Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γενικού Λυκείου: Επαναληπτικές ασκήσεις από θέματα Πανελληνίων (2010-2011)
- Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η παρακάτω παράγραφος; Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της ίδιας παραγράφου.
Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως η απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενιές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkheim κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δύο φύλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών.
Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002 (∆ιασκευή)
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ)
- Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: ατομική, επιτρέπουν, ανεπαρκείς, διαφορετικές, επεκτείνεται.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ)
- Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: συνεχή, χρησιμότητα, συνέπειες, δεξιότητες, καθίσταται.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ)
- α) Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η παρακάτω παράγραφος.
β) Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της ίδιας παραγράφου.
Η σύγχρονη «συνομιλία» αποτελεί θρασύτατη κυριολεξία του όρου. Μιλούν όλοι μαζί και χωρίς ο ένας να προσέχει τον άλλον, οι αποκρίσεις δεν έχουν συνέπεια και ενότητα˙ ο καθένας ζητεί να επιβάλει τη γνώμη του με τη δύναμη της φωνής του και όχι με την ισχύ των επιχειρημάτων του και τη στερεότητα των απόψεών του. Έτσι, η συνομιλία πολύ σύντομα καταλήγει στην οχλαγωγία.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- α) Με βάση τις παρακάτω λέξεις να γράψετε δύο ομόρριζα για την καθεμιά: αγωγή
ψυχής
μορφή
β) Με καθεμιά από τις ακόλουθες λέξεις ή φράσεις να σχηματίσετε μια δική σας πρόταση (οι λέξεις να παραμείνουν στο μέρος του λόγου στο οποίο βρίσκονται):
ανεπανάληπτα
αισθητική απόλαυση
σύγχρονου βίου
ματαιοδοξία
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- Να ξαναγράψετε το παρακάτω απόσπασμα, μετατρέποντας την ενεργητική σύνταξη σε παθητική: «αυτός ανακάλυψε ή εφεύρε τη συνομιλία».
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- Στην παρακάτω παράγραφο να βρείτε δύο ρήματα που χρησιμοποιούνται μεταφορικά.
Το πνεύμα, αν δεν είναι μοναχικό και απάνθρωπο, και τούτο σπανιότατα συμβαίνει, για να μπορέσει να ανθοφορήσει και να καρποφορήσει χρειάζεται την περιρρέουσα ατμόσφαιρά του, την ενθάρρυνση και τη θαλπωρή. Μια συνομιλία, ανάμεσα σε ανθρώπους που έχουν κάτι να πουν και που κατέχουν τον τρόπο να το πουν, δεν είναι μόνο μια μεγάλη αισθητική χαρά, είναι και μια πολύτιμη συγγυμνασία ψυχής και νου. Μέσα σε τέτοιες συγκεντρώσεις συμβαίνει πολλές φορές ιδέες που θα έμεναν αγέννητες να βρουν μορφή, εκφράσεις της τύχης να αποκτήσουν στερεότητα, ακόμη και έργα σπουδαία να κυοφορηθούν.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της παραγράφου:
Σε εποχή οικονομικής κρίσης, οι μοναδικές ηλεκτρονικές μικροσυσκευές που οι πωλήσεις τους, αντί να μειώνονται, αυξάνονται, είναι τα «έξυπνα» κινητά. Πάνω από ένα εκατομμύριο φανατικοί της κινητής τηλεφωνίας έσπευσαν να αποκτήσουν με κάθε μέσο το μοντέλο τέταρτης γενιάς, κατά την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του. Η κατασκευάστρια εταιρεία έχει διαθέσει συνολικά από το 2007, που διοχέτευσε στην αγορά το «έξυπνο» κινητό της, περισσότερες από 50 εκατομμύρια συσκευές. Υπήρξαν πολλοί (μεταξύ αυτών και Έλληνες) που πέταξαν σε Λονδίνο, Παρίσι, Μόναχο, Τόκιο, Νέα Υόρκη για να αποκτήσουν πρώτοι το αντικείμενο του πόθου τους.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010- ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ)
- Να εντοπίσετε τον τρόπο πειθούς της παρακάτω παραγράφου.
Τα άχρηστα δώρα παραχώθηκαν στα ντουλάπια, στα συρτάρια. Η κατάχρηση αγαθών έχασε πια τον επείγοντα χαρακτήρα της, το ίδιο και ο στολισμός. Οι κάρτες, η διακόσμηση, όλα περισσεύουν. Αυτή είναι, σε όλη της τη μεγαλοπρέπεια, «η απώλεια των γιορτών», σύμφωνα με τον οικονομολόγο Τζόελ Βάλντφογκελ. Η άποψή του, ότι κάθε χρόνο ξοδεύουμε περισσότερα χρήματα για δώρα απ’ όσο πιστεύουν οι παραλήπτες τους, αποδεικνύει την υπεραξία των δώρων και των γιορτών. Σύμφωνα με την άποψή του, οι ηλικιωμένοι ψωνίζουν άχρηστα, ακριβά δώρα στους νεότερους, επειδή έχουν χάσει την επαφή τους με τις ανάγκες της νέας γενιάς. Αλλά και τα ζευγάρια που ζουν μαζί χρόνια αγοράζουν δώρα κοινής προσδοκίας, όχι αυταπάρνησης.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)
- α. Να δώσετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις χωρίς να αλλάζει το νόημα του κειμένου:χαρούμενα, ανακαλύψει, διαρκώς, απώλεια, αναγκαίο.
β. Να δώσετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: πριν, περισσότερα, ακριβά, ενθουσιάζουν, αύξηση.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)
- Να δικαιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στις παρακάτω φράσεις της παραγράφου: ένα νέο είδος «ευαισθησίας», το «κοστολόγιο» της σχέσης.
Η συζήτηση γύρω από τα άχρηστα δώρα είναι ευνόητη. Έχει επηρεάσει το καταναλωτικό κοινό κι έχει δημιουργήσει ένα νέο είδος «ευαισθησίας». Η αποδοχή του δώρου, όπως και η χρησιμότητά του, είναι σημαντική· έχει περισσότερο από ποτέ συναισθηματικές αντηχήσεις. Και οικονομικές επίσης. Το καλό δώρο είναι το ακριβό δώρο. Το αποδεικνύει μια έρευνα των Σόνικ και Χέμενγουεϊ στην οικονομική σελίδα του πρωτοχρονιάτικου «Νιου Γιόρκερ»: το σβήσιμο της τιμής, η έμμονη ιδέα πως ο παραλήπτης του δώρου ίσως ανακαλύψει πόσα πληρώσαμε (ποιο είναι δηλαδή το «κοστολόγιο» της σχέσης), αποδεικνύει ότι τα ακριβά δώρα φανερώνουν το ενδιαφέρον πιο πειστικά από τα φτηνά. Έτσι εξηγείται και η απογοήτευση, όταν τα ακριβά δώρα δεν ενθουσιάζουν τους παραλήπτες. Ίσως γι’ αυτό ανθούν τα τελευταία χρόνια οι κάρτες δώρων, μια ήπια και κοινωνικά αποδεκτή μορφή ανταλλαγής μετρητών. Οι κάρτες δώρων λένε με ευγενικό τρόπο: «Αφού είσαι εξ ορισμού ανικανοποίητος, πάρε ό,τι θέλεις και ξεφορτώσου με».
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)
- Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η παρακάτω παράγραφος; β) Να βρείτε τα δομικά στοιχεία της συγκεκριμένης παραγράφου.
Οι φτωχότεροι, οι οποίοι ευθύνονται λιγότερο για το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, σηκώνουν τώρα το βαρύτερο φορτίο των επιπτώσεων. Το 97% των θανάτων που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές καταγράφεται ήδη σε αναπτυσσόμενες χώρες. Στη Νότια Ασία, τα 17 εκατομμύρια άνθρωποι που ζουν επάνω σε αμμώδεις όχθες των ποταμών του Μπανγκλαντές θα μπορούσαν να μείνουν άστεγοι ως το 2030, καθώς τα νερά που προέρχονται από το λιώσιμο των πάγων στα Ιμαλάια πλημμυρίζουν τα σπίτια τους. Στη Νότια Αμερική, η μείωση των χιονοπτώσεων μέσα στα επόμενα 15-20 χρόνια θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο περισσότερα από 9 εκατομμύρια άτομα, τα οποία ζουν στη Λίμα, τη μεγαλύτερη πόλη του Περού.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: αλλαγές, ευάλωτοι, να εκπέμπουν, άνευ, να ανακοπεί.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: συχνότερες, επιδεινώνονται, ασφάλεια, αυξανόμενη, παρούσες.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- Να μετατραπεί η παθητική σύνταξη του παρακάτω αποσπάσματος σε ενεργητική.
«Τα ανθρώπινα δικαιώματα στην ασφάλεια, στην Υγεία και στον βιοπορισμό απειλούνται όλο και πιο πολύ από τις αλλαγές στο κλίμα της Γης».
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2010-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- Να αναφέρετε δύο τρόπους ανάπτυξης της παρακάτω παραγράφου. β) Να βρείτε τη δομή της ίδιας παραγράφου.
Σ’ αυτόν τον υπαρκτό εκδημοκρατισμό της γνώσης ορθώνονται τρεις γκρίνιες. Η μία είναι η άρνηση της τεχνολογίας, εξαιτίας των πιθανών κινδύνων που έχει η ανάπτυξή της. Ο Πολ Βιρίλιο, για παράδειγμα, έγραψε την «Πληροφοριακή Βόμβα». Είναι σίγουρος ότι η κοινωνία της γνώσης ενέχει κινδύνους, αλλά άγνωστους. Δεν τους ξέρει, αλλά…υπάρχουν. Η δεύτερη γκρίνια έχει να κάνει με τα «παιδάκια της Αφρικής». Το ακούμε για κάθε νέα τεχνολογία: «Τι να το κάνω εγώ το εμβόλιο για το Αλτσχάιμερ, όταν τα παιδιά της Αφρικής δεν έχουν ούτε ασπιρίνη για τον πυρετό;». Το επιχείρημα έχει εν μέρει λογική. Πραγματικά «τι να το κάνεις το εμβόλιο για το Αλτσχάιμερ, αν δεν έχεις Αλτσχάιμερ;». Αν όμως αποκτήσεις, το πρώτο που ξεχνάς είναι τα «παιδάκια της Αφρικής». Η τρίτη γκρίνια έχει να κάνει με το διαβόητο «ψηφιακό χάσμα». Βέβαια, καμιά τεχνολογία, καμιά επιστημονική επανάσταση δεν διαχέεται αμέσως σε όλη την υφήλιο. Ο Γουτεμβέργιος τύπωσε την πρώτη Βίβλο το 1455· ωστόσο στην Ελλάδα η τυπογραφία ήρθε στις αρχές του 19ου αιώνα. Όσο για το τυπωμένο βιβλίο, ακόμη πασχίζουμε να γίνει κτήμα του ελληνικού λαού. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι η επανάσταση έγινε και ακόμη προχωρεί. Εξάλλου, αυτοί που μιλούν για ψηφιακό χάσμα στην Αφρική πρέπει να αναλογιστούν ποιο είναι το τυπογραφικό χάσμα του δυτικού κόσμου με την Αφρική.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ)
- α) Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: πιθανών, ξεχνάς, κατακερματισμό, μετατρέπεται, διασπείρει.
β) Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: υπαρκτό, άρνηση, σίγουρος, προσβάσιμο, λογικό.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ)
- Να βρείτε τη δομή της παρακάτω παραγράφου:
Είναι έτσι φτιαγμένη η δομή του δημόσιου και ιδιωτικού μας βίου, ώστε να παγιδεύεται ο άνθρωπος μέσα στα αντικείμενα και στις απασχολήσεις. Λες και βάλαμε όλη την τέχνη και τη σοφία μας στο να συνθλίψουμε τους εαυτούς μας. Ο άδειος από τις ασχολίες χρόνος, που θα είναι δικός μας αποκλειστικά, είναι ή ελάχιστος ή ανύπαρκτος. Δεν έχουμε καιρό να συναντηθούμε με τον εαυτό μας, να αναδιπλωθούμε και να ταξιδέψουμε μέσα μας, να ονειροπολήσουμε ή να νοσταλγήσουμε, να αποχωρισθούμε απ’ όλους τους εξωτερικούς περισπασμούς, σε μια αποκλειστική συνάντηση με τον εαυτό μας.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- Να αναφέρετε δύο τρόπους με τους οποίους αναπτύσσεται η παρακάτω παράγραφος:
Δεν είναι μόνο η εμπλοκή μας μέσα σε μια ασθμαίνουσα εποχή και ο ρυθμός του βίου που μας συμπαρασύρουν στις δολιχοδρομίες1 μιας πρωτοφανούς εξοντώσεως. Είναι και η παθολογία του καιρού μας που συμβάλλει στην εξαθλίωσή μας. Όλοι συνθλίβουμε τον ελάχιστο χρόνο που μας μένει, για να κατοχυρώσουμε την επαγγελματική και κοινωνική μας θέση. Ο ένας τρέχει στις δεξιώσεις, ο άλλος να εξασφαλίσει γνωριμίες, ο τρίτος στις υπηρεσίες για να «κυνηγήσει» τις υποθέσεις του, ένας άλλος να δικτυωθεί σε μια ομάδα ή έναν όμιλο που θα τον στηρίξει κ.λπ. Επιδιώκουν οι άνθρωποι θέσεις και πάλι άλλες θέσεις και συμμετοχές σε συμβούλια και σε επιτροπές, επιδιώκουν γνωριμίες, που κοστίζουν χρόνο και ταπείνωση, προσπαθούν να επιβάλουν ένα −συχνότατα− μίζερο εαυτό, που με άγχος βαδίζει στη φθορά.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: παραφροσύνη, ανημποριάς, συνιστούν, ανεκπλήρωτες, επιδιώκουν.
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: εμπλέκει, αφαιρεί, ερήμην, συχνότατα, ανασφάλεια.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
- Να μετατρέψετε την ενεργητική σε παθητική σύνταξη στις παρακάτω φράσεις:
- «Δεν έχω ακούσει πιο θλιβερή φράση»
- «οι κινητοί τελάληδες δεν εξωραΐζουν τις εμπειρίες τους, αλλά συχνά τις περιγράφουν με μελανά χρώματα»
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: ακατάπαυστα, εξωραΐζουν, ενώπιον, συμβάλλουν, καθοριστικοί. β) Για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις να σχηματίσετε μία πρόταση.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η παρακάτω παράγραφος:
Τα ριάλιτι υποχώρησαν από την τηλεόραση και κατέκλυσαν την πραγματική ζωή. Όλοι συζητούν όλα, ενώπιον όλων, χωρίς φραγμούς και αναστολές. Τα σχολικά, τα μαγειρικά, τα προσωπικά. Μόνον που στα τηλεοπτικά ριάλιτι υπάρχει ένα είδος επιβεβλημένης συλλογικότητας. Στην εκτός οθόνης ζωή, ο καθένας είναι παίκτης και σκηνοθέτης του ατομικού του ριάλιτι, στο οποίο δεν προβλέπεται διαδικασία ψηφοφορίας και αποχώρησης.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΣΠΕΡΙΝΑ)
- Να βρείτε τη δομή της παρακάτω παραγράφου.
Ένα γενικό χαρακτηριστικό της εποχής μας είναι το κυνήγι του χρόνου. Όλοι τρέχουν, λαχανιάζουν, αγωνιούν και πάντοτε έχουν την αίσθηση ότι δεν πρόφτασαν κάτι. Αυτή η παραφροσύνη του καιρού μας, που μας σπρώχνει συνεχώς πίσω από το χρόνο, μας εμπλέκει μέσα στη ροή του χρόνου και μας αφαιρεί τη χαρά να συνυπάρχουμε με το χρόνο (συμβαδίζοντας και συνυπάρχοντας με άνεση), εκμηδενίζει τον άνθρωπο ως προσωπικότητα και ως ανθρώπινη ουσία.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ)
- Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική στις παρακάτω προτάσεις:
Η παραφροσύνη του καιρού μας μάς εμπλέκει μέσα στη ροή του χρόνου.
Όλοι συνθλίβουμε τον ελάχιστο χρόνο μας.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ)
- α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: παραφροσύνη, απροσδόκητα, καταπόνησης, επιδιώκουν, αναπότρεπτη.
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: γενικό, παγιδεύεται, ελάχιστος, ανύπαρκτος, ανεκπλήρωτες.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ)
- Να αναφέρετε δύο τρόπους ανάπτυξης της παρακάτω παραγράφου:
Η απώλεια της βιοποικιλότητας είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, καθώς όλο και περισσότερα είδη απειλούνται με εξαφάνιση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η καταστροφή του τροπικού δάσους του Αμαζονίου, ενός από τα πλουσιότερα οικοσυστήματα στον κόσμο. Βέβαια, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις επιτυχούς διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος. Η συνολική εικόνα, ωστόσο, δεν είναι ρόδινη.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)
- α) Να δώσετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: παρέχει, εφικτό, ίσως, συνέπειες.
β) Να δώσετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: υπεύθυνοι, βλάπτουμε, απόλυτα, συχνότερα
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)
- Να χαρακτηρίσετε τη σύνταξη (ενεργητική – παθητική) στις παρακάτω προτάσεις και να τη μετατρέψετε στην αντίθετή της:
- Τα οικοσυστήματα επηρεάζονται, επίσης, από την κλιματική αλλαγή.
- Τα συχνότερα φαινόμενα ξηρασίας, κυμάτων καύσωνα, πλημμυρών και πυρκαγιών θα θέσουν σε κίνδυνο τα ζώα, τα φυτά και τους ανθρώπους.
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)
- Να εξηγήσετε τη λειτουργία των σημείων στίξης στα παρακάτω αποσπάσματα:
- Όσο αυξάνεται ο πληθυσμός, τόσο μεγαλύτερο είναι το τίμημα για το περιβάλλον: (άνω και κάτω τελεία)
- Και όλα αυτά δωρεάν! (θαυμαστικό)
- Μήπως αυτό είναι μόνο μια πρόγευση από όσα μας επιφυλάσσει το μέλλον; (ερωτηματικό)
- Οι ωκεανοί, τα δάση και οι βάλτοι αποτελούν φυσικές «παγίδες άνθρακα» (εισαγωγικά)
- τα δάση με μαγκρόβια δέντρα (με ρίζες μέσα στην θάλασσα) (παρένθεση)
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2011-ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ)