Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Η ώρα να ανοίξουν τα σχολεία έφτασε κι αυτά με τη σειρά τους είναι έτοιμα να υποδεχτούν μαθητές και εκπαιδευτικούς προκειμένου να αποκτήσουν ξανά ζωή… Παρόλα αυτά για ακόμη μια χρονιά κυριαρχεί το άγχος για όσα θα συμβούν κατά τη διάρκεια αυτής καθότι ο κορωνοϊός δεν έχει αποφασίσει ακόμα να μας εγκαταλείψει και όπως είναι λογικό το σενάριο η τηλεκπαίδευση να… επιστρέψει σίγουρα προκαλεί φόβο! Είναι αλήθεια ότι με βάση τα όσα έχουν συμβεί τα δύο προηγούμενα χρόνια δικαιολογίες πλέον δεν υπάρχουν γι’ αυτό και αποτελεί επιτακτική ανάγκη να κυλήσουν τα πάντα ομαλά προκειμένου επιτέλους να προχωρήσουν απρόσκοπτα μια σειρά από διαδικασίες όπως η μάθηση και η κοινωνικοποίηση των μαθητών…
Τα εμβόλια και τα αυτοδιαγνωστικά τεστ έχουν μπει στη ζωή μας εδώ και αρκετό καιρό οπότε δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) θα είναι υποχρεωτική για τους μαθητές όλων των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εξαιρούνται του μέτρου όσοι έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους, εφόσον ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα που συστήνεται ο εμβολιασμός, καθώς και όσοι έχουν ιστορικό νόσησης εντός του τελευταίου εξάμηνου.
Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό, ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος θα διενεργείται δύο φορέςτην εβδομάδα, προ Τρίτης και Παρασκευής και έως είκοσι τέσσερις ώρες πριν από την προσέλευση στη σχολική μονάδα. Έτσι, οι μαθητές θα προσέρχονται με την επίδειξη βεβαίωσης αρνητικού αποτελέσματος. Κατ’ εξαίρεση, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας ο πρώτος αυτοδιαγνωστικός έλεγχος (self test) διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις ώρες πριν την προσέλευση στη σχολική μονάδα.
Σχετικά, τώρα, με τους εκπαιδευτικούς, τα μέλη του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και του ειδικού βοηθητικού προσωπικού, καθώς και το διοικητικό και λοιπό προσωπικό, οι οποίοι δεν έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους, καθώς και όσοι δεν έχουν ιστορικό νόσησης εντός του τελευταίου εξάμηνου, υποβάλλονται με δαπάνη τους σε εργαστηριακό διαγνωστικό έλεγχο (ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου, rapid test) δύοφορές την εβδομάδα, προ Τρίτης και Παρασκευής και έως είκοσι τέσσερις ώρες πριν από την προσέλευσή τους στη σχολική μονάδα και προσέρχονται με την επίδειξη βεβαίωσης αρνητικού αποτελέσματος. Κατ’ εξαίρεση, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας ο πρώτος διαγνωστικός έλεγχος (rapid test) διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις ώρες πριν την προσέλευση στη σχολική μονάδα.
Κι επειδή όλα τα παραπάνω ήταν αναμενόμενα ας δούμε την απάντηση στο κρίσιμο ερώτημα «πότε αναστέλλεται η λειτουργία ενός τμήματος;». Εάν, λοιπόν, υπάρχει επιδημιολογική συσχέτιση μεταξύ των κρουσμάτων και ενδείξεις ενδοσχολικής μετάδοσης, η λειτουργία τμήματος της σχολικής μονάδας αναστέλλεται και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης μόνο όταν ο αριθμός των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων υπερβαίνει τον αριθμό που αντιστοιχεί στο πενήντα τοις εκατό συν ένα του συνόλου των μαθητώνπου φοιτούν στο συγκεκριμένο τμήμα της σχολικής μονάδας σύμφωνα με το από 2.9.2021 πρακτικό της 235ης συνεδρίασης της Εθνικής Επιτροπής Υγείας έναντι του κορωνοϊού. Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι δεν αναστέλλεται η λειτουργία κανενός τμήματος σχολικής μονάδας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Παράλληλα, πρέπει να τονιστεί ότι για όσους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα δεν έχουν εμβολιαστεί θα γίνονται δύο εργαστηριακά τεστ – rapid πέραν των προβλεπομένων, ενώ αν οι ανεμβολίαστοι μαθητές κάθονταν δίπλα ή στο αμέσως εμπρός ή πίσω θρανίο από το κρούσμα, θα υποβάλλονται σε καθημερινά αυτοδιαγνωστικά τεστ – self (τις ημέρες που δεν κάνουν τα 2 εργαστηριακά). Επιπρόσθετα, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί ότι για στους εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα θα γίνονται δύο αυτοδιαγνωστικά τεστ – self ανεξαρτήτως της θέσης στην οποία κάθονται.
Ας αφήσουμε για λίγο, όμως, το υγειονομικό κομμάτι καθότι είναι δεδομένο ότι θα μας απασχολεί όλους για ακόμη μια χρονιά και ας δούμε και το παιδαγωγικό κομμάτι. Αναντίρρητα, η Πολιτεία δείχνει να δίνει όλο το βάρος στο υγειονομικό κομμάτι και πιο συγκεκριμένα σε όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να έχουμε ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς. Υπάρχουν, όμως, και άλλα σοβαρά ζητήματα που χρήζουν άμεσων παρεμβάσεων. Ξεκινώντας από τα πολύ απλά και καθημερινά βλέπουμε ότι για ακόμη μια χρονιά τα τμήματα θα είναι πολυμελή γεγονός, που σίγουρα προκαλεί μεγάλα προβλήματα, τόσο παιδαγωγικά όσο και υγειονομικά.
Παράλληλα, παρά το γεγονός ότι όλοι γνωρίζουμε πως τις δύο προηγούμενες χρονιές δημιουργήθηκαν τεράστια κενά στους μαθητές ανεξαρτήτως βαθμίδας, όλα δείχνουν ότι η χρονιά θα ξεκινήσει δίχως σοβαρό σχεδιασμό από τη μεριά του υπουργείου στο ζήτημα επαναπροσδιορισμού της ύλης. Αρχίζοντας από τις μικρότερες τάξεις όπου πολλά από τα παιδιά -ειδικά της πρώτης και της δευτέρας του δημοτικού- δεν μπόρεσαν ν’ ανταποκριθούν με επιτυχία στην τηλεκπαίδευση, φτάνοντας μέχρι τη φετινή γενιά υποψηφίων που θα συμμετέχουν στις πανελλαδικές δίχως να έχουν δώσεις εξετάσεις στο πλαίσιο του σχολείου τόσο στην Α’ όσο και στη Β’ λυκείου.
Τα πράγματα σε καμία περίπτωση δεν δείχνουν τόσο απλά όσο φαντάζονται κάποιοι γι’ αυτό και αποτελεί αδήριτη ανάγκη το υπουργείο Παιδείας τροποποιήσει την ύλη και παράλληλα να καταρτίσει ένα σοβαρό πλάνο διδασκαλίας, το οποίο σε συνδυασμό με τις απαραίτητες παρεμβάσεις κάθε εκπαιδευτικού αφού κάθε τάξη έχει τις δικές της ιδιομορφίες, θα μπορέσει να διευκολύνει την εκπαιδευτική διαδικασία. Θα είναι ανεπίτρεπτο αν για τρίτη συνεχόμενη σχολική χρονιά συνεχιστούν τα ίδια λάθη και τα παιδιά αντί να νιώσουν ότι τώρα που επιστρέφει (ελπίζουμε οριστικά) η διά ζώσης εκπαίδευση, το σχολείο έρχεται πιο κοντά στις πραγματικές τους ανάγκες, αντίθετα απομακρυνθούν ακόμη… περισσότερο από αυτό.
Κλείνοντας, εύχομαι ολόψυχα καλή σχολική χρονιά, αρχικά σε όλα τα παιδιά, που ξεκινούν τη νέα σχολική χρονιά, με αισιοδοξία, όνειρα και μεγάλη θέληση για επίτευξη των στόχων τους. Επίσης, σε όλους τους γονείς, που καταβάλουν μεγάλες θυσίες και προσπάθειες για να προσφέρουν στα παιδιά τους το πολυτιμότερο αγαθό, την παιδεία, σε μια τόσο δύσκολη εποχή! Για το τέλος, άφησα όλους εμάς τους εκπαιδευτικούς ευχόμενος υγεία και δύναμη ψυχής για την υψηλή αποστολή που έχουμε μπροστά μας διότι οι περιστάσεις το απαιτούν περισσότερο από ποτέ άλλοτε!