Ιστορία Β´ Γυμνασίου: Κεφάλαιο 2, Ενότητα 2, Μαθήματα 1-2 (Κριτήριο Αξιολόγησης)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Α΄ ΟΜΑΔΑΣ
1)Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με αυτά της στήλης Β.
Κοράνι |
Ιερός Πόλεμος |
Εγίρα |
Αποδημία του Μωάμεθ |
Τζιχάντ |
Πιστός του Ισλάμ |
Μουσλίμ |
Το ιερό βιβλίο του Ισλάμ |
2)Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές ή Λάθος.
α)Οι Άραβες καθιέρωσαν την ινδική αρίθμηση στην επιστήμη των Μαθηματικών.
β)Το χαρτί είναι εφεύρεση των Αράβων.
γ)Οι έμποροι του Βυζαντίου χρησιμοποίησαν πρώτοι την εμπορική επιταγή.
δ)Οι Χριστιανοί απέρριπταν την αραβική λογοτεχνία.
3)Ποιες ήταν οι συνέπειες της αραβικής επέκτασης για το βυζαντινό κράτος;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Β΄ ΟΜΑΔΑΣ
1) Τρόποι χρήσης του υγρού πυρός
«Και ο δρόμωνας (βυζαντινό πολεμικό πλοίο) ας έχει σε κάθε περίπτωση μπροστά στην πλώρη σιφώνιο, φτιαγμένο από χαλκό, με τον οποίο να εκτοξεύει το υγρόν πυρ κατά των εχθρών. […]
Εμείς συμβουλεύουμε να εκτοξεύονται και χύτρες γεμάτες με υγρόν πυρ, κατά τη μέθοδο συσκευασίας που υποδείχτηκε πιο πάνω• όταν συντριβούν οι χύτρες, τα πλοία των εχθρών θα αρπάξουν εύκολα φωτιά.
Πρέπει να χρησιμοποιείται και μια άλλη μέθοδος: η ρίψη με το χέρι μικρών σιφωνίων, των χειροσιφώνων, που τα κρατούν οι στρατιώτες πίσω από τις σιδερένιες ασπίδες τους. […]. Μ’ αυτά το υγρόν πυρ θα εκτοξεύεται καταπρόσωπο στους εχθρούς.
Ναυμαχικά Λέοντος ΣΤ΄, έκδ. A. Dain, Παρίσι 1943, 20 και 29-30
Με ποιους τρόπους οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν το υγρό πυρ; Ποια πόλη του Βυζαντίου σώθηκε χάρη σ΄αυτό και από ποιον εχθρό; (Η απάντησή σας να βασιστεί σε όσα διαβάσατε στο βιβλίο σας και στο παραπάνω κείμενο).
Εικόνα 1
Εικόνα 2
2)Οι παραπάνω εικόνες προέρχονται από αραβικά τεμένη. Παρατηρώντας τες σε ποιο συμπέρασμα καταλήγετε για την μουσουλμανική θρησκευτική τέχνη;
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok