Νέα Ελληνικά Β´ ΕΠΑΛ: Ανισότητα των δύο φύλων(Κριτήριο αξιολόγησης)
Β΄ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Α. Μη λογοτεχνικό κείμενο
Άραγε ξέρουμε τι σημαίνει φεμινισμός και ισότητα ή ζούμε σε μια ουτοπία ;
Το κείμενο έχει γραφεί από τη μαθήτρια Ανδριάνα – Θεώνη Νικολοπούλου, αφορά άρθρο που προέρχεται από τη μαθητική εφημερίδα Πρωτότυπος (τεύχος 3, 7 Απριλίου 2017,) την οποία εκδίδει περιοδικά η Β΄ τάξη του Πειραματικού Λυκείου Πατρών. Από την υποενότητα «Ισότητα των δύο φύλων». (συντομευμένο)
Στην εποχή που ζούμε όλοι ισχυρίζονται πως υπάρχει ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα και πως ο φεμινισμός είναι περιττός και ακραίος. Γνωρίζουμε όμως τι σημαίνει στ’ αλήθεια; Η απάντηση για τους περισσότερους είναι «όχι» και όσοι πιστεύουν ότι γνωρίζουν την έννοιά του, το πιο πιθανό είναι να μην έχουν ιδέα για το τι πραγματικά υποστηρίζει.
Για να απαντήσω λοιπόν στην προηγούμενη ερώτηση, ο φεμινισμός είναι ένα κοινωνικό κίνημα που εστιάζεται στον περιορισμό ή την εξάλειψη της φυλετικής ανισότητας και στην προώθηση των δικαιωμάτων, των συμφερόντων και των ζητημάτων των γυναικών στην κοινωνία και εκδηλώθηκε κατά την εποχή του Διαφωτισμού.
Στις μέρες μας οι άνθρωποι θεωρούν πως ο φεμινισμός έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει τις ανισότητες μεταξύ ανδρών και γυναικών, χωρίς όμως να συμμερίζονται ότι υπάρχουν ακόμη γυναίκες που σε κάποια κράτη, εάν γίνουν θύματα βιασμού, λιθοβολούνται μέχρι θανάτου. Μπορεί όλα αυτά να μας φαίνονται μακρινά και να μην μας ανησυχούν, γιατί δεν συμβαίνει στη χώρα μας κάτι τέτοιο. Για αυτό ας πάρουμε το παράδειγμα της Ελλάδας ή ακόμα και άλλων δυτικών χωρών. Συχνά στη χώρα μας, πριν από κάθε δουλειά οι εργοδότες ρωτούν τις γυναίκες εάν είναι παντρεμένες, έχουν παιδιά, είναι έγκυες ή σκέφτονται να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά. Άλλοι, βέβαια όταν οι γυναίκες υπάλληλοί τους μείνουν έγκυες, όχι μόνο δε τους δίνουν την άδεια που δικαιούνται αλλά τις απολύουν.
Και αν δεν πειστήκατε ακόμη για τη σημασία και την στήριξη του φεμινισμού στις μέρες μας, ορίστε και ένα ακόμη παράδειγμα: ενώ όλοι οι γονείς στηρίζουν τις επιλογές των παιδιών τους, δεν παύουν να υπενθυμίζουν στις κόρες τους ότι πρέπει να σπουδάσουν για να είναι αυτόνομες και ανεξάρτητες, αλλά και να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά. Οι γονείς δίνουν αυτή τη συμβουλή καλοπροαίρετα, γιατί επιθυμούν τα παιδιά τους να είναι ευτυχισμένα. Το να κάνεις οικογένεια σίγουρα δεν είναι κακό ίσως είναι ό,τι καλύτερο, απλά οι γονείς θα πρέπει να δίνουν το σωστό παράδειγμα. Και να πως μπορεί να γίνει αυτό: οι πατεράδες θα πρέπει να συνδράμουν κι αυτοί στις δουλειές του σπιτιού και να σέβονται και να αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητά των συζύγων τους. Έτσι τα παιδιά θα μαθαίνουν από μικρή ηλικία να σέβονται και να εκτιμούν το φύλο των γυναικών και όχι να το θεωρούν υποδεέστερο ή ανώτερο .
Επομένως, η προσπάθεια για ισότητα δεν πρέπει να σταματήσει, καθώς η κοινωνία οφείλει να εξαλείψει αρκετά ακόμη φαινόμενα και να διασφαλίσει πως αυτή την ισότητα θα την διατηρήσουν οι επόμενες γενιές.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Α1. Να χαρακτηρίσεις ως Σωστή (Σ) ή Λάθος (Λ) καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις, σύμφωνα με το περιεχόμενο του κειμένου που διάβασες:
- Ο φεμινισμός έχει τις ρίζες του στον Διαφωτισμό.
- Ο φεμινισμός επικεντρώνεται στην εξάλειψη του κοινωνικού ρατσισμού.
- Οι εργοδότες στην Ελλάδα προσλαμβάνουν αποκλειστικά ανύπαντρες γυναίκες.
- Οι γονείς οφείλουν να διαπαιδαγωγούν τα παιδιά τους με γνώμονα τον σεβασμό και την εκτίμηση προς το άλλο φύλο.
- Η ισότητα έχει πλέον παγιωθεί και δεν αποτελεί αίτημα των επόμενων γενεών.
Μονάδες 15
Α2.Να αντιγράψεις τo παρακάτω χωρίο αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με συνώνυμες:
«ο φεμινισμός είναι ένα κοινωνικό κίνημα που εστιάζεται στον περιορισμό ή την εξάλειψη της φυλετικής ανισότητας και στην προώθηση των δικαιωμάτων, των συμφερόντων και των ζητημάτων των γυναικών στην κοινωνία και εκδηλώθηκε κατά την εποχή του Διαφωτισμού».
Μονάδες 10
Α3. Η μαθήτρια συντάσσει αυτό το κείμενο με αφορμή περιστατικά που μαρτυρούν την ανισότητα ανάμεσα στα δυο φύλα. Σε μια ομιλία 200-250 λέξεων προς τους/τις συμμαθητές/-τριές σου να καταγράψεις ανάλογα παραδείγματα στερεοτύπων που έχεις συναντήσει ως προσωπικό βίωμα και να τα ερμηνεύσεις.
Μονάδες 25
Β. Λογοτεχνικό κείμενο
ΤΖΕΝΗ ΜΑΣΤΟΡΑΚΗ (1949 – )
Οικογενειακό συμβούλιο
Η Τζένη Μαστοράκη θέτει τον εαυτό της στο κέντρο της σκηνής και της ποιητικής εκφοράς περιγράφοντας τις εμπειρίες της. Το ποίημα που ακολουθεί ανήκει στην ποιητική συλλογή «Το Σόι» (Αθήνα: Κέδρος, 1978).
Τώρα βέβαια πάλι θα πέσει το σόι
μονό και διπλό
να μαζεύω τη γλώσσα μου
ή πώς όταν κάνω
ψηλά τα μαλλιά μου
κοιμούνται πιο ήσυχοι.
Και με στριμώχνουν στο σαλόνι.
Παντού μπαγιάτικα πέπλα
νύφες με παχουλά χέρια
μουστακαλούδες
και τα παιδιά ανήλιαγα
ή μπορεί και πεθαμένα
με πελώριους φιόγκους
σαν αεροπλάνα.
Περνάει η νονά μου η πολίτισσα[1]
και τρατάρει[2] μικρά άσπρα γλυκά.
[…]
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Β1. Ποιον προβληματισμό καταθέτει το κείμενο; Να στηρίξεις την απάντησή σου σε τρία σημεία του κειμένου.
Μονάδες 15
Β2. Στο παραπάνω απόσπασμα να εντοπίσεις δύο σχήματα λόγου (μονάδες 4) και να εξηγήσεις τη λειτουργία τους (μονάδες 6).
Μονάδες 10
Β3. Να επιλέξεις ένα από τα δύο ακόλουθα θέματα παραγωγής λόγου. Να καταγράψεις τις απαντήσεις σου σε ένα κείμενο 100 – 150 λέξεων.
- Να ερμηνεύσεις το συναίσθημα που βιώνει το ποιητικό υποκείμενο στο Οικογενειακό συμβούλιο και να εκφράσεις την προσωπική σου τοποθέτηση για τη στάση της.
ή
- Να υποθέσεις πως είσαι ένας από τους συγγενείς του αποσπάσματος που διάβασες. Να γράψεις στο ημερολόγιό σου τα συναισθήματά σου από το οικογενειακό περιβάλλον.
Μονάδες 25
[1]με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη
[2]κερνάει
Δείτε επίσης
Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου: Θεωρία
Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου-Ασκήσεις
«Το/τα θέμα/τα προέρχεται και αντλήθηκε/αν από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)».