον Ιούνιο 2024 από τις εκδόσεις Ασίνη ο νέος συλλογικός τόμος “Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας – Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση”, με επιστημονικούς επιμελητές τους Κώστα Αγγελάκο και Χαράλαμπο Κουργιαντάκη.

Στο σύγχρονο διεθνές εκπαιδευτικό πλαίσιο είναι εμ­φανής η τάση συρρίκνωσης του ρόλου των θεσμο­θετημένων κρατικών εκπαιδευτικών συστημάτων και η ανάλογη και εμφατική πριμοδότηση ποικίλων φορέ­ων διάχυσης της πληροφορίας και της γνώσης. Στο συγκε­κριμένο περιβάλλον ταχύτητας και σύγχυσης στο οποίο το παρελθόν και το μέλλον συμπυκνώνονται στο παρόν, έχει ιδιαίτερο αξία να λειτουργήσει ως αντίδοτο η επανα­φορά στο προσκήνιο της συζήτησης για τη σημασία μιας αναβαθμισμένης διδασκαλίας της Ιστορίας με την αξιοποί­ηση σύγχρονων διδακτικών μεθόδων και προσεγγίσεων.

Σ’ αυτό το περιβάλλον οι Επιστήμες της Αγωγής σε δημι­ουργική συνομιλία με τη Διδακτική της Ιστορίας καλούνται να διαμορφώσουν νέο προσανατολισμό στη διδασκαλία και στη μάθηση. Αυτός περιλαμβάνει την ενσωματωμέ­νη στα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας καλλιέργεια ικανοτήτων/δεξιοτήτων, όπως τον γλωσσικό, ιστορικό και ψηφιακό γραμματισμό, την κριτική και δημιουργική σκέ­ψη, τις προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες, την ηθική κα­τανόηση και τη διαπολιτισμική επικοινωνία, τη δημιουργική (και όχι μηχανιστική) υιοθέτηση νέων διδακτικών μοντέ­λων και σύγχρονων μαθησιακών προσεγγίσεων, βασισμέ­νων και στα ερευνητικά δεδομένα της Γνωστικής Ψυχο­λογίας και της Νευροεπιστήμης, αλλά και βασικές αρχές της διερευνητικής ιστορικής μάθησης, όπως τη διαθεματικότητα, την ομαδοσυνεργατική μάθηση, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.λπ.

Η διαπίστωση ότι στο υπαρκτό σχολείο εντοπίζεται σοβαρό έλλειμμα ανάλογων διδακτικών πρακτικών στην προσέγγιση της Ιστορίας, οδήγησε τους συγγραφείς του τόμου αυτού, εκπαιδευτικούς και επιστήμονες με θεω­ρητική σκευή στη Διδακτική της Ιστορίας στην κατάθεση εναλλακτικών διδακτικών προτάσεων, ως βάση κριτικού προβληματισμού και αναστοχασμού. Βασικός στόχος της έκδοσης είναι η ριζική αναθεώρηση τόσο των θεματικών επιλογών στη διδασκαλία της Ιστορίας όσο και των παιδα­γωγικών και διδακτικών πρακτικών.

 


ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Εκδόσεις Ασίνη
Αθήνα 2024

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πρόλογος (Κωνσταντίνος Αγγελάκος)

Εισαγωγή (Χαράλαμπος Κουργιαντάκης)

 

  1. Μαρία Βλαχάκη

Θεματικός φάκελος στο μάθημα της Ιστορίας στην Α΄ Γυμνασίου: «Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση στην Αρχαία Ελλάδα: αναστοχαστικές προσεγγίσεις για το περιβάλλον και την αειφορία».

 

  1. Ζέτα Παπανδρέου

Η αντίληψη για την υπεράσπιση του χώρου στο πέρασμα των αιώνων.

 

  1. Παναγιώτης Γατσωτής, Μαρία Φραγκουλάκη

Θεματικός φάκελος στο μάθημα της Ιστορίας στην Α΄ Γυμνασίου: «Ο Μαύρος Θάνατος στον Μεσαίωνα».

 

  1. Δημήτρης Μπαχάρας

Πρόταση διδασκαλίας με εργαλείο τη χρήση χαρτών για την Ιστορία της ΣΤ’ Δημοτικού.

 

  1. Κωνσταντίνος Αγγελάκος, Χαράλαμπος Κουργιαντάκης, Ευστάθιος Πουλιάσης, Μάγια Χαραλαμποπούλου, Γεωργία Λαζαρίδου, Λίλιαν Κυπριζόγλου

Διδακτική πρόταση με θέμα «Οι πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής στην Κέρκυρα: μνήμη και μεταμνήμη. Πρόταση διδασκαλίας με εργαλεία την Προφορική Ιστορία και την ψηφιακή αξιοποίησή της».

 

  1. Έλλη Λεμονίδου, Ιωάννα Δεκατρή

Διδακτική πρόταση με θέμα: «“Οι προσφυγικές ομάδες, όταν παίζουν, αφηγούνται…”: Διδάσκοντας το ‘22 μέσα από την ίδρυση και λειτουργία προσφυγικών αθλητικών σωματείων».

 

  1. Παναγιώτης Πυρπυρής

Διδακτική πρόταση με θέμα «Η νεολαία στη δεκαετία του 1960»

 

Βιογραφικά στοιχεία των συγγραφέων του τόμου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.