Αξιολόγηση α’ τετραμήνου και χορήγηση Βραβείων Αριστείας
Τα κριτήρια βάσει των οποίων οι καθηγητές θα συνεκτιμήσουν για να εκδώσουν τις βαθμολογίες του πρώτου τετραμήνου του σχολικού έτους – Χίλια ευρώ (1.000 €) θα δοθούν σε όσους εισήχθησαν πρώτοι στο τμήμα τους
To 2025 ξεκίνησε και πλέον βρισκόμαστε όλο και πιο κοντά στην ώρα της αξιολόγησης των μαθητών για το πρώτο τετράμηνο το οποίο και ολοκληρώνεται στις 20 Ιανουαρίου. Για το λόγο αυτό μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikos–istotopos.gr» θα υπενθυμίσουμε όλα εκείνα τα κριτήρια που θα συνεκτιμήσουν οι καθηγητές για να εκδώσουν τις βαθμολογίες του πρώτου τετραμήνου, με βάση πάντα τις οδηγίες του υπουργείου και τα όσα ορίζονται στο αντίστοιχο ΦΕΚ. Επιπλέον, καθορίστηκαν οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης Βραβείων Αριστείας από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) σε εισαχθέντες φοιτητές ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 που πρώτευσαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 2024.
Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
Αρχικά, και όσον αφορά τη βαθμολογία των μαθητών του Γυμνασίου, συνεκτιμούνται συνολικά πέντε κριτήρια. Ειδικότερα, ως πρώτο κριτήριο θεωρείται η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα. Ως δεύτερο κριτήριο λαμβάνονται υπόψη οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά.
Το τρίτο κατά σειρά κριτήριο αποτελούν οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, και οι διαθεματικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, το τέταρτο οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή / παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης), ενώ ως πέμπτο και τελευταίο κριτήριο λαμβάνονται υπόψη οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
Όσον αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι θεωρούνται οι προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή οι μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος και περισσότερες από τρεις κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου.
Παράλληλα, όπως είναι γνωστό, στα μαθήματα της πρώτης και της δεύτερης ομάδας διενεργείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης, ενώ σε αυτά της τρίτης ομάδας δεν διενεργείται καμία. Τέλος, σχετικά με τις ολιγόλεπτες δοκιμασίες πρέπει να επισημανθεί ότι πραγματοποιούνται με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων, ενώ ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος.
Όσον αφορά την αξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου θα πρέπει να τονιστεί ότι ο κάθε διδάσκων συνεκτιμά τόσο τη συμμετοχή του μαθητή στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, όσο και την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα. Επιπλέον, συνεκτιμάται η επίδοσή του στις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης), η επίδοσή του στις γραπτές δοκιμασίες, καθώς και οι εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι.
Στο Λύκειο, οι ολιγόλεπτες δοκιμασίες πραγματοποιούνται με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων. Ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος. Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες διαρκούν μία διδακτική ώρα και είναι προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης, ενώ οι μη προειδοποιημένες, καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Όπως, και στο Γυμνάσιο, έτσι και εδώ, δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία γραπτές ωριαίες δοκιμασίες κατά τη διάρκεια της ημέρας και περισσότερες από τρεις κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.
Επίσης, θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε ότι σε όλες τις τάξεις του Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των ομάδων δύο τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης, μία κατά τη διάρκεια του πρώτου και μία κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διενεργείται τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης. Σε περίπτωση που για αντικειμενικούς λόγους δεν πραγματοποιηθεί η τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο. Επιπλέον, αν λείπουν τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, ενώ για μάθημα, το οποίο, για οποιονδήποτε λόγο, διδάχθηκε λιγότερο από δέκα ώρες, δεν κατατίθεται βαθμολογία, αν αποδεδειγμένα και δικαιολογημένα ο διδάσκων δεν διαθέτει επαρκή στοιχεία για την αξιολόγηση των μαθητών.
Παράλληλα, όσον αφορά το δεύτερο τετράμηνο πρέπει να τονιστεί ότι η καταχώριση γίνεται πριν από την έναρξη των γραπτών προαγωγικών ή απολυτηρίων εξετάσεων. Μετά την καταχώριση δεν επιτρέπεται καμία μεταβολή, εκτός από την περίπτωση λανθασμένης καταχώρισης που διαπιστώνεται με ειδική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων και οπωσδήποτε πριν από την έκδοση των αποτελεσμάτων.
Βραβεία Αριστείας
Καθορίστηκαν οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης βραβείων αριστείας από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών («Βραβείο Αριστείας»), σε εισαχθέντες/εισαχθείσες φοιτητές και φοιτήτριες ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 που πρώτευσαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 2024.
Ειδικότερα, το Βραβείο Αριστείας συνίσταται σε χρηματικό ποσό χιλίων ευρώ και θα καταβληθεί σε κάθε πρωτοετή φοιτητή/τρια που πληροί τις εξής προϋποθέσεις («Δικαιούχος»): α) Έχει εγγραφεί με την υψηλότερη βαθμολογία από τις πανελλαδικές εξετάσεις 2024 στις σχολές και τα τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία αναγράφονται στη «Λίστα Σχολών για Μ.Δ. – Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024» που διαβίβασε προς τούτο στο ΙΚΥ το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, β) δεν έχει λάβει για τον ίδιο λόγο άλλο χρηματικό βραβείο/α ή υποτροφία που να υπερβαίνει συνολικά το ποσό των πεντακοσίων ευρώ (500€), από οποιοδήποτε δημόσιο φορέα, άλλως το Βραβείο Αριστείας απονέμεται στον/ην αμέσως επόμενη/η κατά σειρά εισαγωγής φοιτητή/τρια που δεν έχει λάβει χρηματικό βραβείο από οποιοδήποτε δημόσιο φορέα το οποίο υπερβαίνει συνολικά το ποσό των πεντακοσίων ευρώ (500€).
Τα Βραβεία Αριστείας απονέμονται μετά από έγγραφο του ΙΚΥ, κάθε γραμματεία σχολής ή τμήματος, εντός τακτής ημερομηνίας που θα υποδειχθεί από το ΙΚΥ, γνωστοποιεί το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, τα μόρια εισαγωγής, τη σειρά εισαγωγής, τον ΑΦΜ και τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του/της δικαιούχου. Επιπλέον, αποστέλλει υπεύθυνη δήλωση του/ της δικαιούχου ότι δεν έχει λάβει χρηματικό βραβείο ή υποτροφία από άλλη δημόσια πηγή που να υπερβαίνει το ποσό των πεντακοσίων ευρώ (500€).
Σε περίπτωση φοιτητών/τριών με ισοβαθμία το διοικητικό συμβούλιο του ΙΚΥ αποφασίζει σχετικά. Η υπηρεσία καταρτίζει πίνακα δικαιούχων, ο οποίος εγκρίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΚΥ και στη συνέχεια οι δικαιούχοι προσκαλούνται με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου να καταχωρίσουν σε ηλεκτρονική εφαρμογή του ΙΚΥ τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν, τον αριθμό/ημερομηνία έκδοσης του ΑΔΤ, τον ατομικό τραπεζικό λογαριασμό τους και το ΙΒΑΝ που διατηρούν σε τράπεζα της ημεδαπής με σκοπό την καταβολή του Βραβείου Αριστείας. Τέλος, οι πληρωμές πραγματοποιούνται με ευθύνη των οικονομικών υπηρεσιών του Ι.Κ.Υ..
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok