Ενημέρωση υποψηφίων σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2019

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Πλησιάζοντας στην τελική ευθεία για να ολοκληρωθεί και η φετινή σχολική χρονιά, αυτό που απασχολεί όλο και περισσότερο μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς είναι αν θα πραγματοποιηθούν ή όχι οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε Γυμνάσια και Λύκεια, έχοντας ως δεδομένο πάντα ότι οι πανελλαδικές θα γίνουν κανονικότατα. Η κατάσταση σίγουρα είναι ρευστή, παρόλα αυτά νομίζω ότι το υπουργείο οφείλει να πάρει αποφάσεις από τώρα και να θέσει ένα τέρμα στα σενάρια και την αβεβαιότητα, αφού το μόνο που γνωρίζουμε με σιγουριά είναι ότι θα παραταθεί το σχολικό έτος…

 

Άλλωστε, πλέον, τα πάντα είναι μετρημένα κουκιά… Ή γίνονται οι εξετάσεις κανονικά ή όχι… Αυτόματα καταλαβαίνει κανείς ότι μιλάμε για δύο πιθανά σενάρια… Από τη μία πλευρά έχουμε το σενάριο να μην πραγματοποιηθούν οι φετινές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις με παράταση του διδακτικού έτους κατά δύο εβδομάδες, με στόχο τις επαναλήψεις. Από την άλλη, πάλι, έχουμε το σενάριο οι εξετάσεις να πραγματοποιηθούν κανονικότατα (με εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων), με αναπροσαρμογή της ύλης και παράταση του σχολικού έτους προκειμένου να ακολουθήσουν μετά τις εξετάσεις, δύο εβδομάδες επαναληπτικής διδασκαλίας με βάση τα κενά που θα κρίνουν οι διδάσκοντες ότι υπάρχουν στους μαθητές.

 

Ας πάρουμε τα πράγματα, λοιπόν, με τη σειρά… Αν υποθέσουμε ότι θα επικρατήσει η λογική και θα επιβεβαιωθεί το πρώτο σενάριο με αναβολή των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων, όπως ακριβώς συνέβη και πέρσι, ο στόχος το επόμενο διάστημα θα πρέπει να είναι η ουσιαστική εμπέδωση και κατανόηση της ύλης με έμφαση σε όσα πράγματα διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης… Για το υπουργείο η ύλη μπορεί να προχωράει κανονικά αλλά στην πραγματικότητα έχει πάει πάρα πολύ πίσω αφού τα εμπόδια της τηλεκπαίδευσης είναι πάρα πολλά… Το να λέει ο καθηγητής κάτι και οι μαθητές απλά να τον ακούν δε σημαίνει ότι και το κατανοούν… Όσο κουραστικοί κι αν γινόμαστε δεν θα σταματήσουμε να επαναλαμβάνουμε ότι η διά ζώσης διδασκαλία δεν μπορεί να αντικατασταθεί σε καμία περίπτωση από την τηλεκπαίδευση…

 

Πάμε τώρα στο δεύτερο σενάριο… Με βάση αυτό οι εξετάσεις θα γίνουν κανονικά, η τράπεζα θεμάτων θα εφαρμοστεί και τα προβλήματα αυτόματα… θα μεγαλώσουν. Στην κατάσταση που έχουμε βρεθεί τώρα με την πανδημία να καλπάζει, τη λύση στο πρόβλημα δεν θα δώσει η πραγματοποίηση των εξετάσεων… Αναντίρρητα, μαθητές και εκπαιδευτικοί, πλέον είναι ψυχικά, σωματικά και πνευματικά καταρρακωμένοι από το σύστημα της τηλεκπαίδευσης. Την ώρα που όλα τα σχολεία ανεξαρτήτως βαθμίδας παραμένουν κλειστά (ειδικά τα λύκεια έχουν κάνει την περισσότερη τηλεκπαίδευση), η διεξαγωγή των εξετάσεων σε συνδυασμό με την παράταση του σχολικού έτους θα επιφέρουν επιπλέον άγχος σε όλη τη μαθητική κοινότητα με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα για την εκπαιδευτική διαδικασία…

 

Τα περισσότερα παιδιά, ειδικά στο πρώτο τετράμηνο, δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν πάρα πολλά μαθήματα λόγω των πολλών και διαφόρων προβλημάτων που έχουμε επισημάνει κατά καιρούς μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos.gr». Αυτό μάλιστα αποδεικνύεται κι από το γεγονός ότι πολλοί εκπαιδευτικοί δεν έδωσαν βαθμολογίες σε αρκετά μαθήματα, ακριβώς γιατί δεν μπορούσαν να έχουν μια ολοκληρωμένη άποψη για την πρόοδο των μαθητών… Το να γίνουν οι φετινές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση κατά τη γνώμη μας δεν θα διευκολύνει σε κάτι… Είναι προτιμότερο να γίνουν επαναλήψεις στα βασικά σημεία της ύλης και του χρόνου να είμαστε καλά θα γίνουν και οι εξετάσεις, ας μη φέρνουμε τον πανικό.

 

Οποιοσδήποτε σε θέση ευθύνης σε εκπαιδευτικά θέματα θα πρέπει να γνωρίζει ότι άλλο είναι το «έχει βγει η ύλη», και άλλο το «έχει εμπεδωθεί η ύλη». Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έβγαλαν την ύλη -που το υπουργείο θα έπρεπε να έχει μειώσει από καιρό- λόγω της πίεσης που ένιωσαν με την επερχόμενη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων. Κι αυτό για να μην εκτεθούν στο υπουργείο, στους γονείς και στα ίδια τα παιδιά.

 

Φυσικά δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι πάρα πολλά παιδιά παρά τις αντιξοότητες κατόρθωσαν να τα πάνε περίφημα μέσα από την τηλεκπαίδευση και σίγουρα ίσως αυτή τους η προσπάθεια θα ήθελαν να επιβραβευτεί μέσα από τις εξετάσεις και τη συνολική τους βαθμολογία… Όμως, είτε γίνουν εξετάσεις είτε όχι, ο μαθητής που προσπάθησε, μόχθησε και  διάβασε σίγουρα είναι κερδισμένος γιατί θα έχει περισσότερα εφόδια για του χρόνου και επιπλέον λιγότερες μαθησιακές ελλείψεις…

 

Ο στόχος από εδώ και πέρα πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση να επιστρέψουν στις αίθουσες πρώτα – πρώτα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, αν φυσικά δεν επιστρέψουν ταυτόχρονα όλες οι βαθμίδες, κάτι που θα ήταν το ιδανικό… Το πρώτο βήμα με τη μείωση της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων έχει γίνει εδώ και πολύ καιρό, αλλά δεν φτάνει… Η παρατεταμένη αποχή από τη διά ζώσης διδασκαλία για τα παιδιά αυτά σίγουρα θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στις πανελλαδικές εξετάσεις γι’ αυτό και πρέπει στο διάστημα που απομένει για την προετοιμασία τους να μπορέσουν να έχουν φυσική επαφή με τους καθηγητές τους τόσο για ψυχολογικούς λόγους όσο και για πρακτικούς…

Κλείνοντας, ας μην ξεχνάμε ότι την ίδια ώρα που σε πολλές χώρες της Ευρώπης οι προαγωγικές εξετάσεις έχουν ακυρωθεί, δεν γίνεται εμείς να προσπαθούμε να τελειώσουμε τη χρονιά σαν να μην έχει συμβεί τίποτα! Ας ανοίξουν με το καλό εκ νέου τα σχολεία, ας γίνουν οι πανελλαδικές δίχως απρόοπτα και εκπλήξεις, και ας αξιοποιηθεί ο υπόλοιπος χρόνος μέχρι το τέλος για σοβαρή και ουσιώδη επανάληψη, ελπίζοντας ότι από το Σεπτέμβριο θα έχει η επιστρέψει η κανονικότητα και όλα θα μπορούν να κυλήσουν ομαλά!