Πρόγραμμα Ετήσιας Εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή

2017 – 2018

Το Πρόγραμμα ετήσιας εξειδίκευσης στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, του Ε.Κ.Π.Α,  διοργανώνεται για δέκατο τρίτο κατά σειρά έτος με αντικείμενο:

«ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΉ: Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, Δυσοθρογραφία, Δυσπραξία), Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα,  Διαταραχές Συμπεριφοράς, Αισθητηριακές – Κινητικές Αναπηρίες, Νοητική  Υστέρηση, Αυτισμός, Ψυχικές Διαταραχές  παιδιών και εφήβων, Ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση, Συμβουλευτική Γονέων, Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, Πρακτική Άσκηση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση».

  1. Ταυτότητα του Προγράμματος

Το πρόγραμμα εξειδίκευσης στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (500 ωρών) αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και μοριοδοτείται σύμφωνα με τον Ν. 4415/2016, ΦΕΚ. 159 Α/06.09.2016 με τον Ν. 61048/Ε2/2017, Φ.Ε.Κ. 1239 Β /2017. και με τον Ν. 4473 Τεύχος 1ο /30/5/2017, ΦΕΚ 78/2017.

Την ευθύνη της οργάνωσης και ανάπτυξης του Προγράμματος έχει Επιστημονική Επιτροπή η οποία συγκροτείται από καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών και ειδικούς επιστήμονες από το χώρο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

  • Το πρόγραμμα στοχεύει στην:

α. κατάρτιση, εκπαίδευση και απόκτηση εξειδικευμένων μεθόδων ψυχοπαιδαγωγικής προσέγγισης των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

β. παροχή γνώσεων και δεξιοτήτων στους καταρτιζόμενους, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο,  προκειμένου  να ασχοληθούν με την εκπαίδευση και την ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη των μαθητών τους, στο πλαίσιο του σχολείου και  της οικογένειας.

 

γ. συμμετοχή στο «8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής». Οι ανακοινώσεις του συνεδρίου δημοσιεύονται στα πρακτικά συνεδρίου . Οι δημοσιεύσεις μοριοδοτούνται. (ΦΕΚ 2788/2012)

 

Η  παρακολούθηση του Προγράμματος οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικού Εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, το οποίο θα  αποτελέσει ένα ουσιαστικό προσόν  του επιμορφούμενου για την ενασχόληση του  στην Ειδική Αγωγή  και Εκπαίδευση. Το πρόγραμμα διεξάγεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Υπουργείου Παιδείας και λαμβάνεται υπόψη ως επιπλέον προσόν με ξεχωριστή θέση στον ατομικό επιστημονικό φάκελο.

Αναγνώριση από Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Το Επιμορφωτικό Σεμινάριο « Ειδική Αγωγή – Μαθησιακές Δυσκολίες» αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων βάσει των  Ν. 4415/2016, Τεύχος Α΄159/06.09.2016, Ν. 61048/Ε2/2017, Φ.Ε.Κ. 1239 Β /2017 και Ν. 4473 Τεύχος 1ο /30/5/2017, ΦΕΚ 78/2017.

Κριτήρια κατάταξης και μοριοδότησης στους Επι­κουρικούς πίνακες

Στον Νόμο, Ν. 61048/Ε2/2017, Φ.Ε.Κ. 1239 Β /2017 αναφέρεται:

«Α. Ακαδημαϊκά κριτήρια:

  Πιστοποιητικό παρακολούθησης σεμιναρίων ετήσιας επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύ­ονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευ­μάτων, αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τετρακο- σίων (400) ωρών, πέντε δέκατα (0,5) της μονάδας

Διορισμοί εκπαιδευτικών ΕΑΕ – Υπηρεσιακές μεταβολές

Στον Νόμο, Ν.4415/2016, ΦΕΚ. 159 Α/06.09.2016 και άρθρο 48 αναφέρεται :

«αα) Είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων ετήσιας επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών…»

Επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων και Ε.Κ.

Στον Νόμο, Ν. 4473 Τεύχος 1ο /30/5/2017, ΦΕΚ 78/2017 αναφέρεται:

«…..ε) Βεβαίωση ή πιστοποιητικό ετήσιας επιμόρφωσης σε Σ.Ε.Λ.Μ.Ε., Σ.Ε.Λ.Δ.Ε., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. / Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. και Α.Ε.Ι., εφόσον δεν ήταν αναγκαίο προσόν για το διορισμό: 0,5 μονάδα. Αν ο υποψήφιος έχει περισσότερα πιστοποιητι­κά ή βεβαιώσεις ετήσιας επιμόρφωσης μοριοδοτούνται αθροιστικά έως δυο (2) πιστοποιητικά ή βεβαιώσεις με ανώτατο όριο τη μία (1) μονάδα…»

  • Το πρόγραμμα εστιάζει στην:

Διάγνωση, αντιμετώπιση εκπαιδευτικών δυσκολιών και την ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη των μαθητών:

-Μαθησιακών Δυσκολιών (Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, Δυσγραφία, Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού των Κινήσεων-Δυσπραξία)

 

-Διαταραχών Επικοινωνίας (Γλωσσικής Έκφρασης, Φωνολογική   Διαταραχή, Τραυλισμός)

 

-Νοητική υστέρηση( Προγράμματα Εκπαίδευσης)

 

– Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών  (Αυτισμός, Asperger, Rett)

 

– Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα  (ΔΕΠΥ)

 

– Ψυχικών και Συναισθηματικών  Διαταραχών

 

– Αισθητηριακές , Κινητικές αναπηρίες (κινητικές διαταραχές, προβλήματα ακοής, προβλήματα όρασης, πολλαπλές αναπηρίες)

 

 

– Χρόνιες παθήσεις μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες 

 

 

  • Περιλαμβάνει,επίσης, μεθόδους:

–      διάγνωσης,

–      κατάρτισης Εξατομικευμένων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (ΕΕΠ),

–      πρώιμης παρέμβασης,

–       πρακτικής άσκησης σε Κ.Ε.Δ.Δ.Υ και Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ)

–      αξιοποίησης της Τεχνολογίας της Πληροφορίας και Επικοινωνίας σε  εκπαιδευτικά προγράμματα.(Τ.Π.Ε)

–      συμβουλευτικής μαθητών και γονέων

  1. Επιστημονικός Υπεύθυνος.

Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος είναι ο νευρολόγος- ψυχίατρος, καθηγητής  Ψυχοφυσιολογίας και Ψυχικής Υγιεινής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιάννης Παπαδάτος.

  1. Διδακτικές Ενότητες (δομή, περιεχόμενο, τρόπος παρουσίασης)

Το Πρόγραμμα θα αναπτυχθεί σε μορφή Θεματικών Ενοτήτων ως ακολούθως:

  • Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Ο θεσμός της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ιστορική εξέλιξη. Θεσμικό και νομικό πλαίσιο. Διοικητικές και λειτουργικές Δομές. Εκπαιδευτικές Δομές και Προγράμματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ειδικό Σχολείο, Τμήμα Ένταξης, Πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης, Πρόγραμμα κατ’ οίκον διδασκαλίας, Επαγγελματική Εκπαίδευση-ΤΕΕ, Επαγγελματική Κατάρτιση-Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.).

  • Ένταξη, Ενσωμάτωση, Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις.

Ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης ,κατάρτισης  και επαγγελματικής αποκατάστασης.

  • Θεωρίες Ανάπτυξης του ατόμου.

Βιολογικές θεωρίες, μάθησης και συμπεριφοράς, Ψυχαναλυτικές, Γνωσιακές , θεωρία των ρόλων. Στατιστικό κριτήριο, Απουσία Ψυχικής Υγείας, κριτήριο της υποκειμενικής δυσφορίας, κριτήριο της κοινωνικής αποδοχής, κριτήρια ψυχικά υγιούς ατόμου.

  • Θέματα Ψυχολογίας και παιδαγωγικής.

Αναπτυξιακή Ψυχολογία, Ψυχολογία των ατομικών διαφορών, Γνωστική Ψυχολογία, Παιδαγωγική-Σχολική Ψυχολογία. Ψυχολογικές αντιδράσεις μαθητών με ειδικές ανάγκες. Ψυχομετρία. Προσεγγίσεις και Στρατηγικές αξιολόγησης-Σταθμισμένα τεστ, Στρατηγικές αξιολόγησης.

  • Μαθησιακές Διαταραχές (Μ.Δ.) και Ειδικές Μαθησιακές Διαταραχές (Ε.Μ.Δ.).

Η διαδικασία της Μάθησης (Αντίληψη, Μνήμη, Σκέψη, Γλώσσα)

Αποσαφήνιση Μ.Δ και Ε.Μ.Δ.

Ειδική διαταραχή της ανάγνωσης (Δυσλεξία)

Ειδική Διαταραχή της γραπτής έκφρασης/γραφής (Δυσγραφία)

Ειδική διαταραχή των αριθμητικών ικανοτήτων (Δυσαριθμησία)

Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού Κινήσεων (Δυσπραξία)

Χαρακτηριστικά των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες.

Αναγνώριση-Αξιολόγηση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς.

Διαγνωστικά κριτήρια.

Ψυχοπαιδαγωγική και κοινωνική στήριξη.

Ειδικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα.

Γενικές Αρχές και Μέθοδοι Διδασκαλίας.

  • Αισθητηριακές και κινητικές αναπηρίες:

Εννοιολογική Προσέγγιση της αναπηρίας, της μειονεξίας, της ανικανότητας και της μαθησιακής δυσκολίας. Ιστορικές Αναφορές, Σύγχρονες Αντιλήψεις.

Κατηγοριοποίηση αναπηριών (νοητική υστέρηση, κινητικές διαταραχές, προβλήματα ακοής, προβλήματα όρασης, πολλαπλές αναπηρίες). Κοινωνικές αντιλήψεις και στερεότυπα. Κοινωνικά Δικαιώματα, Ψυχοπαιδαγωγική και Κοινωνική Υποστήριξη. Εκπαιδευτικά προγράμματα. Προσβασιμότητα. Ανάπτυξη γλώσσας στο κωφό παιδί, νοηματική γλώσσα. Εκπαίδευση του τυφλού παιδιού, αναφορά στη γραφή Braille.

  • Νοητική υστέρηση:Ιστορικά στοιχεία, Αιτιολογία, Δείκτης νοημοσύνης, Επίπεδα Νοητικής Υστέρησης, Ικανότητα εκπαίδευσης, Κατάλληλα Εκπαιδευτικά προγράμματα.

  • Διαταραχή της Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ).

Αιτιολογικοί παράγοντες. Διαγνωστικά κριτήρια. Χαρακτηριστικά της διαταραχής. Η υπερκινητικότητα. Η ελλειμματική προσοχή. Η παρορμητικότητα Η διαταραχή της διαγωγής. Συναισθηματικές διαταραχές. Τεχνικές  αξιολόγησης για παιδιά και εφήβους. Παρατήρηση συμπεριφοράς, Μέθοδοι Εκπαιδευτικής Παρέμβασης Αντιμετώπιση (ιατρική, φαρμακευτική, παιδαγωγική, κοινωνική).

  • Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (Αυτισμός, Σύνδρομο Asperger, Διαταραχή Rett)

Διάγνωση. Χαρακτηριστικά της Διαταραχής – Συνδρόμου. Αυτισμός Υψηλής Λειτουργικότητας. Ψυχοπαιδαγωγική Αντιμετώπιση. Μέθοδοι εκπαιδευτικής παρέμβασης, Παράλληλη στήριξη. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ο ρόλος της σχολικής κοινότητας.

  • Τα χαρισματικά και ευφυή παιδιά και η εκπαιδευσή τους.

Χαρακτηριστικά των μαθητών. Αναγνώριση-Αξιολόγηση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς. Διαγνωστικές μέθοδοι. Ψυχοπαιδαγωγική και κοινωνική στήριξη.

  • Ψυχική Υγεία

Θέματα Ψυχικής Υγείας: Αγχώδεις διαταραχές, κατάθλιψη, διπολική διαταραχή, μανιοκατάθλιψη, διαταραχές διαγωγής, σχολική φοβία, μετατραυματική διαταραχή, παιδική σχιζοφρένεια, διαταραχές πρόσληψης τροφής, απέκκρισης, ύπνου, διαταραχές τικ, ψυχωσικές διαταραχές. Αντιμετώπιση ψυχικών διαταραχών στο σχολείο.

  • Συμβουλευτική

Ορισμός της Συμβουλευτικής. Στρατηγικές Συμβουλευτικής. Συμβουλευτική γονέων. Συμβουλευτική μαθητών με αναπηρίες. Συμβουλευτική μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Συμβουλευτική εφήβων.

  • Διαγνωστικές μέθοδοι και ψυχοδιαγνωστικές τεχνικές: Ο ρόλος των Υποστηρικτικών υπηρεσιών στην πορεία ενσωμάτωσης των ΑΜΕΑ στην κοινωνία

Διάγνωση, συμπτώματα, σχολική συμπεριφορά. Διαγνωστικές μέθοδοι, Διαγνωστικά Κέντρα. ΚΕΔΔΥ.

  • Σχεδιασμός και αξιολόγηση ατομικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων

Αθλητισμός, Ψυχαγωγία και Δημιουργική Απασχόληση των παιδιών με αναπηρίες ή/και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες

  • Υποστηρικτικές Τεχνολογίες

Πληροφορική  στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και  κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό.

  • Πρακτική Άσκηση

Οι επιμορφούμενοι κατά την διάρκεια του προγράμματος παρακολουθούν πρακτικές ασκήσεις ψυχοπαιδαγωγικής αντιμετώπισης παιδιών και εφήβων σε Κ.Ε.Δ.Δ.Υ και Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ)

  1. Διδάσκοντες

Οι διδάσκοντες στο Πρόγραμμα είναι: Μέλη ΔΕΠ του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και άλλων πανεπιστημίων. Διδάσκοντες ΑΕΙ, ΤΕΙ, Ειδικοί εμπειρογνώμονες (παιδαγωγοί, παιδοψυχίατροι, ψυχολόγοι, σχολικοί σύμβουλοι εκπαιδευτικοί, στελέχη διαγνωστικών κέντρων κ.ά,  με σημαντική επιστημονική κατάρτιση και εξειδίκευση, συγγραφικό έργο και διδακτική, διαγνωστική και συμβουλευτική εμπειρία).    

  1. Οργάνωση (τρόπος ανάπτυξης του προγράμματος, χρονικό πλαίσιο, πρακτική εργασία-εξάσκηση)

Οι συμμετέχοντες στο Πρόγραμμα Εξειδίκευσης θα παρακολουθούν μαθήματα σε μορφή διαλέξεων και σειρά θεωρητικών θεμάτων τα οποία θα συνοδεύονται από πρακτικές  ασκήσεις προκειμένου οι εκπαιδευόμενοι να κατανοήσουν επαρκώς την αιτιολογία, τις διαγνωστικές τεχνικές και την αντιμετώπιση των ως άνω προβλημάτων.

Η διάρκεια του Επιμορφωτικού Προγράμματος Εξειδίκευσης είναι ετήσια. Αναπτύσσεται σε πεντακόσιες  (500) διδακτικές ώρες, εκ των οποίων οι 280 θα είναι σε μορφή διαλέξεων, οι οποίες θα βασίζονται στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, με βιωματικές πρακτικές και ενεργητική συμμετοχή των καταρτιζομένων. Επίσης,  80 ώρες πρακτικών ασκήσεων και  140 ώρες παρακολούθησης πρακτικών διδασκαλίας, διάγνωσης κλπ σε σχολικές μονάδες και υπηρεσίες της Ειδικής Αγωγής.

Τα μαθήματα θα γίνονται στις αίθουσες του Πανεπιστημίου Αθηνών κάθε Παρασκευή απόγευμα και Σάββατο πρωί.

 

  1. Υποχρεώσεις Επιμορφούμενων

 

Ο κάθε επιμορφούμενος υποχρεούται να:

–        παρακολουθεί το Διδακτικό Πρόγραμμα,

–        συμμετέχει στο πρόγραμμα παρακολούθησης σε σχολικές μονάδες, διαγνωστικά κέντρα, ιδρύματα και δομές της ειδικής αγωγής.

–        εκπονήσει εργασία σε συγκεκριμένο αντικείμενο με την καθοδήγηση των διδασκόντων καθηγητών.

– να συμμετάσχει στο 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής.

  1. Εκπαιδευτικό υλικό

Οι εκπαιδευόμενοι μετά το πέρας του σεμιναρίου θα παραλάβουν σύγγραμμα θεμάτων Ειδικής Αγωγής και επιπρόσθετο επιμορφωτικό υλικό.

  1. Σε ποιους απευθύνεται:

Το Πρόγραμμα μπορούν να το παρακολουθήσουν:

 Α.          Πτυχιούχοι

Α.Ε.Ι.

–        Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

–        Απόφοιτοι καθηγητικών σχολών (Φιλοσοφικής, Φυσικομαθηματικής, ΤΕΦΑΑ,    Ψυχολογίας, Ανθρωπιστικών Σπουδών,  κ.α.).

–        Απόφοιτοι  Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης, απόφοιτοι  τμημάτων Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία καθώς και απόφοιτοι τμημάτων Ψυχολογίας, ΜΜΕ,  Κοινωνιολογίας.

Τ.Ε.Ι

–   Κοινωνικής Εργασίας, Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Νοσηλευτικής, κ. ά.

 Ι.Ε.Κ.

–   Ειδικής Προσχολικής Αγωγής και συναφών ειδικοτήτων Ειδικής Αγωγής.

 

Β.            Φοιτητές

–       ΑΕΙ (Παιδαγωγικών τμημάτων, Καθηγητικών σχολών, Τμημάτων Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας, Φυσικομαθηματικών Τμημάτων,  κ.α.)

–      ΤΕΙ (Κοινωνικής Εργασίας, Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Νοσηλευτικής, κ.α.)

–       ΙΕΚ: Ειδικής Προσχολικής Αγωγής και συναφών ειδικοτήτων Ειδικής Αγωγής.

  1. Συμμετοχή 

 Για την συμμετοχή στο σεμινάριο επικοινωνήστε στο 2103626445 ή  στο spedu2018@gmail.com 

Το ετήσιο κόστος παρακολούθησης είναι 700 ευρώ και καταβάλλεται τμηματικά. Παρέχεται έκπτωση 10% σε φοιτητές, ανέργους, πολύτεκνους και άτομα ειδικών κατηγοριών.

Για ανακοινώσεις σχετικές με το Πρόγραμμα μπορείτε να επισκέπτεστε το www.spedu.gr

Πληροφορίες παρέχονται στο τηλέφωνο 210-3626445,6986265671

Δευτέρα έως Παρασκευή  10.00-14.00

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.