Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Την ώρα που οι διαδικασίες για την ανακοίνωση τόσο της ελάχιστης βάσης εισαγωγής όσο και των αποτελεσμάτων των υποψηφίων στις πανελλαδικές βρίσκονται στην κορύφωσή τους από το υπουργείο Παιδείας, τα παιδιά δείχνουν να χαίρονται κάθε στιγμή της «απελευθέρωσής τους» από το «βραχνά» του διαβάσματος και των εξετάσεων, δίνοντας ζωή σε κάθε μέρος της χώρας. Στην άκρη του μυαλού τους, όμως, δεν παύει να βρίσκεται το άγχος για τα αποτελέσματά τους αλλά και τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου που θα ακολουθήσει.
Κάθε χρόνο, τέτοια εποχή, η μεγαλύτερη «έγνοια» των υποψηφίων αλλά και των γονέων, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων (αναμένεται να έχουν γίνει γνωστά από 7 μέχρι 10 Ιουλίου), είναι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου, το οποίο θα τους δώσει σε συνδυασμό με τα μόρια που συγκέντρωσαν και εν γένει τη διαμόρφωση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, το εισιτήριο για την εισαγωγή στις σχολές της προτίμησής τους. Εν αναμονή, λοιπόν, των αποτελεσμάτων σήμερα και μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «filologikos–istotopos.gr» θα επισημάνουμε ορισμένα πράγματα που θα πρέπει να έχουν στο νου τους οι υποψήφιοι πριν την συμπλήρωσή του, τα οποία θεωρούμε ότι θα διευκολύνουν την προσπάθειά τους.
Αρχικά, σκόπιμο κρίνεται να τονιστεί ότι ο υποψήφιος πριν προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου, οφείλει να έχει κάνει μια κάποια προεργασία στο μυαλό του προκειμένου να μην βρεθεί να «παλεύει» μόνος σε εντελώς αχαρτογράφητα νερά. Το φετινό μηχανογραφικό δελτίο λόγω της Ε.Β.Ε. αποτελεί γρίφο για πολύ δυνατούς λύτες, γι’ αυτό και οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν κατασταλάξει ήδη σε κάποιο βαθμό όσον αφορά τα τμήματα και τις σχολές που τους ενδιαφέρουν προκειμένου στη συνέχεια με βάση τα μόριά τους να προβούν στις σωστές επιλογές.
Είναι αλήθεια ότι η οικονομική κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια άλλαξε κατά πολύ τις επιλογές των υποψηφίων και όλο και περισσότεροι ήταν εκείνοι που έθεταν σε πρώτη μοίρα τις σπουδές στον τόπο διαμονής τους σε σχέση με το αν τους αρέσει ή όχι η σχολή που επέλεξαν. Παράλληλα, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι αρκετοί είναι και εκείνοι που έκαναν «στροφή» σε σχολές με μεγάλο «κύρος» ή άμεση επαγγελματική αποκατάσταση ψάχνοντας μεγαλύτερη «σιγουριά». Σε μια μικρή και κλειστή οικονομία, όπως της χώρας μας, όπου τα πράγματα αλλάζουν συνεχώς, και με την τεχνολογία να αναπτύσσεται ραγδαία, τίποτα δεν μπορεί να εκληφθεί ως δεδομένο, γι’ αυτό και επιλογές που τώρα μπορεί να φαντάζουν «ασφαλείς» σε λίγα χρόνια να μην παρέχουν την ίδια «σιγουριά».
Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε σωστό να επισημάνουμε ότι κάθε επιλογή πρώτιστα πρέπει να έχει ως μέλημα το αν μας αρέσει ένα επάγγελμα ή όχι. Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις, αργά ή γρήγορα θα βρεις το δρόμο σου ή στην τελική μέσα από αυτό θα βρεις εναλλακτικές διεξόδους προκειμένου να αποκατασταθείς επαγγελματικά. Αντίθετα, αν επιλέξεις κάποιο επάγγελμα το οποίο δεν σου ταιριάζει και κατά συνέπεια δεν σε κάνει χαρούμενο, δεν θα αργήσει να έρθει εκείνη η στιγμή που θα ψάχνεις να βρεις μία διαφορετική διέξοδο στο… πρόβλημα. Και ίσως τότε να είναι αργά για μεγάλες αλλαγές…
Ένα ακόμη πράγμα που πρέπει να επισημάνουμε αφορά τη σωστή και διεξοδική ενημέρωση γύρω από τις σχολές που μας ενδιαφέρουν. Σε καμία περίπτωση δεν επιλέγουμε σχολές για τις οποίες έχουμε ελλιπή ενημέρωση ή για παράδειγμα νομίζουμε περί τίνος πρόκειται ακούγοντας μόνο και μόνο τον τίτλο του τμήματος. Πρώτιστα, λοιπόν, οφείλουμε να μάθουμε το γνωστικό αντικείμενο της σχολής που μας ενδιαφέρει, να εξετάσουμε τα επαγγελματικά δικαιώματα που προκύπτουν από αυτή και στη συνέχεια να δούμε αν μπορούμε να ανταποκριθούμε στο πρόγραμμα σπουδών αυτής.
Κάθε σχολή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως κατά τη διάρκεια της φοίτησης και κατά συνέπεια δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις της, ωφέλιμο κρίνεται να γνωρίζουμε από πριν όσα σχετίζονται μ’ αυτή. Όσο περισσότερα γνωρίζεις, τόσο πιο εύκολα μπορείς να κρίνεις αν η σχολή σου ταιριάζει ή όχι. Μια «επίσκεψη» στο διαδικτυακό τόπο του τμήματος που σε ενδιαφέρει σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που μπορεί να παρέχει ένας σύγχρονος αναλυτικός οδηγός σπουδών ή ένας σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού μπορούν να διευκολύνουν κατά πολύ τη διαδικασία και να μειώσουν τις πιθανότητες λάθος επιλογών.
Φυσικά, θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι εκτός από την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής καταλυτικό παράγοντα στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού διαδραματίζουν και οι διαφοροποιήσεις στις αντιστοιχίες των τμημάτων. Έτσι, λοιπόν, όσοι υποψήφιοι θέλουν να διεκδικήσουν κάποια μετεγγραφή – μετακίνηση, οφείλουν να μελετήσουν με πολύ μεγάλη προσοχή όλες τις αλλαγές που έχουν γίνει στις αντιστοιχίες των μετεγγραφών και στη συνέχεια να οριστικοποιήσουν τις επιλογές τους.
Μία ακόμη παράμετρο που θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη κάθε υποψήφιος αφορά το γεγονός ότι στο μηχανογραφικό του δελτίο δεν θα πρέπει να συμπεριλάβει ένα πολύ μεγάλο πλήθος από σχολές, «απλά και μόνο για να υπάρχουν». Σε μια τέτοια περίπτωση είναι υπαρκτό ενδεχόμενο το μεγάλο πλήθος επιλογών να προκαλέσει σύγχυση και κατ’ επέκταση λάθη στη σειρά προτεραιότητας. Ένα σωστό μηχανογραφικό οφείλει να περιλαμβάνει ένα λογικό αριθμό από σχολές ευρείας γκάμας, δηλαδή υψηλόβαθμες, μεσαίες και χαμηλόβαθμες προκειμένου να διασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό ότι ο υποψήφιος δεν θα μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Τέλος, σκόπιμο κρίνεται να υπενθυμίσουμε ότι φέτος για πρώτη φορά το υπουργείο Παιδείας θα δώσει τη δυνατότητα σε χιλιάδες υποψηφίους μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού να πάρουν το δρόμο προς τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Μια διαδικασία, αρκετά εύκολη αφού το μοναδικό κριτήριο που θα απαιτηθεί θα είναι ο βαθμός απολυτηρίου, δίνοντας ταυτόχρονα πρόσβαση σε 500 περίπου τμήματα δημόσιων ΙΕΚ.