Ενισχυτική διδασκαλία στα Γυμνάσια

 

Στο φως της δημοσιότητας η απόφαση του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την ενισχυτική διδασκαλία στα Γυμνάσια για το τρέχον σχολικό έτος 2024-2025

 

 

Εκδόθηκε και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση για την οργάνωση και λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την ενισχυτική διδασκαλία για το σχολικό έτος 2024-2025, την οποία και θα δούμε αναλυτικά σήμερα μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos.gr».

 

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

 

 

Αρχικά, πρέπει να τονιστεί ότι με τον όρο «ενισχυτική διδασκαλία» Γυμνασίου νοείται η παρακολούθηση από το μαθητή του Γυμνασίου αυτοτελούς υποστηρικτικού προγράμματος διδασκαλίας στα μαθήματα: 1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 2) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 3) Μαθηματικά, 4) Φυσική, 5) Χημεία, 6) Αγγλικά. Η ενισχυτική διδασκαλία αποτελεί δομή αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, εντός του ευρύτερου εκπαιδευτικού και κοινωνικού πεδίου της πολιτείας, για την οποία αποκλειστικά αρμόδιο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, είναι το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.), μέσω της Διεύθυνσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

Σε κάθε περίπτωση, στην ενισχυτική διδασκαλία συμμετέχουν προαιρετικά μαθητές όλων των τάξεων του Γυμνασίου που υστερούν στους ανωτέρω τομείς γνώσης, με συνέπεια την αδυναμία αποδοτικής συμμετοχής τους στη διαδικασία της μάθησης ή μαθητές που επιθυμούν να βελτιώσουν την απόδοσή τους στα ανωτέρω μαθήματα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση «σκοπός της ενισχυτικής διδασκαλίας είναι η επανένταξη των μαθητών στη διαδικασία μάθησης, η βελτίωση της απόδοσής τους ώστε να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, η μείωση της μαθητικής διαρροής και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και η αύξηση των ποσοστών πρόσβασης στην δεύτερη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

 

Παράλληλα, θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι η ενισχυτική διδασκαλία αρχίζει να λειτουργεί κάθε σχολικό έτος και λήγει με τη λήξη των μαθημάτων και πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Η διάρκεια της διδακτικής ώρας ορίζεται σε σαράντα πέντε λεπτά και η διάρκεια του διαλείμματος σε πέντε λεπτά. Επιπλέον, υπενθυμίζεται ότι η διδασκαλία των μαθημάτων δεν διεξάγεται στις διακοπές και στις αργίες.

 

Το ωρολόγιο πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας καθορίζεται ως εξής:Για την πρώτη τάξη Γυμνασίου: Τρεις (3) ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο (2) ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τρεις (3) ώρες Μαθηματικά, μία (1) ώρα Φυσική και δύο (2) ώρες Αγγλικά. Σύνολο έντεκα (11) ώρες. ● Για τη δεύτερη τάξη Γυμνασίου: Τρεις (3) ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο (2) ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τρεις (3) ώρες Μαθηματικά, μία (1) ώρα Φυσική, μία (1) ώρα Χημεία και δύο (2) ώρες Αγγλικά. Σύνολο δώδεκα (12) ώρες. ● Για την τρίτη τάξη Γυμνασίου: Τρεις (3) ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο (2) ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τρεις (3) ώρες Μαθηματικά, μία (1) ώρα Φυσική, μία (1) ώρα Χημεία και δύο (2) ώρες Αγγλικά. Σύνολο δώδεκα (12) ώρες.

 

Κατ’ εξαίρεση, το ωρολόγιο πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας που υλοποιείται στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης που λειτουργούν εντός των Ειδικών Καταστημάτων Κράτησης Νέων, δύναται, λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών, να τροποποιείται με απόφαση του διευθυντή της σχολικής μονάδας.

 

Κριτήριο για την επιλογή – συμμετοχή των μαθητών στα τμήματα μαθημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας, μετά από σχετική ενημέρωση και αίτηση των γονέων και κηδεμόνων, αποτελεί η επίδοση του μαθητή στο αντίστοιχο μάθημα. Ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου στο οποίο φοιτά ο μαθητής, για τον οποίο έχει υποβληθεί αίτηση συμμετοχής στο πρόγραμμα, με απόφασή του προτείνει τους μαθητές που έχουν ανάγκη ενισχυτικής διδασκαλίας.

 

Η ενισχυτική διδασκαλία καλύπτει από μία έως πέντε διδακτικές ώρες την ημέρα μετά τη λήξη του κανονικού προγράμματος. Κάθε μαθητής μπορεί να παρακολουθήσει από ένα έως και όλα τα μαθήματα της ενισχυτικής διδασκαλίας. Ως τμήμα μαθήματος ορίζεται κάθε ομάδα μαθητών που παρακολουθούν το ίδιο μάθημα. Σε κάθε τμήμα μαθήματος ενισχυτικής διδασκαλίας συμμετέχουν δέκα μαθητές το ελάχιστο και έως δεκαπέντε μαθητές το μέγιστο. Ειδικότερα, στην περίπτωση που ο αριθμός των μαθητών που υποβάλουν αίτηση για τμήμα μαθήματος ενισχυτικής διδασκαλίας είναι μεγαλύτερος από το μέγιστο αριθμό κατά τμήμα μαθήματος, αλλά και ταυτόχρονα μικρότερος του διπλάσιου από τον ελάχιστο επιτρεπτό αριθμό μαθητών, κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η υπέρβαση του μέγιστου ορίου και επομένως η δημιουργία ενός τμήματος μαθήματος ενισχυτικής διδασκαλίας. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις (π.χ. δυσπρόσιτες, απομακρυσμένες περιοχές, νησιά, κ.λπ.) επιτρέπεται η λειτουργία τμήματος ενισχυτικής διδασκαλίας με αριθμό μαθητών μικρότερο του προβλεπόμενου ελάχιστου αριθμού μαθητών αλλά όχι μικρότερο από τρεις μαθητές.

 

Ένα τμήμα μαθήματος συνεχίζει να υφίσταται εφόσον έχει ενεργούς μαθητές τουλάχιστον τρεις. Αν στη διάρκεια του διδακτικού έτους στο τμήμα παραμείνουν λιγότεροι από δέκα μαθητές αλλά όχι λιγότεροι από τρεις, το τμήμα μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί ύστερα από τεκμηριωμένη εισήγηση

της Σ.Ο.Δ.Α.Ε. και απόφαση του περιφερειακού διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

Σε περίπτωση όπου κάποιος μαθητής απουσιάσει αδικαιολογήτως από τμήμα μαθήματος για τρεις συνεχόμενες εβδομάδες τότε διαγράφεται, με έγγραφη ενημέρωση του γονέα – κηδεμόνα του, και αντικαθίσταται από τον πρώτο επιλαχόντα στον πίνακα αιτούντων. Στην περίπτωση όπου από διαγραφή μαθητών σε ένα τμήμα απομείνουν λιγότεροι ενεργοί μαθητές από τα επιτρεπόμενα όρια, τότε το τμήμα παύει να υφίσταται. Στην περίπτωση αυτή οι ενεργοί μαθητές έχουν τη δυνατότητα μετεγγραφής στο πλησιέστερο Σ.Κ.Α.Ε., με την προϋπόθεση ότι δε διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία των τμημάτων του.

 

Δικαίωμα συμμετοχής στην ενισχυτική διδασκαλία έχουν οι εκπαιδευτικοί που περιλαμβάνονται στους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Α’ υποψήφιων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04.01, ΠΕ04.02, ΠΕ85 (με πτυχίο Χημικών Μηχανικών) και ΠΕ06. Οι ως άνω εκπαιδευτικοί, εφόσον το επιθυμούν, υποβάλλουν ηλεκτρονικά, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.), αίτηση συμμετοχής για πρόσληψη σε Σ.Κ.Α.Ε. μίας μόνο Δ.Δ.Ε..

 

Τέλος, η υποβολή αιτήσεων γίνεται κατόπιν σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που εκδίδεται από τη Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. κάθε σχολικό έτος. Οι διδάσκοντες στα τμήματα ενισχυτικής

διδασκαλίας προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.