Περιγραφή
Στο πρόγραμμα επιμόρφωσης περιλαμβάνονται οι βασικές αρχές διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας και δίνεται έμφαση στη διδακτική σε μετανάστες και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Διερευνάται η έννοια της ετερότητας και στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης θα αποκτηθούν δεξιότητες για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση της διδασκαλίας. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη βιωματική (εμπειρική) μάθηση και τις ενεργητικές τεχνικές που οφείλει να χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτής. Στη συνέχεια, ακολουθεί βήμα προς βήμα διδακτική προσέγγιση για όλα τα επίπεδα ελληνομάθειας (Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1, Γ2) σε εφήβους και ενήλικες, με πρακτικές εφαρμογές, διαδραστικές ασκήσεις και εξοικείωση με τη διαδικασία της Πιστοποίησης στην Ελληνομάθεια. Αξιοσημείωτο είναι ότι οιεπιμορφούμενοι στο τέλος του προγράμματος θα είναι σε θέση να προετοιμάσουν και να συντάξουν δικό τους υλικό προς χρήση, ενώ ταυτόχρονα θα έχουν έρθει σε επαφή με σύγχρονη βιβλιογραφία και πραγματικές μελέτες περίπτωσης. Θα γίνει σαφής ο ρόλος του εκπαιδευτή και το πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται, καθώς ο τελευταίος καλείται να αντιμετωπίσει ένα διαφοροποιημένο και διαπολιτισμικό μαθησιακό περιβάλλον, όπου οι προκλήσεις είναι πολλαπλές και ταυτόχρονα οφείλει να διατηρεί τον παιδαγωγικό, αλλά και τον κοινωνικό του χαρακτήρα.
Στόχοι του προγράμματος
Από την παρακολούθηση του προγράμματος αναμένεται οι εκπαιδευόμενοι:
Σε επίπεδο γνώσεων:
1. να γνωρίσουν σύγχρονες μεθόδους διδακτικής,
2. να προσεγγίσουν θεωρητικά το γνωστικό αντικείμενο,
3. να αναγνωρίζουν αποτελεσματικές μεθόδους προσέγγισης του εν λόγω γνωστικού αντικειμένου
(βιωματική- εμπειρική μάθηση, ενεργητικές τεχνικές, χρήση ΤΠΕ, διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.α.),
4. να γνωρίζουν τους σημαντικότερους ιστότοπουςκαι τους τρόπους αξιοποίησης τους
στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων:
1. να αναπτύξουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν και να χειρίζονται επιτυχώς την τεχνολογία
και τους αντίστοιχους ιστότοπουςγια τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης,
2. να εφαρμόσουν τεχνικές ανάπτυξης ενδιαφερόντων στους μαθητές,
3. να διαφοροποιούν τη διδασκαλία τους με βάση τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του κάθε μαθητή,
4. να κάνουν συνδέσεις των θεωρητικών γνωστικών ενοτήτων με αρχειακό υλικό, ιστορικά συγκείμενα και εκθέματα,
Σε επίπεδο στάσεων:
1. να κινητοποιηθούν για να εκπονήσουν διδακτικούς σχεδιασμούς στηριζόμενοι στις μεθόδους που έμαθαν,
2. να ενισχυθεί η διάθεσή τους να δημιουργούν εκπαιδευτικά προγράμματα με δρομολογημένες
εκπαιδευτικές επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία που να σχετίζονται με τις θεωρητικές γνωστικές ενότητες,
3. να δημιουργήσουν θετική στάση απέναντι στις δυνατότητες βιωματικής διδασκαλίας και διακειμενικότητας που παρέχουν
οι ΤΠΕ στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας,
4. να κινητοποιηθούν να αξιοποιήσουν τις ΤΠΕ για την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη,
5. να αισθανθούν ικανοποίηση από τη βελτίωση της ποιότητας του διδακτικού τους έργου,
6. να απομυθοποιήσουν το μύθο που επικρατεί γύρω από την αξιολόγηση της διδασκαλίας,
βάζοντάς την στις πραγματικές της διαστάσεις, έχοντας επίγνωση του ανατροφοδοτικού χαρακτήρα της
και των θετικών συνεπειών της για το εκπαιδευτικό έργο.
Διδακτικά αντικείμενα
1. Βασικές αρχές διδακτικής με έμφαση στη βιωματική (εμπειρική) μάθηση και σχεδιασμού της διδασκαλίας
στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
2. Η δυναμική της ομάδας και η έννοια της ετερότητας
3. Διδασκαλία σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (μετανάστες, πρόσφυγες κ.α.)
4. Επίλυση και πρόληψη συγκρουσιακών καταστάσεων κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας
5. Εισαγωγή στην εκπαίδευση ενηλίκων: Ο ρόλος του εκπαιδευτή και Ενεργητικές τεχνικές διδασκαλίας
6. Διδασκαλία επιπέδων (Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1, Γ2) για εφήβους και ενηλίκους με διαδραστικές ασκήσεις
7. Διαφοροποιημένη διδασκαλία και πρακτικές εφαρμογές
8. Προετοιμασία και σύνταξη υλικού για τη διδακτική πράξη
9. Πιστοποίηση ελληνομάθειας και διδασκαλία
10. Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου και αυτοαξιολόγηση